Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nivåjustering slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nivåjustering slutsteg

Du ska ju mäta på dom utgångar som används, i ditt fall högnivån. Andra alternativ finns väl inte? Mät även efter omvandlaren för att kolla så den inte förstör signalen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Okej, jag kan alltså mäta på de kablar som är före omvandlaren? En på plus och en på minus? Sedan haka fast mätprobarna på RCA-kontakterna på utgången på omvandlaren?
      Förmodlingen får man ju justera på omvandlaren då Rockford Fosgate supporten "gissade" till sig att sätta potentiometrarna halvvägs upp.

Comment

Originally posted by Orfeous View Post
        Okej, jag kan alltså mäta på de kablar som är före omvandlaren? En på plus och en på minus? Sedan haka fast mätprobarna på RCA-kontakterna på utgången på omvandlaren?
        Förmodlingen får man ju justera på omvandlaren då Rockford Fosgate supporten "gissade" till sig att sätta potentiometrarna halvvägs upp.
        Mm självklart högtalarkablarna ut från HU. Mät före och efter adaptern, ja

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
          Mm självklart högtalarkablarna ut från HU. Mät före och efter adaptern, ja
          Tack! Var ett sådant svar jag väntade mig!

Comment

Japp börja med att mäta på kablarna från HU och kolla när det börjar klippa, låt den stå på den volymen. Mät sen på omvandlarens utgångar och vrid upp pottarna tills strax innn du får distad signal. Mät sen på stegets utgångar och vrid upp gain tills strax innan det distar. Klart.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nu har jag äntligen gjort om halva installationen i bilen.. företaget som gjort kabeldragning osv åt mig har bara halvgjort installationen.

Så fick göra om och göra rätt...

För det första hittade jag en 8mm2 jordkabel som satt fast i bilens plåt med en relativt stor bricka.. under brickan var det inte mycket bortskrapad lack. Så där fanns ingen god kontakt om jag säger så.

För det andra så var det 2st 8mm2 strömkablar.. som kom ut från powerblocket där min 21mm2 strömkabel från batteriet kom in.

Upptäckte ju också att högtalarkabeln mellan basslutsteg och högtalarterminal på baslådan var 2x1.5mm2 mellan baselement och terminal har jag ju satt 2x4mm2

Så de ändringar som är gjorda är..
              Jordkabeln bortkastad, två 21mm2 jordkablar dragna från en av bilens jordpunkter i bagageutrymmet, en rejäl yta som är plåtren med rejält gods.. samt en rejäl bult. Sitter ringskor på dessa jordkablar. Så nu finns det god jordkontakt till slutstegen åtminstone.

8mm2 strömkablarna är bortkastade, powerblocket är bortkastat.. istället har jag skruvat upp ett säkringsblock med mini AFS säkringar. En på 80A och en på 50A.
              På blocket tar jag in min 21mm2 strömkabel och går ut med två 21mm2 strömkablar till de två slutstegen.

Jag har även upptäckt att mitt baselement som jag hade har pajat. Symptomen är att basen kommer och går, det sprakar ibland osv.. ibland kan basen vara helt tyst.. MEN man känner vibrationer då man trycker in konen lite lite.
              När jag inte spelar någon musik till den och trycker ner konen så kan jag höra skrapljud lite längre ner så att säga. Vilket har gjort att jag fräst upp hålet i för elementet och stoppat i min MDS-bas. Tråkigt nog kunde jag inte få in mitt nykapade 30cm 4" pvc avloppsrör lådan är inte tillräckligt djup. Så jag får helt enkelt nöja mig med mina 22cm plus trattar vilket gör ungefär att avstämningen hamnar på 43-45Hz enligt Optima's uträkningar på min lådvolym som är ca 35-37L då är även volym för element och port borträknat.

Allting fungerar klockrent, vilken skillnad på ljudet! Vilket tryck det plötsligt blev med en ordentlig jord! Basslutsteget blir inte ens ljummet/fingervarmt trots att jag spelar rätt högt och under ett par minuter. Förr brände jag mig då jag satt ett finger eller handen på kylflänsen. Antagligen för att bilen vill mata in mer ström i slutsteget eller hur det blir?

Har lite problem med justering/tweakning av ljudet.
              Har en kompis som hjälper mig att ratta på inställningsskruvarna.
              Kan meddela att jag inte har använd mig av oscilloskopet ännu.
              Vi har bara försökt att ändra lite grovt.

