Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nivåjustering slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nivåjustering slutsteg

Originally posted by Orfeous View Post
    Röret har ju aeroportar eller vad det kallas, två trattar.. en i vardera ände.
    Har du gjort själva röret 25 cm eller är hela porten 25 cm när båda trattarna sitter på plats?

Hur vet jag vad lådan har för avstämning utifrån den ritning jag har fått?
    det känns ju lite som att lådan inte är tillverkad enligt mitt baselement utan
    ifrån något annat.
    Som Hanatsu skrev så rekommenderas 42 liter till W312B, din låda stämmer alltså bra volymmässigt sett. Det som är intressant just nu är att reda ut vilken avstämning lådan egentligen verkar ha, vilket kan räknas ut när vi får svar på min ovanstående fråga.

Hur har du räknat då du fått fram dina siffror? Använder du bara miniräknare eller är det nåt magiskt program?
    Jag använder ett lådberäkningsprogram.

Vad anser du? Är det ett bättre alternativ för mig att använda MDS-elementet än mitt DLS? Siffror säger väl inte allt för mycket vad jag har förstått. Utan det är väl örat och personlig smak som avgör en hel del. Men MDSen ska ju tåla dubbelt så mycket effekt RMS än DLS en iaf...
    Jag har inte lyssnat på någon av dessa basar och kan inte uttala mig om vilken som är bättre, andra får nog ge råd.

När det gäller vilken frekvens du ska ställa in subsonicfiltret på så beror det även på detta med avstämningen, men du kan ifo testa med 25-30 Hz som utgångspunkt.

Comment

Tack!
      Jag återkommer imorgon när jag mätt röret för jag kommer faktiskt inte ihåg om bara röret är 250mm eller om rör med portar är 250mm. Misstänker att röret är 250mm.
      Lådan byggde jag och en kompis 2003.

Vad heter programmet du använder är det Probox eller något helt annat?

Jag får helt enkelt switcha element och höra hur det låter.

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Det är väl t.o.m så artt under portens avstämning fungerar den bara som ett hål in i lådan och därmed så blir det en akustist kortslutning? Då får man inte ut mycket bas.
        Aa därför faller portade lådor runt 24db/okt efter avstämning med SBB4/CHBY byggda lådor. Man kan säga att portade lådor verkar som 4:e ord filter.

Comment

Vad heter programmet du använder är det Probox eller något helt annat?
          BassBox Pro heter det, finns flera andra program som också fungerar bra.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Har du gjort själva röret 25 cm eller är hela porten 25 cm när båda trattarna sitter på plats?
            Nu har jag gått ut och mätt med tumstocken.
            Röret MED port på in- och utsidan lådan ger totalt från portarnas yttersta öppning mätt 26.5cm ungefär. Bara röret var väl nånting runt 22cm.

Verkar väl inte riktigt som skivorna är kapade så exakt.
            mätte ytterkant till ytterkant på bredden och fick nånting på ~49cm
            Ritningen säger ju att yttermåttet är 50cm om vi nu ska ange cm som måttenhet.

Upptäcker ju också att JAG slarvat med dämpullen. Har bara satt en bit mot baksidan av elementet.. hehe ingen annanstans. Det förklarar ju varför jag tycker lådan låter så "träig" Vad bör man använda för dämpmaterial egentligen? Tänkte fixa det där då jag lix ska testa att byta baselementet.

Förresten högtalarkabeln mellan element och terminal var 4mm2 vilket jag inte trodde. Verkar ju vara en hel del olika dimensioner överallt.
            Vilket fuskbygge haha

Så där har du måtten.

Comment

Om röret är runt 22 cm långt så verkar det handla om ganska kompakta trattar, men det finns ju förstås några olika tillverkare och då skiljer det en del mellan dem. Jag tror nog att avstämningen ändå ligger omkring 44-45 Hz, du skulle behöva ca 30 cm långt rör för att börja komma i närheten av 40 Hz.

