Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilket framsystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilket framsystem?

    sitter och funderar på framsystem, har en
    uppsättning dörrsidor för dubbla 6or och en för enkel 8".
    3" och diskant kommer sitta i a-stolpen

    tänkte antingen köra ett Hertz hsk163 och
    komplettera med en extra 6a.

    eller en sv200l (8"), hl70 (3") och ht28
    diskant alternativt ht20r som är en
    ribbondiskant.

    största problemet är väl att min hu enbart
    klarar 3-vägs aktivt..och kör jag passivt
    mellan diskant och mellanregister så är
    lägsta delning 2khz/6db..

    tanken är väl att få i en bit10 eller köra p9
    med box men det ligger en bit framåt i
    tiden.

    fördelen med lösa delar är ju att man delar
    upp kostnad samt slipper passiva filter..som jag ändå inte gillar

    delning mellan mid och 3" hade jag tänkt lägga vid 200 ungefär..så lågt dom klarar av.

    är jag helt ute och cyklar?
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..


  • #2
    Re: vilket framsystem?

    Skulle nog inte kört 3" under 200Hz, brukar bli mycket distorsion neråt sen. 250Hz (18 el 24db/okt) har funkat bättre få de 3or jag hört (iofs inte lyssnat på hl70). Om du delar passivt kan du få problem med fas om högtalarna är placerade en bit från varandra då du inte får möjlighet att tidskompa dom individuellt. Köp en bit.1 istället så är problemet löst xD

    Comment


    • #3
      Re: vilket framsystem?

      Originally posted by Hanatsu View Post
      Skulle nog inte kört 3" under 200Hz, brukar bli mycket distorsion neråt sen. 250Hz (18 el 24db/okt) har funkat bättre få de 3or jag hört (iofs inte lyssnat på hl70). Om du delar passivt kan du få problem med fas om högtalarna är placerade en bit från varandra då du inte får möjlighet att tidskompa dom individuellt. Köp en bit.1 istället så är problemet löst xD
      Jasså?
      De flesta 3" och även ngr 2" som jag har lyssnat på har allt som oftast varit delade nere vid 120-140Hz UTAN några som helst problem.

      Men så är det väl skillnad på element och element med.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: vilket framsystem?

        enligt spec så går dom inte under 200 så lägre blir svårt

        men som du säger så brukar jag oxå dela högre just pga att det låter bättre..

        diskant och mid kommer nog hamna så faskorrekt som det går, (nåja) och den passiva lösningen är som jag skrev tillfällig tills jag har råd helt enkelt.

        dock är det olika diskanter i kitet och dom lösa delar jag skrev om.
        ht 25 i kit och ht28 som är lite större..ht20r bör dock enligt tillverkaren delas från lägst 6khz.

        sen oxå mid..8 eller dubbla 6or..har inte heller lyssnat på nått av de...tror inte jag har lyssnat på en ändå produkt som dom har
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • #5
          Re: vilket framsystem?

          Originally posted by Lonefox View Post
          Jasså?
          De flesta 3" och även ngr 2" som jag har lyssnat på har allt som oftast varit delade nere vid 120-140Hz UTAN några som helst problem.

          Men så är det väl skillnad på element och element med.
          jaja, delade mina plutonium 3or vid 80
          men då hade jag inget annat än dom som spelade iofs
          ska ju gå att spela på lite oxå
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: vilket framsystem?

            Enligt spec skall Audison TH 3.0 Voce inte hellerklara under 200Hz men har kört delat vid 120 utan problem så...
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: vilket framsystem?

              Originally posted by Lonefox View Post
              Enligt spec skall Audison TH 3.0 Voce inte hellerklara under 200Hz men har kört delat vid 120 utan problem så...

              jo, samma spec på plutonium som jag nämnde ovan men borde dom inte falla rätt snabbt under 200?
              teoretiskt alltså..
              bara prova iofs..kan inte mera än gå sönder om man ger dom för mkt
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #8
                Re: vilket framsystem?

                Originally posted by JohanH View Post
                jo, samma spec på plutonium som jag nämnde ovan men borde dom inte falla rätt snabbt under 200?
                teoretiskt alltså..
                bara prova iofs..kan inte mera än gå sönder om man ger dom för mkt
                Förhoppningsvis HÖR du om det inte funkar innan du spelar sönder dem
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: vilket framsystem?