Basen har iaf inga som helst problem, verkar inte bottna, dista eller låta illa.
              Frågan är väl hur man bör justera lågpass- och subsonic filtren för min låda och mitt element? Min musiksmak är ju relativt varierad. Just nu verkar ju basen kunna spela snabb metall med snabba baskaggar, eurodisco, ballader med lite lågbas osv.. basen låter inte mullrig eller grötig enligt mig själv.

På mitt rockfordsteg som är 4-kanals steg har vi lite problem.
              Hög-/lågnivåomvandlarens gain står på 50% (potentiometrarna rakt upp)
              Jag kan inte spela högre på stereon än till hälften av volymmätaren som består av ifyllda fyrkanter. Passerar jag med 1-2st fyrkanter så "bloppar" det i högtalarna lite svagt.
              Men samtidigt spelar de inte egentligen någon bas. Använder högpassfilter på både bakdörrarnas högtalare och fram.
              Problemet är att om man justerar på gain och högpassfiltret så verkar det som om de tar ut varandra, man får motsatt effekt. Jag vill kunna spela högre musik men ökar man signalen lite lite så låter det dåligt. Ändrar man med högpassfiltrets delning så blir det inte heller riktigt bra.

Vad jag minns då jag endast hade bilens originalförstärkare så kunde jag spela relativt högt och men en jäkla bas och jag tycker att det var lågbas. Så elementen verkar ju klara relativt låga frekvenser och lagomt hög volym. Så hur ska man börja att grotta ner sig? Jag hoppas att jag kunnat förklara någorlunda. Jag får väl komplettera om det uppstår några frågetecken eller om nåt är oklart.

Jo, tänkte på några fler frågor.
              Med det lilla oscilloskopet som jag har så följer det ju med två små probar där man ska trycka på dom och sen kommer det ut en liten "klo" som man sedan ska sätta fast på ett komponentben/kabel eller liknande. Frågan är hur ska jag kunna fästa fast dom på slutstegens högtalarutgångar? ska jag skruva fast två kabelstumpar och fästa probarna i dom? enligt filmklipp är det ju folk som använder de lite större probarna som ser ut som pennor och skruvar fast dessa i högtalarutgångsterminalen. Hur gör ni som testat?

Sen nästa grej.. har det någon betydelse om jag kör mitt basslutsteg på högnivåsignal eller lågnivåsignal? lågnivåsignalen måste isåfall omvandlas med en omvandlare samt att jag måste dra en separat remote som mitt andra slutsteg har. Jag tänkte såhär att det måste ju vara bättre att slippa en omvandlare om man kan köra på högnivåsignalen direkt. Då steget dessutom har en automatisk på- och avstängning.

Spelar det någon roll vilka frekvenser på testtonerna man använder?
              Ska bas och diskantkontrollen vara på noll när jag mäter?
              Ska de även vara det när det är justerat klart på gain?
              Ändrar jag istället basens förstärkning på slutsteget?
              Last edited by Orfeous; June 26, 2011, 13:25.

Comment

Testsignal 40Hz 0dB, -5dB eller -10dB vad är att föredra till bas?

Comment

Vid 0 dB är signalen odämpad, stereon får alltså en "opåverkad" signalstyrka från musikkällan. Väljer du -10 dB så är signalen dämpad med 10 dB och du får öka volymen på stereon för att steget ska ge ut lika mycket effekt.

Comment

Okej,jag har nämligen läst olika om det där. Samt även sett olika youtubeklipp.
                    En del rekommenderar ju -5 dB eftersom man då är "säker" att man kan höja basreglaget på stereon t.ex utan att signalen ska börja dista.

Jag måste undersöka igen detta med signalerna innan och efter min hög-lågnivåomvandlare. Vad jag kommer ihåg så hände inte mycket med signalen om jag skruvade på potentiometrarna. Känns lite som om jag skulle vilja ha en högre signal eftersom jag måste nästan ha stereons "volymmätargrej" på 1-3 streck ifrån max för att ha en relativt hög volym. Min originalstereo verkar iaf inte dista först strecket innan maxvolym enligt 1kHz 0dB. Har dock för mig att sinuskurvan såg sämre ut vid 40Hz istället.

Comment

Working...
                    X