Lämpligt dämpmaterial kan vara vanlig polyestermatta, sånt finns i diverse stereobutiker. Biltema brukar ha sånt också.

Comment

Köpte en sats tillverkad av DLS: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_157
                där finns även ritning på måtten på portarna.

Jag skulle kunna fixa ett längre rör på 30cm. Har för mig att det var runt ~40cm från
                ytterkant på lådans porthål till den sluttande väggen baktill så att säga.

Okej, tänker du på detta material: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_355
                eller detta från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ogtalare-5-st/

Finns ju även ett annat: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...gtalare-5-st1/
                men den är slut hos oss.

Comment

Dämpmattorna i de två första länkarna är i princip samma sak, spelar ingen roll vilken du väljer. Taggmattan i tredje länken ska tydligen funka bra också.

Comment

Hej!
                    Nu har jag investerat i dämpmatta.. köpte ett paket med 5st från biltema.
                    Funkar helt perfekt. Klippte till så att det passade. Nu fick jag ett mer dämpat ljud helt klart.

Upptäckte ju mitt klantarsel att jag har 2x1.5mm2 kabel mellan terminal och element. Jag har ju trott att det stått 2.5mm2 på kabeln men så var det inte hehe.

Jo, nu till saken.. upptäckte att MDS-elementet inte passar i det hål som jag har nu. Så jag funderar på att göra hålet större men då kommer det att bli för stort för DLSen..

Jag upptäckte att det kom ett svagt skrapande ljud ibland på lite högre frekvenser låter det som. Är detta nåt som slutsteget gör eller är det något fel på elementet? Kan man kolla på nåt vis om spolen är bränd eller nåt sånt?
                    Den spelar ju relativt djup bas och även ganska högt men ett svag svagt skrapande ljud hörs ändå i bakgrunden.

Magneten så inte så fin ut heller tycker jag. Såg ut som att den hade en yta som var korroderat eller nåt sånt. Inte alls slät och jämn. Den har ju trots allt suttit i samma låda sen 2003 och varit i sin låda varje dag i bilen som stått ute året runt.

Så lite fundersam är jag är jag allt.

Comment

Hej!
                      Nu har jag investerat i dämpmatta.. köpte ett paket med 5st från biltema.
                      Funkar helt perfekt. Klippte till så att det passade. Nu fick jag ett mer dämpat ljud helt klart.

Upptäckte ju mitt klantarsel att jag har 2x1.5mm2 kabel mellan terminal och element. Jag har ju trott att det stått 2.5mm2 på kabeln men så var det inte hehe.

Jo, nu till saken.. upptäckte att MDS-elementet inte passar i det hål som jag har nu. Så jag funderar på att göra hålet större men då kommer det att bli för stort för DLSen..

Jag upptäckte att det kom ett svagt skrapande ljud ibland på lite högre frekvenser låter det som. Är detta nåt som slutsteget gör eller är det något fel på elementet? Kan man kolla på nåt vis om spolen är bränd eller nåt sånt?
                      Den spelar ju relativt djup bas och även ganska högt men ett svag svagt skrapande ljud hörs ändå i bakgrunden.

Magneten så inte så fin ut heller tycker jag. Såg ut som att den hade en yta som var korroderat eller nåt sånt. Inte alls slät och jämn. Den har ju trots allt suttit i samma låda sen 2003 och varit i sin låda varje dag i bilen som stått ute året runt.

Så lite fundersam är jag är jag allt.
                      Det kan vara tråd kring spolen som släppt och skrapar. Kan också vara att nånting släppt, tex gummit/upphängningen ifrån korgen, kan man inspektera om man är lite försiktig genom att trycka upp upphängningen "bakifrån" och se om det släpper från korgen (flänsen som du drar skuvarna igenom)

Kan ju även vara nåt som ev. vibrerar i den panel som elementet sitter i. Ibland är det svårt att särskilja, säger jag av egen erfarenhet, eller hur Peter J?

/jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Känner att jag svävar i väg med frågor om allt annat än nivåjusteringen som min tråd handlar om. Blir lätt så.

Jag har införskaffat ett mini-oscilloskop.. ett DSO Nano v2
                        funderingen är hur jag ska mäta upp signalen på huvudenheten.
                        Jag har ju inga lågnivåutgångar på stereon. Får ju ut lågnivå genom min omvandlare.
                        När jag sen vill kolla mina slutsteg jämtemot stereon hur ska jag då koppla som?
                        DLS går ju på högnivå och Rockforden lågnivå. Vad jag har förstått så ska endast högtalarkablarna kopplas bort. Är detta rätt? Sen ska jag mäta på högtalarutgångarna.

Comment

Du har alltså ingen lågnivå ut från HU så du använder en hög/lågnivå adapter till det ena steget medan det andra drivs med högnivå direkt?

Du får ha en ton-skiva och köra en 0dB ton och testa vid 50/1000Hz. Kolla vart signalen klipper, notera volymen. Vrid tillbaka något. Kolla sedan monosteget vid 50Hz och ratta på gain tills steget klipper, vrid sedan tillbaka något. Jag hade kollat så lågnivå adaptern inte klipper signalen. Så testa genom apaptern och kolla så den inte påverkar, sedan steget efter det. Du mäter stegen på högtalarutgångarna, ja. Du kan ha högtalarna inkopplade, men det kan bli ganska högt när du når stegets maxgräns.

Comment

Du har förstått mig rätt, jag har en fabriksmonterad stereo (Volvo S40 2006)
                            Det är draget kablar från stereons högtalarkontakt bak till bagagutrymmet.
                            Där är bilens alla 4 högtalare inkopplad på det 4 kanaliga slutsteget.
                            Sen går det alltså 2 högtalarkablar (höger och vänster) in i en hög-/lågnivåomvandlare.
                            På den omvandlaren kan man ju justera förstärkningen på båda kanalerna så att säga för höger och vänster. På omvandlarens utgång sitter en RCA-kabel som är kopplad till det 4 kanaliga slutsteget på dess lågnivåingång.

Mitt DLS-slutsteg som jag driver basen med är kopplad direkt från bilens högtalarkablar som också är framdragna. Använder slutstegets högnivåingång. Jag har haft även där en hög-/lågnivåomvandlare men tänkte att det är bättre att skippa en extra omvandlare.
                            Högnivån har ju en automatiskt avstängning också så jag slipper remote på det.

Hoppas att jag har kunnat förklara hur det ser ut.

Hur ska jag alltså kolla signal från stereon? Är det någon av högtalarkablarna?
                            Eller är det på hög-/lågnivåadapter jag ska kolla?

Jag har ju ett baselement som har RMS på 150W enligt databladet som följde med. Men på magneten sitter en liten klisterlapp där det står 180W RMS.. vad fan...?
                            Mitt slutsteg kan ju ge ifrån sig 350W RMS så jag vill ju ställa nivån så att jag inte maxar ut slutsteget mot mitt element. Fast det blir ju rätt höga volymer

http://www.youtube.com/watch?v=tQDEk...eature=related (Videoklippet jag blev rekommenderad av Rockford Fosgate att följa)
                            http://www.youtube.com/watch?v=xSUuB...feature=fvwrel (Även denna)

Som videofilmerna visar så börjar han med att kolla när huvudenheten klipper på vilken volym, sedan går han vidare med slutsteget.
                            Man vad som inte framgår är om det är på RCA-utgången han mäter eller på något annat?
                            Last edited by Orfeous; May 18, 2011, 02:08.

Comment

Börja med att kontrollera när utnivån från huvudenheten klipper med en ren ton 50Hz t.ex.). Sen så kopplar du in stegen och behåller samma volym, mät på stegens utgångar och ställ gain tills strax innan det klipper.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag har förstått att jag ska kolla huvudenheten först men.. jag har inte fått svar på frågan hur?

Comment

Working...
                                X