Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslag på ny bas fram

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Förslag på ny bas fram

Originally posted by Lonefox View Post
    Rättkänslig för bilens innervolym och hörnladdning.

Märkte en ENORM skillnad meddennär jag satte in den i skuffen på Punton kontra en 15-16l sluten låda under brädan i 245an....
    Spelar högre, djupare och med mer knuff än dem gjorde i 245an. Däremot var basen mer väldefinierad i 245an....
    Sedan listar K21v2an ngt över hans "smärtgräns"

Tärnestig däremot fick väldigt bra resultat i sin Mercedes med lådan under brädan.......så ja det varierar på en del faktorer.
    Nja. Har rätt gott om utrymme upp till 40k. Lite beroende vilket/vilka steg jag kommer köra med. Har beslutat mig nu att lådan kommer hamna på närmare 20 liter. Sällan någon annan åker med i bilen. Reptilsnabb, linjär, musikalisk och som kan spela bra ihop med 5,25 prioriteras.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

En tia med låga qts och fs, lätt kon och kraftig magnet. En DD3510 tex.
      /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
        En tia med låga qts och fs, lätt kon och kraftig magnet. En DD3510 tex.
        Fördelen med en DD eller liknande är att de har tillräcklig slaglängd för att kunna flytta luft och tåla massor av effekt. Men de är inte mer lättviktare än vad Svullo var. En Seas tia har en bråkdel av rörliga massan, men inte lika stor slaglängd. Är det SQ som gäller skulle jag ändå kört med ett element med låg massa (Seas CA26RFX eller likande 8-10"). Närmare (eller över) 200g mms för en 10" är inte lågt. 30g är lågt.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          Fördelen med en DD eller liknande är att de har tillräcklig slaglängd för att kunna flytta luft och tåla massor av effekt. Men de är inte mer lättviktare än vad Svullo var. En Seas tia har en bråkdel av rörliga massan, men inte lika stor slaglängd. Är det SQ som gäller skulle jag ändå kört med ett element med låg massa (Seas CA26RFX eller likande 8-10"). Närmare (eller över) 200g mms för en 10" är inte lågt. 30g är lågt.
          Den Seas-basen verkar inte spela nån djupbas i en "normal" lådvolym. Det måste finnas en anledning till att mms är högt på de flesta bilbasar. Håller med om att det inte blir samma transientsvar som med ett lätt membran, men lätta membran kräver kanske en relativt stor låda vilket i sin tur resulterar i dålig effekttålighet.
          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
            Den Seas-basen verkar inte spela nån djupbas i en "normal" lådvolym. Det måste finnas en anledning till att mms är högt på de flesta bilbasar. Håller med om att det inte blir samma transientsvar som med ett lätt membran, men lätta membran kräver kanske en relativt stor låda vilket i sin tur resulterar i dålig effekttålighet.
            En 8" hade varit bättre för djupbas. Ja, lätta membran kräver större låda. Eftersom det var reptilsnabb musikalisk bas som eftersöktes så skulle jag valt ett hifi-element med lågt mms. Ska det spelas högt så är det läge att kompromissa och köra DD eller liknande.

Comment

I verkligheten är det sällan en åtta är bättre för djupbas än en tia. Det handlar mycket som du själv var inne på om slaglängd. Eller mängd flyttad luft.

Att bara titta på mms är oxå missledande. En smart är inte snabbare än en M5a bara för att den väger mycket mindre.

Jag är ju f.d. Seasimportör och har specat Anthem 10an som vunnit fler SM-guld än någon annan bas de senaste åren, så jag har lite koll vad som funkar. Och om jag kommer ihåg rätt säljer Octan DD, så den kan passa så oxå.
              /tycker Erik.

Comment

Och om jag kommer ihåg rätt säljer Octan DD
                Det är betydligt få Octan i bilstereobranschen i dag
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

I verkligheten är det sällan en åtta är bättre för djupbas än en tia. Det handlar mycket som du själv var inne på om slaglängd. Eller mängd flyttad luft.

Att bara titta på mms är oxå missledande. En smart är inte snabbare än en M5a bara för att den väger mycket mindre.

Jag är ju f.d. Seasimportör och har specat Anthem 10an som vunnit fler SM-guld än någon annan bas de senaste åren, så jag har lite koll vad som funkar. Och om jag kommer ihåg rätt säljer Octan DD, så den kan passa så oxå.
                  Att bara titta på mms är såklart missledande, men det är en parameter som kan förstöra mycket (läs göra splbas av bra element). Stenhård upphängning är inte heller särskilt kul. Men det är väl ett krav idag när det ska kramas varje sista dB ur ett element. Anthem-elementen är undantaget med stort VAS och relativt låg mms, lite synd att de inte görs längre då de var väl avvägda för ändamålet.

Ok, ifall han säljer DD så kör han väl på det, eller något annat han säljer.

Comment

Valet föll på en Audio Systems HX8 SQ. Var nere i Helsingborg med Clarran och hälsade på Nonne och passade på att göra affär. Håller på att spela in den och nya framsystemet.
                    Ditslängt och otweakat så verkar det riktigt lovande. Hifibas som även tål att plågas.
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
                      Valet föll på en Audio Systems HX8 SQ. Var nere i Helsingborg med Clarran och hälsade på Nonne och passade på att göra affär. Håller på att spela in den och nya framsystemet.
                      Ditslängt och otweakat så verkar det riktigt lovande. Hifibas som även tål att plågas.
                      Det systemet borde du kunna krana ganska snabbt

Och nu blev jag ännu mer taggad att få montera min, men tyvärr räcker tiden inte till så jag får stilla min hunger i helgen på annat håll.
                      Kommer att tweaka och i den bilen sitter det också en sådan bas
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Den låter faktiskt Hyffsat nu nonne
                        Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Kollat TangBand W6-1139Si?
                          10-15liter sluten funkar sjukt bra! 15-20liter portat..
                          26mm slaglangd, neodym, mycket effekttålig....

LINK
                          Joakim Skovlund
                          Autodesign AS
                          Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                          Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

Comment

Originally posted by Kofoten View Post
                            Den låter faktiskt Hyffsat nu nonne
                            Och då e frågan, hur låter den nu då
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Nästan bra
                              Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Originally posted by Kofoten View Post
                                Nästan bra
                                Jaja, jag tycker det är lite mer då man tänker på hur den lät innan samt det är bara lagt ett par timmar på bilen!

Skulle gissa jag skruvade upp den ca 40 pinnar!
                                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                                X