Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trött på basar, vad köpa? BMW E34T

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Trött på basar, vad köpa? BMW E34T

Har genom tiderna testat en hög med basar med varierande resultat.
    Gillar ju abolut att spela högt till musik, men det måste även låta vettigt, inte bara bummelbas som det i många fall blir.

Vissa basar spelar djupt, andra tight o rappt, va ska jag köpa för något som spelar både och?

Lyssnade en kort stund i Hewi:s bil på ljudiadagen i mariestad förra året och där lät det trevligt vill jag minnas!
    Har för mig att det var Dls Nobelium 12" or i den då.

Spelar mest hårdrock/metal men gillar även djupet i Bilstereoforums SPL Demo listan som ligger på Spotify.

Har pga blivande barnvagn inte så ortoligt mycket utrymme att bygga på men 50-55L innervolym kan jag avvara.
    Som drivmedel har jag ett Genesis Dual Mono så basen/basarna bör match det för stegbyte kommer nog inte på tal för tillfället.

Pris, som sagt, pga den blivande barnvagnen så kommer väl ekonomin behövas till annat än basar så det bör ju inte kosta några mängder, gärna beg.

Du som handlare eller vanlig lekman får gärna tipsa.
    Har du dessutom fått ett riktigt lyckat resultat i en E34T så väger dina tips tungt!!

Vad ska jag köpa???

Re: Trött på basar, vad köpa? BMW E34T

Du har väl kört DD förrut, testat deras 12?
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Sant, men frågan är om det är det jag söker, dom spelar ju högt o vettigt men dom lådorna jag fått till har inte varit så allround som jag vill riktigt.

Comment

I mitt tycke så skulle till exempel en 3510 säkert passa bra till dig, men du behöver då ha den i en korrekt utförd basreflexlåda. DD jobbar ju mycket med lätta koner och då är det svårt att få till djupet som man vill ha i en kombi med en sluten låda.

En sån behöver närmast en slotport eftersom portlängden blir rätt lång. Men 15 liter netto och stäm av till 33 Hz så får du finbas ur den.

Bara ett exempel. Bra basar finns det ett gäng av.
        /tycker Erik.

Comment

Bland alla basar jag testat måste jag nog säga att min gamla DD 9512 var bland dom bästa när det kommer till blandad musik och spela högt, Tätt följt av en JL 8W7 (Spelade ju givetvis lägre men väldigt trevligt). På 3:e plats kommer nog GZNW 12", inte lika rapp som DDn men klart bättre på djupet.

Comment

Genesis 10" basen låter ju bra,så kanske en 12" skulle kunna vara nåt.

Brygga dual mono steget till 1st Genesis 12".

Sen att man provar sig fram om man vill ha basen fasvänd eller vanligt.

Samt en brant delning 24db-36db.63hz/80hz.Så man inte har för flack delning och hamnar då i kupèns förstärkta frekvens 200hz-400hz.Men det kanske du redan visste?

Comment

Verkar som många håller DD kärt, jag gillar dom iofs oxå men har nog inte lyckats helt 100% med mina lådor tydligen.
              Trots gediget bygge

10 el 12" är det som sagt som gäller känner jag men frågan är vad som passar bäst, borde inte vara så stor ljudskillnad, eller?

Är ju ta mig f*n lika svårt var gång man ska köpa bas.

Robsarve: Sugen på att utveckla det där med korrekt utförd basreflexlåda?
              Tycker som sagt att jag är jäkligt nogrann o redig när jag bygger men jag antar att du menar uträkning efter konstens alla regler?

Comment

Det hänger ju på att man har en baslåda som är korrekt uträknad för att fungera dels i den bil man har, dels med det sound man gillar.

Exemplet jag räknade ut är en låda som går ganska djupt och spelar rätt så linjärt i en sån bil som du har. Vill man ha maximal partyfaktor eller dB så är den inget vidare.
                /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Det hänger ju på att man har en baslåda som är korrekt uträknad för att fungera dels i den bil man har, dels med det sound man gillar.

Exemplet jag räknade ut är en låda som går ganska djupt och spelar rätt så linjärt i en sån bil som du har. Vill man ha maximal partyfaktor eller dB så är den inget vidare.
                  Absolut, det hajjar jag, så en DD med 15L netto och avstämmd till 33Hz alltså?
                  Men portarean lär väl spela stor roll med eller är det valfritt så längen man träffar 33Hz?

Comment

Portarean har betydelse för hur mycket luft som kan gå igenom utan blåsljud. Runt 70 cm2 är ett minimum till en tia.
                    /tycker Erik.

Comment

I min e34T körde jag 2st Kenwood KFC-WPS1202D i slutna lådor på ca 40L/st... och varje bas fick ca 700wrms i 4ohm... hade sjuk kontroll och spelade både högt o djupr så de räckte...
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

Comment

15 liter netto och stäm av till 33 Hz så får du finbas ur den.
                        Liknar de frekvenskurvor som jag brukar försöka få till när folk vill ha hyfsat "allround", det knepiga är som sagt långa portar. I just detta fall blir porten nästan 70 cm lång trots "ynka" 40 cm2 area, vilket ändå riskerar att få flåsljud vid "bara" 500 W inmatad effekt när frekvenseran närmar sig avstämningen.

Comment

Jo, det var därför jag var inne på nära dubbla arean. Och sjukt lång port.
                          /tycker Erik.

Comment

Jo, det var därför jag var inne på nära dubbla arean. Och sjukt lång port.
                            Jösses, då får man ju bygga ett tunnelsystem i lådan, och då får man säkert andra problem på vägen.

Ni som kan, hur är det med tex 2 st 10" Nobelium basar i sluten låda då?

Kommer det vara tillräckligt, ja menar det verkar ju funka i diverse SQ bilar.
                            Men det kanske inte kommer funka i just min verklighet?

Comment

Har bara hört en 12" nobelium i slutet och det lät riktigt trevligt, men mera mot finlir än jättehögt var det nog även om det räckte bra till för mig

Comment

Working...
                              X