Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med förslag på framsystem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hjälp med förslag på framsystem

När man ger ett förslag på att montera 8or i dörrarna så betyder det inte man ska trycka in subellement i dörren!

Att montera stora högtalare i dörrarna så krävs det en hel del av montören, och även av dörren högtalaren sitter monterad i!

Jag rekomenderade storleken för att underlätta monteringen UTAN sub!
    Man kan inte ersätta en sub i låda med enbart dörrmonterade högtalare.
    Jag har monterat en hel del 8" kit där kunderna är mer än nöjda!
    Mitt förslag var menat enligt nedan om det framgick otydligt!

http://www.ljudbyggaren.se/?category...-ION_200_VW_T5
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      När man ger ett förslag på att montera 8or i dörrarna så betyder det inte man ska trycka in subellement i dörren!

Att montera stora högtalare i dörrarna så krävs det en hel del av montören, och även av dörren högtalaren sitter monterad i!

Jag rekomenderade storleken för att underlätta monteringen UTAN sub!
      Man kan inte ersätta en sub i låda med enbart dörrmonterade högtalare.
      Jag har monterat en hel del 8" kit där kunderna är mer än nöjda!
      Mitt förslag var menat enligt nedan om det framgick otydligt!

http://www.ljudbyggaren.se/?category...-ION_200_VW_T5

Jag förstod vad du menade, är mycket väl medveten att det är viktigt med installationen i dörrarna för att få ett bra resultat.

Då jag har svårt att få in en vettiga låda i bilen vill jag hellre montera 8" istället för 6,5" jag vet att det inte kompenserar fullt för avsaknad av baslåda, men det blir roligare än med 6,5"= jag blir mindre ledsen.

Kittet du länkade till hur låter det monterat i en Touran?
      Min tanke med 3,5" i brädan var att lyfta upp ljudet och slippa diskant skrik, är allergisk mot hög diskant.

Comment

Tack alla för er input.
        Det vart ett par Magnat 872 till brädan, trots att de just nu bara är inkopplade på stereon utan steg så vart det en stor skillnad mot vw original.

Nu ska det bytas 8" i dörren, och nu behöver jag er hjälp.....

Vilken typ av högtalare bör jag kolla på, en av mer open air typ, eller en med liten VAS?
        Tacksam för mer input

Comment

Tycker att du redan har fått en bra rek på 8" av Nonne.
          Min lilla erfarenhet av Audio System är att det är ett grymt prisvärt märke.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

Comment

Nu är det ändrade planer, jag har bestämt mig för att plasta en baslåda i det bakre facket i bagaget.
            Vet inte vad jag ska ha för element (lutar åt 2st 8" då det är smalt men brett) men det löser sig nog senare. l

Jag är fortfarande lite konfunderad över framsystemet, mina tankegångar är att om jag monterar 8" i dörrarna tappar jag inte midbas då, jag har kollat runt en del och som det verkar går de flesta 8" bara går till 2000Hz, räcker det för att få tillräcklig midbas tillsammans med de magnat 3,5" jag ska ha i brädan.

Om jag istället monterar 6,5" (funderar på dls RM6) i dörren är jag garanterad att få en bra midbas ihop med 3,5" i brädan, samtidigt som jag kompenserar med basen i skuffen.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är därför jag skriver

Comment

Du tappar ingen midbas med väl monterade midbasar, 6.5 som 8".
              Du behöver inte heller stirra dig blind på 2000Hz när man helst vill få från 200Hz på brädan.(har ingen koll på hur Magnat 3.5an spelar)

(men om man kör 2v(mid+diskant), DÅ är det bra med midbasar som kan gå högt upp, som i demobilen, ett tag till...)

Pierre
              Last edited by Horsyhorse; July 15, 2011, 22:55.
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Niklas b View Post
                Nu är det ändrade planer, jag har bestämt mig för att plasta en baslåda i det bakre facket i bagaget.
                Vet inte vad jag ska ha för element (lutar åt 2st 8" då det är smalt men brett) men det löser sig nog senare. l

Jag är fortfarande lite konfunderad över framsystemet, mina tankegångar är att om jag monterar 8" i dörrarna tappar jag inte midbas då, jag har kollat runt en del och som det verkar går de flesta 8" bara går till 2000Hz, räcker det för att få tillräcklig midbas tillsammans med de magnat 3,5" jag ska ha i brädan.

Om jag istället monterar 6,5" (funderar på dls RM6) i dörren är jag garanterad att få en bra midbas ihop med 3,5" i brädan, samtidigt som jag kompenserar med basen i skuffen.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är därför jag skriver
                Jag har DLS RM6 i dörr och Amega 3,5 på brädan (i en SAAB 900 -97) Och jag är mkt nöjd med hur det låter, bra smock i midbasen och koaxen hänger med tillräckligt högt för mina öron förutom att den låter trevligt med.

RM6 spelar från 50hz (HP 24dB branthet i 9887an) till 150hz 12dB branthet nåt sånt (ställt på 4-kanalstegs delningsfilter) och 3,5" från 160hz och uppåt med 24dB branthet delat i 9887an.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Ok..

Jag är ju ganska novis som ni säkert förstått vid det här laget, men finns det någon fördel att montera 8" istället för 6,5", vad är det lättast att få bra resultat med.

@pierre
                  magnat 3,5" spelar från 51-20Khz, bör jag begränsa den vid 200Hz menar du

Comment

Ok..

Jag är ju ganska novis som ni säkert förstått vid det här laget, men finns det någon fördel att montera 8" istället för 6,5", vad är det lättast att få bra resultat med.

@pierre
                    En RM6 per dörr tycker jag låter vettigt, montera den stadigt så räcker den långt, vad som blir bäst med det eller en 8" låter jag andra svara på.

Sen har gärna högpassfilter på 3,5" så den inte spelar under 200hz menar Horsyhorse.
                    Går att spela mkt högre utan det låter illa på så sätt då den slipper spela dem frekvenser en så liten högtalare har lite svårt att återge bra.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

@pierre
                      Det var mest om du skrivit fel, 2000...200, då du själv skrev "okunnig".

Med rätt midbasar och ett bra steg så är du "hemma".

Sub kan du prova ut senare.
                      (många som glömmer sub när dom fått liknande din uppsättning rätt justerad)

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

Comment

Ok, då är jag med på vad ni menar

Tror faktiskt att jag satsar på ett par Rm6, måste bara försöka lyssna på ett par.

Fan vad jag ångrar att jag sålde mina Boston Acoustics Pro series 6,5" för några år sen, hade suttit som smäck i bilen
                        Gillade verkligen ljudet i dom!!!

Comment

Tror faktiskt att jag satsar på ett par Rm6
                          ..........

Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                            ..........

Pierre

Har du några andra alternativ, som ligger ungefär i samma prisklass?

Comment

Jag hade Amega DRV6,5 eller vad nu 6,5 midden heter innan jag bytte till RM6, jag tycker RM6 spelar mer som jag vill ha detmed mer partykänsla, Amegan lät lite för "bra" eller va man ska säga, den låter slätare än det ja har nu, så kan man uttrycka det.

Men så är jag inte nere i SQ-träsket heller, det kanske "ska låta" så.

www.garaget.org/Frippe_L

Comment

Det var mest en pillimaring eftersom jag inte säljer "kända" DLS.

Vet inte vad dom kostar så ungefär blir svårt.
                                Jag tänker för det mesta Amegamiddar. (1750:-/par)
                                Annars kan man få Nonnes/Ljudbyggarens/Audiosystem middar för runt 1000-1200..?, sitter vid fel pc. Tooooonny!

Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Working...
                                X