Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trött på basar, vad köpa? BMW E34T

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Trött på basar, vad köpa? BMW E34T

Ja jag gillar ju som sagt att spetta på ganska duktigt ibland så jag lurar på om slutet funkar alls.

Comment

Gällande slutna lådor så ökar lufttrycket när du sätter dom i mindre lådor än "optimal" (Qtc 0.7). Därmed rör sig konen mindre och den tål mer effekt utan att slå igenom. Tappar lite djupbas men de kanske är en kompromiss du kan ta? Du kan modellera dom i t.ex WinISD så kan du se hur frekvenssvar/konrörelse påverkas av lådstorleken. Jag gillar annars portade lådor avstämda lågt, runt 30-33Hz.

DLS Iridium är trevliga basar. Kräver riktigt små lådor, även som portade. 12orna funkar i 18-22 lit slutet, och portat runt 30lit. Behövs inga gigantiska portar heller, ganska liten Xmax på dessa. 3" port räcker

Comment

Visst kan jag ta bort lite på djupet men vill ju som sagt att den framtida basen skall kunna lira allt, och med allt menar jag ju givetvis det jag lyssnar på så som tidigare beskrivigt i tråden.
        Ska ju inte köra något klassiskt med massa stråkar o jox.

Rock n Roll, Metal och nångång lite Ludacris, typ.

Har spanat lite på Iridium 12an med faktiskt, lådstorleken i slutet är ju helt enligt vad jag söker iaf, frågan är om ljudet ifrån den är det?

Comment

Vågar nästan säga att säga att det är vilken bil du monterar basarna i, vilken typ av låda/lådstorlek, placering av bas och hur pass dämpad bilen är som avgör resultatet långt mer än vad du väljer för sub. Rattar man sen på EQ och tidskomp kan man få mycket att låta bra om man så kör med lite billigare saker. DLS Iridium tillhör deras bästa högtalarserier, garanterar att de är bra som allroundbas

Örat är så pass okänsligt i basregistret för distorsion och tidsfördröjningar så om man satte 10st olika subbar i lådor med matchande frekvenssvar, tror jag mycket få kan avgöra vilken som är vilken. Dessa aspekter är mycket mer avgörande i mellanregister/diskant.

Om man nu vill vara petig så är de viktigaste parametrarna spolens induktans (Le) och BL-kurva (magnet styrkans linjäriet till Xmax +/-). Avgör transistentsvar och distorsion. Men än igen, detta påverkas långt mer av lådan och lyssningsmiljön.

Skulle byggt en lågt avstämd portad, de låter generellt sett riktigt bra. Man bör dock ha lite möjlighet att EQa så de inte blir för mycket muller djupt ner, bilens kupé förstärker frekvens med ca 12db/okt under dess resonanspunkt.

Comment

Väldigt mycket handlar ju om vad man har för midbasar med.
            Finns det inget som möter upp bra så kommer aldrig basen låta bra.
            sigpic

Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

Comment

har själv precis provat hertz HX300 , kör den i sluten låda på 35liter i min audi s6 avant och den presterar mycket bra för priset tycker jag!

runt 2200kr (dubbelspoliga), den får i nuläget bara 500wrms/2ohm men den hänger med riiiktigt bra!

Tung o go på djupbasen o rapp o snabb nog till dubbelkaggarna

Dubbla sånna i slutna lådor? alt gå ner på 10"?

Comment

Originally posted by mr_c View Post
                har själv precis provat hertz HX300 , kör den i sluten låda på 35liter i min audi s6 avant och den presterar mycket bra för priset tycker jag!

runt 2200kr (dubbelspoliga), den får i nuläget bara 500wrms/2ohm men den hänger med riiiktigt bra!

Tung o go på djupbasen o rapp o snabb nog till dubbelkaggarna

Dubbla sånna i slutna lådor? alt gå ner på 10"?
                Förlåt för OT i tråden: men mr_c banta din låda med 5-7L och skaffa dubbelt så mycket effekt till den så kommer du bli ännu mera glad och imponerad av din bas
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

Originally posted by Antonic View Post
                  Väldigt mycket handlar ju om vad man har för midbasar med.
                  Finns det inget som möter upp bra så kommer aldrig basen låta bra.
                  Håller med!
                  Kör du tex med 2 st Amega QW6 (eller vad de heter) fram så räcker det med en bas som spelar djupt, så är saken biff.
                  Har inte hört Hewis bil, men tror att mycket av hans basupplevelse är pga av hans grymma dörrar.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

Comment

Bara ett förslag http://www.ljudstudion.se/audison-av...323-c-765.aspx
                    Ljudstudion
                    Bilpedanten

Comment

Då har det skett ett par uppgraderningar på högtalarfronten.
                      På brädan, Amegas 3.5" koax.
                      I kickarna, Amegas 6.5" (nya).
                      I skuffen kommer det hammna en DD95Z10

Stegen är fortfanrande Genesis Dual Mono till basen och ett 4-chanel till framsystemet.

Låda till basen vill jag nu ha förslag på.
                      Erik, du får gärna fortsätta utväckla tanken bakom ditt förslag.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                        Då har det skett ett par uppgraderningar på högtalarfronten.
                        På brädan, Amegas 3.5" koax.
                        I kickarna, Amegas 6.5" (nya).
                        I skuffen kommer det hammna en DD95Z10

Stegen är fortfanrande Genesis Dual Mono till basen och ett 4-chanel till framsystemet.

Låda till basen vill jag nu ha förslag på.
                        Erik, du får gärna fortsätta utväckla tanken bakom ditt förslag.
                        Du kan bygga en låda på 38L med en 80cm2 port ca 34cm lång +-
                        sigpicMS-SOUND
                        Micke7406

Comment

Är lite inne på vanlig aeroport jag, har för mig att jag har både portar och rör liggandes, iaf 4"

Comment

Tanken med förslaget är att få till just en bra frekvensgång i bilen. Men nu pratar vi ju en riktigt trevlig pjäs till bas... får räkna lite på nytt.
                            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                              Tanken med förslaget är att få till just en bra frekvensgång i bilen. Men nu pratar vi ju en riktigt trevlig pjäs till bas... får räkna lite på nytt.
                              Ja vill du det vore jag ytterst tacksam!
                              Kommer bygga ett par olika lådor för att testa har jag tänkt.

Comment

Jag gillar verkligen dessa basar, men jag gillar inte deras filosofi att inte ange värden...

Om du hittar dem så räknar jag gärna...
                                /tycker Erik.

Comment

Working...
                                X