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Enligt spec skall Audison TH 3.0 Voce inte hellerklara under 200Hz men har kört delat vid 120 utan problem så...
                  Så du rekomenderar att dela vid 120Hz när högtalaren har en FS på 150 ?
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: vilket framsystem?

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Enligt spec skall Audison TH 3.0 Voce inte hellerklara under 200Hz men har kört delat vid 120 utan problem så...
                    Beror nog på vilka nivåer man är ute efter skulle jag tro.
                    Kanske funkar bra i en SQ bil där man sällan använder volymkontrollen för fullt, skulle nog funka dåligt i tex min bil där jag gärna vrider lite extra på rullen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vilket framsystem?

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Jasså?
                      De flesta 3" och även ngr 2" som jag har lyssnat på har allt som oftast varit delade nere vid 120-140Hz UTAN några som helst problem.

                      Men så är det väl skillnad på element och element med.
                      Testat Tang-band w3-871s, Omnes bb 3.01, Audison Voce3, HiVi b3s, Trius och ett par till och med samtliga så ökar distorsionen kraftigt under ca 170-180Hz.

                      http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html (Alla är dock inte 3", 4"arna är märkbart bättre under 200Hz... lite generellt)

                      Här finns en rolig jämförelse mellan små fullrange/mellanregister. Kolla hur den harmoniska distorsion (THD) skjuter i höjden runt det området. Intermodulär distortion (IMD) ökar nämnvärt med vilket är långt mer märkbart än HD.

                      Gjorde en lyssningstest för ett tag sedan, där högtalar-distorsion simulerades genom att samma låt spelades upp med olika former av distorsion genom samma högtalare. Viss form av harmonisk distorsion gav intryck av "värme" i röster i lägre mellanregister och var faktiskt ganska trevligt att lyssna på. Medan orginallåten lät mer detaljerad i ren A-B jämförelse. Intermodulär distorsion var långt mer märkbar och även små nivåer var hörbart irriterande.

                      Det jag menar är att man kan tycka viss form av distorsion inte är störig jämfört med en annan och det har helt att göra med vilken högtalare det handlar om. Högtalarna är den svagaste länken i ett ljudsystem och distorsionen samt frekvenssvaret de ger är enligt mitt tycke bland det viktigaste att hålla inom rimliga gränser för att reproducera ljudet så nära inspelningskvaliteten som möjligt. Ang. frekvenssvar så rullar massor av små 3"are av redan vid 200Hz, p.g.a högt Fs. Sen de som klarar spela lägre gör det med bekostnad av mer distorsion p.g.a dess fysiska begränsning. Sen om man föredrar en komplett ljudbild vid brädan framför den extra (kanske inte helt märkbara) distorsionen är en helt annan sak

                      Börjar bli tjatigt att skriva "distorsion"... xD

                      Comment


                      • #12
                        Re: vilket framsystem?

                        Låter det illa vid otillräcklig volym så är det bara höja delningen..så va de problemet borta

                        Men om man ska återgå..är det nån som lyssnat på nått av dom förslagen som jag skrev?
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: vilket framsystem?

                          Originally posted by Hanatsu View Post
                          Testat Tang-band w3-871s, Omnes bb 3.01, Audison Voce3, HiVi b3s, Trius och ett par till och med samtliga så ökar distorsionen kraftigt under ca 170-180Hz.

                          Intermodulär distorsion var långt mer märkbar och även små nivåer var hörbart irriterande.

                          Det jag menar är att man kan tycka viss form av distorsion inte är störig jämfört med en annan och det har helt att göra med vilken högtalare det handlar om.
                          En bra post och mycket matnyttigt i den, jag vill bara kommentera att i många fall så är faktiskt en lägre delning, på bekostnad av ett lite skarpare att föredra i bil. Rent teoretiskt borde en delning där man kör midbasarna upp till 250 och mellanregistren från 400 och uppåt bli kanon i de flesta bilar, men om man monterat midbasarna lågt i dörrarna så blir ofta effekten att ljudbilden hoppar på ett irriterande sätt.

                          Även om du får en tonalt trevlig återgivning är det enerverande med en mansröst som står på olika ställen beroende på vilken ton han tar. Vi brukade därför rekommendera att köra Triusarna vid 160 Hz vilket var den realistiska gränsen för vad de klarade.

                          Mina ODR 3or som jag kör nu delar jag betydligt lägre. De verkar inte vara gjorda med samma fysikbok som de andra tillverkarna använder.
                          /tycker Erik.

                          Comment

                          Working...
                          X