Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka delningsfilter är "bäst"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilka delningsfilter är "bäst"

    Hej.. Har fick en liten fundering o undrar vilka filter som är "bäst".. Dom som sitter i passiva filtren (som följer med högtalarkit) vs dom i slutstegen vs dom i bilstereon?? Förstår att i dom finare produkterna så blir det ju finare komponenter men om man kan generalisera dom olika filtren o säga vad som ger bäst delning och ljud?

    Skulle gissa på filtren som sitter i huvudenheten då den är först i ljudkedjan?

  • #2
    Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

    Man har ju onekligen störst möjligheter med filtren i huvudenheten iaf, om man inte köper nåt riktigt fint kit med grymma passiva filter men det är ändå lite pyssel för att ändra delningsfrekvens. Sen slutsteg har väl sällan filter som går över ca 500Hz så då blir dom rätt svåra att använda till ett kit.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Man har ju onekligen störst möjligheter med filtren i huvudenheten iaf, om man inte köper nåt riktigt fint kit med grymma passiva filter men det är ändå lite pyssel för att ändra delningsfrekvens. Sen slutsteg har väl sällan filter som går över ca 500Hz så då blir dom rätt svåra att använda till ett kit.
      Ett bra digitalt filter kommer alltid slå ett bra passivt, eftersom det passiva alltid kommer ge mer förvrängning av signalen. Det finns inte en "hifi-guru" som säger emot det faktumet.

      Sen att man får mer möjligheter med ett bra digitalfilter är ju trevligt med.

      Ett dåligt digitalfilter kan få stryk av ett bra passivt, men ett dåligt digitalt slår alltid ett dåligt passivt...
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #4
        Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

        Men nu för tiden så kan väl dom allra flesta digitala filter räknas som "bra"? Iaf dom som jag varit i kontakt med, även relativt billiga huvudenheter har ju numer inbyggda filter som är tätstegade och med valbar branthet. Sen en till fördel är ju att man slipper den effektförlust som ett passivt ger.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

          Sedan låter ju uppenbarligen en del element inte som tänkt om de körs aktivt.....
          Syftar på vad Nonne sagt om ett visst märke jag gillar
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

            Originally posted by Lonefox View Post
            Sedan låter ju uppenbarligen en del element inte som tänkt om de körs aktivt.....
            Syftar på vad Nonne sagt om ett visst märke jag gillar
            Vi som sysslat med bilstereo i ett par sekler kommer ihåg en artickel i en då mycket omtyckt tidning, där försökte man bygga nya filter för att förbättra några system.
            I de flesta fall lyckades man för några hundralappar att få ett bättre resultat.
            Men jag har för mig att med Boston Acustics gick man bet!
            Orginalfiltert var så pass bra att dom avstod byggandet av ett ersättningsfilter!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

              Originally posted by Lonefox View Post
              Sedan låter ju uppenbarligen en del element inte som tänkt om de körs aktivt.....
              Syftar på vad Nonne sagt om ett visst märke jag gillar
              Framförallt diskanter kan i några fall behöva ha lite "passiv-skrot" i kretsen för att bete sig ordentligt.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

                Originally posted by Nonne View Post
                Vi som sysslat med bilstereo i ett par sekler kommer ihåg en artickel i en då mycket omtyckt tidning, där försökte man bygga nya filter för att förbättra några system.
                I de flesta fall lyckades man för några hundralappar att få ett bättre resultat.
                Men jag har för mig att med Boston Acustics gick man bet!
                Orginalfiltert var så pass bra att dom avstod byggandet av ett ersättningsfilter!
                Syftade på vad du sagt om Focal
                Men jo det testet minns jag.

                Originally posted by jonash View Post
                Framförallt diskanter kan i några fall behöva ha lite "passiv-skrot" i kretsen för att bete sig ordentligt.
                Jodå....en del behöver den "nedsmutsningen" av signalen för att låta "rätt"....skumt nog.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Jodå....en del behöver den "nedsmutsningen" av signalen för att låta "rätt"....skumt nog.
                  För det mesta är det en länk parallellt som krävs för impedanshantering, vilket i samband med ett aktivt filter för mig är lite magi varför det skulle behövas... eller så har jag bara inte tänkt hela vägen ut
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

                    Den paralella kondingen är främst för att skydda diskanterna från stygga saker från stegen. Jag har dock kört utan något sånt det senaste decenniet utan problem.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Den paralella kondingen är främst för att skydda diskanterna från stygga saker från stegen. Jag har dock kört utan något sånt det senaste decenniet utan problem.
                      DC menar du. Ja, kanske. Fast skulle jag spela sönder en diskant pga DC ut från steget, skulle jag reklamera steget; sånt skit skall inte få förekomma...
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vilka delningsfilter är "bäst"

                        I ett välgjort passivt filter kan det finnas justeringar av högtalarens frekvenskurva, tex e "notch" krets, man kan ju förståss göra ungefär samma justering med en eq.

                        Ett bra passivt filter är nästan aldrig något direkt ur "skolboken" tex 12dB/okt Linkwitz-riley med 3000Hz delning. Kanske spolen är lite större, kondensatorn har ett serie motstånd och det finns en dämpkrets för uppbrytningarna vid 1245Hz ... alla dom komponenterna leder till en fasförskjutning som med just det elementet och exakt den placeringen gör att ljudet blir enastående.

                        Comment

                        Working...
                        X