Announcement

Collapse
No announcement yet.

Löda ditt nya/extra kondingar i äldre Genesis steg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Löda ditt nya/extra kondingar i äldre Genesis steg

Originally posted by jonash View Post
    Eller fysikaliskt...

Egentligen borde jag nästan kolla det där med ESR med nån av de gamla gurusarna, men jag orkar inte, det är liksom inte avgörande för omvärlden

Jag vidhåller låg ESR, och snäva toleranser samt högre kapacitans
    Jag som vill veta mer då?
    Du kan väl fråga och skicka svaret till mig? :P

Glömde ju.....
    Håller med dig om uttalandet då jag tänker på det jag minns från skolan
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Hög ESR, höga rippelströmmar och till viss del även höga frekvenser ger högre temperatur i kondingen vilket medför ökad ESR och därmed ökad temperatur och sedan är man i en ond spiral.
      För varje 10Kelvin sänkning av kondensatorns omgivningstemperaturen fördubblar dess livslängd.

Comment

Funderar på att inte byta några kondingar,nu när det är så svårt att veta exakt vad man ska/kan byta till.

Steget funkar ju perfekt,men jag saknar lite kropp/botten i ljudet,och det var därför som jag tänkte att byta kondingar, kunde vara en bra idè.

Men steget kanske är uppbyggt att låta åt det hållet,då det är ett så kallat klss A steg.Men som jag förstår det så jobbar det i klass A bara upp till c:a 5-7watt,för att sen gå över i klass AB (eller som Genesis gör i sina nyare steg klass G=AB).
        Last edited by Välljudsfantast; April 30, 2011, 07:27.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Funderar på att inte byta några kondingar,nu när det är så svårt att veta exakt vad man ska/kan byta till.

Steget funkar ju perfekt,men jag saknar lite kropp/botten i ljudet,och det var därför som jag tänkte att byta kondingar, kunde vara en bra idè.

Men steget kanske är uppbyggt att låta åt det hållet,då det är ett så kallat klss A steg.Men som jag förstår det så jobbar det i klass A bara upp till c:a 5-7watt,för att sen gå över i klass AB (eller som Genesis gör i sina nyare steg klass G=AB).
          10W har jag för mig att det är...
          Men strunt samma, du kan ju ta kontakt med Gordon på Genesis och höra vad han kan göra med steget och vad det kan gå på.
          Vet att han har trimmat upp en del steg genom åren.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
            10W har jag för mig att det är...
            Men strunt samma, du kan ju ta kontakt med Gordon på Genesis och höra vad han kan göra med steget och vad det kan gå på.
            Vet att han har trimmat upp en del steg genom åren.
            Ifall Gordon (vill minnas att det är designern) har jobbat med grejerna länge så har han säkert under åren hittat ett par ställen att göra mer linjära och kanske även höjt gain på ett par ställen. Sånt ger lägre distorsion, vilket dessutom är mätbara förbättringar. Mer kapacitans ger i stort sett bara mer effekt innan klippning. Det går iaf sällan att mäta upp en riktig skillnad i distorsion.
            Do it!

Comment

Det finns möjligheter att skicka steg för kalibrering till Gordon, sen om det bara rör de nyare serierna låter jag vara osakt.
              Men enligt hörsägen byggs DMX om till att likna DMA med ändrad bias bla!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                Det finns möjligheter att skicka steg för kalibrering till Gordon, sen om det bara rör de nyare serierna låter jag vara osakt.
                Men enligt hörsägen byggs DMX om till att likna DMA med ändrad bias bla!
                Han har renoverat och trimmat steg så långt tillbaks i historien som deförsta DLS/Genesis SA-stegen så det är nog inte problem.
                Iaf är det ett antal på TalkAudio som har skickat in till honom och han har även svarat dem efter att de berättat hus nöjda de har varit.

Comment

med tanke på att Gordon numera kör ett företag som heter The Ampdoctor så bör ju de flesta steg kunnas ses över av honom..

Vet att han varit o rotat i andra steg än Genesis DMX (som sen blivit DM-A) så..

Mvh
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by rutger j View Post
                    med tanke på att Gordon numera kör ett företag som heter The Ampdoctor så bör ju de flesta steg kunnas ses över av honom..

Vet att han varit o rotat i andra steg än Genesis DMX (som sen blivit DM-A) så..

Mvh
                    Rutger
                    Detta vid sidan av om Genesis...
                    Om jag förstår det rätt så drog han igång den hastigt för att fortfarande kunna ge service och support kring Genesis medans han smed de planer vi ser frukten av idag.

Comment

Working...
                    X