Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bästa kondingen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bästa kondingen?

    Någon som vet vilken konding på marknaden som är bäst?

    Funderar på Audison.

    Eller kan man även köpa en stor konding på Elfa (om nu deras märken är bättre)?Isåfall vilken funkar till bilen?

    Det verkar skilja på kondingarna i vikt iallafall,har en 0.5 farad som är c:a 10år gammal av märket Monstercap,och den väger nästan lika mycket som en del 1.0 farad.
    Last edited by Välljudsfantast; May 12, 2011, 17:59.

  • #2
    Re: Bästa kondingen?

    ELNA har tillhört toppen i många år.

    Men inom bilstereosvängen är allt mer numera halvdana kinabyggen (även den i min bil). Jag hade kollat på t.ex Stinger och Streetwires, de har hållit på i tjugo år så de vet vad som krävs.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Bästa kondingen?

      Det finns lite större kapacitanser att tillgå också. Stinger specar 1,5mohm ESR i sin 50F-konding, även i de mindre modellerna. Lite coolt ifall det stämmer.

      Det finns mindre nogräknade tillverkare med 20mohm eller mer i liknande kapacitanser. De är till ren backup/UPS, inte lämna mycket ström. Undvik.

      Comment


      • #4
        Re: Bästa kondingen?

        Originally posted by Välljudsfantast View Post
        10år gammal av märket Monstercap,och den väger nästan lika mycket som en del 1.0 farad.
        Tyvärr kan man inte gå på vikten, finns billiga 16 volts kondningar som väger bly!
        Eller rätare sagt betong, jodå........kineserna fyller upp med betong
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Bästa kondingen?

          Originally posted by Nonne View Post
          Tyvärr kan man inte gå på vikten, finns billiga 16 volts kondningar som väger bly!
          Eller rätare sagt betong, jodå........kineserna fyller upp med betong
          Har en System One IPC 2,0F från tiden runt år 2000 som ligger o skräpar, den känns stabil men har inte öppnat o kollat om det är betong i den :-)

          Dock känns den tyngre än dem "5Farad" som säljs nuförtiden.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Bästa kondingen?

            Vägde en Grond Zero 1.2F idag,som jag hade i min 940,den vägde 1350gram.

            Dock tycker jag den specar bra:

            Kapacitet:1.2 Farad
            Arbetsområde volt 16-20volt.
            Esr <0.0015.
            Arbetsområde -40grader-+90grader.
            Tolerans +-10%.

            Den kanske inte är så tokig ändå?

            Även om jag nog behöver lite extra i projektbilen,om man skulle råka vrida upp volymen någon gång.
            Last edited by Välljudsfantast; May 13, 2011, 23:12.

            Comment


            • #7
              Re: Bästa kondingen?

              Originally posted by Välljudsfantast View Post
              Vägde en Grond Zero 1.2F idag,som jag hade i min 940,den vägde 1350gram.

              Dock tycker jag den specar bra:

              Esr 0.0015.
              Tolerans +-5%.

              Den kanske inte är så tokig ändå?

              Även om jag nog behöver lite extra i projektbilen,om man skulle råka vrida upp volymen någon gång.
              Känd mig tvungen att väga min 2F med nu, ca 1,9kg vägde den.

              Märkte dock ingen skillnad när den kopplades in därför har den nu blivit liggande de senaste ombyggena.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Bästa kondingen?

                Funderar på att ha kondingar utan display (volt) visning.

                Då jag har märkt att kondingar med display drar ur batteriet,då elektroniken vill ge kondingen stabil ström hela tiden,och tjuvar då från batteriet,även om bilen bara står.

                Medans kondingar utan display,bara sakta tappar sin kraft utan att tjuva ström från batteriet.Den laddas ju ändå upp så fort man startar bilen,eller sätter på laddaren.

                Comment


                • #9
                  Re: Bästa kondingen?

                  Kondensatorn gör nytta genom att filtrera strömmatningen till stegens nätdel, men det finns interna kondensatorer i stegen som sköter det. Skeptisk till hur mycket nytta de är egentligen. Aldrig varit med om att de har varit en förbättring i mina byggen iallafall. Det som gör definitiv nytta är bättre generator och framförallt bra batteri(er) med låg intern resistans.

                  Vem behöver 1F kondensatorer när DETTA finns! Mer manligt att skaffa 3000F, bara att seriekoppla ihop några. Kan ju alltid passa på att installera lite solpaneler på taket xD

                  Maxwell 3000F

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bästa kondingen?

                    Brax kondensatorerna hör till de bästa som finns, dock sys detta förstås också i priset. Ännu för ca 10 år sedan var också Lightning Audio ett ledande märke för kondensatorer, men efter att Rockford köpte LA så har kvaliteten sjunkit märkbart på alla produkter (orsaken till LA:s nästan överlägsna ställning inom kondensatorer gällde ett smart licensieringskontrakt med fabriken som gjorde kondensatorerna, ryktena säger att detta var orsaken till varför Rockford köpte LA).

                    Och ja, jag har själv varit inblandad i både Brax och LA... och fört diskussioner angående LA med Rockford Europe i tiderna, så ryktena i detta fall är nog kanske mera än bara rykten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bästa kondingen?

                      Originally posted by Hanatsu View Post
                      Kondensatorn gör nytta genom att filtrera strömmatningen till stegens nätdel, men det finns interna kondensatorer i stegen som sköter det. Skeptisk till hur mycket nytta de är egentligen. Aldrig varit med om att de har varit en förbättring i mina byggen iallafall. Det som gör definitiv nytta är bättre generator och framförallt bra batteri(er) med låg intern resistans.

                      Vem behöver 1F kondensatorer när DETTA finns! Mer manligt att skaffa 3000F, bara att seriekoppla ihop några. Kan ju alltid passa på att installera lite solpaneler på taket xD

                      Maxwell 3000F
                      7st 3000F i serie (för att tåla lite överspäning osv) skulle bli över 400F. Burpar man 3kW i 3 sekunder så kommer spänningen i kondensatorn sjunka från 14,4V till knappt 13V. Då kan man köra motorcykelbatteri och ändå burpa flera kw.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bästa kondingen?

                        Originally posted by TomOlander View Post
                        Brax kondensatorerna hör till de bästa som finns, dock sys detta förstås också i priset. Ännu för ca 10 år sedan var också Lightning Audio ett ledande märke för kondensatorer, men efter att Rockford köpte LA så har kvaliteten sjunkit märkbart på alla produkter (orsaken till LA:s nästan överlägsna ställning inom kondensatorer gällde ett smart licensieringskontrakt med fabriken som gjorde kondensatorerna, ryktena säger att detta var orsaken till varför Rockford köpte LA).

                        Och ja, jag har själv varit inblandad i både Brax och LA... och fört diskussioner angående LA med Rockford Europe i tiderna, så ryktena i detta fall är nog kanske mera än bara rykten
                        Brax verkat ju seriösa även med sina slutsteg,så jag kan tänka mig att dom även gör bra kondingar.

                        Undrar om det finns någon svensk återförsäljare?ska ut och leta på nätet.

                        Comment

                        Working...
                        X