Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med val av slutsteg

Tjena..

Behöver lite hjälp med val av slutsteg..

Ska driva 4st 6.5 amega middar och 2st 6.5 amega coax och 3.5 amega coax..
    2st middar i varje framdörr och coaxarna i bakdörrarna sen 3.5 på brädan

läst lite att dom gillar gott med effekt..

kollat lite på 2st genesis 4-kanals eller 2st mosconi 4*200..
    Men lite lite effekt i genesiset kanske?

ja behöver lite tips tack på förhand..

Re: Hjälp med val av slutsteg

Mosconistegen kommer absolut att räcka.
    Vad det gäller Genesis så är Four Channel eller P4 Ultra det du ska välja mellan.
    Ska du ha Four Channel, kör ett till coaxarna och ett DM till midbasarna.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tjena..

Ja de var four channel jag vart inne på..Okej dual mono alltså, paralell koppla middarna då så de blir 2ohm ? man ska inte försöka sträva efter mycke effekt o 4ohm då? men om man ändå kör 2ohm ska man kanske satsa på ett four channel till middarna oxå då och brygga så man får typ 2*400 rms eller de kanske är mer drag i dm ändå?

Sen är ju frågan om man ska välja mosconi eller genesis..lutar lite åt genesis just nu , då jag kan köpa ett lätt begagnat four chanel..blir endel pengar att köpa 2st nya mosconi..

Tack .

Comment

Originally posted by a_niklasson View Post
        Tjena..

Ja de var four channel jag vart inne på..
        Jamen ta ett sånt till coaxarna.

Okej dual mono alltså, paralell koppla middarna då så de blir 2ohm ?
        Ja.

man ska inte försöka sträva efter mycke effekt o 4ohm då?
        men om man ändå kör 2ohm ska man kanske satsa på ett four channel till middarna oxå då och brygga så man får typ 2*400 rms eller de kanske är mer drag i dm ändå?
        Visst är det roligare med ÄNNU mer fart i 4 ohm.
        Mitt tips utgick från "dina" 2st Four Channel.
        Hellre ett DM än bryggat Four Channel.

Sen är ju frågan om man ska välja mosconi eller genesis..lutar lite åt genesis just nu , då jag kan köpa ett lätt begagnat four chanel..blir endel pengar att köpa 2st nya mosconi..
        Tack .
        Vilket du än väljer kommer det att bli bra.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

Comment

Tjena..

Ja de var four channel jag vart inne på..Okej dual mono alltså, paralell koppla middarna då så de blir 2ohm ? man ska inte försöka sträva efter mycke effekt o 4ohm då? men om man ändå kör 2ohm ska man kanske satsa på ett four channel till middarna oxå då och brygga så man får typ 2*400 rms eller de kanske är mer drag i dm ändå?

Tack .
          Hej!
          Seriekoppla dom till 8 ohm istället. Med ett så kraftigt steg som dual mono så är mina erfarenheter bara positiva angående dubbla midbasar i serie på varje kanal.
          Henrik, som drar kablar i gammal Volvo.

Comment

Okej tackar! Då är jag med då får de nog kanske bli dom stegena..

Men såg nu att dls a3 lämnar 150*2 rms 4ohm och att genesis dm 100*2rms 4ohm. trodde de var liknade steg..Kanske man skulle satsat på ett a3 ?

Comment

Att bara gå efter effekt är inte ett korrekt sätt att få till ett bra ljud, det finns en hel del steg på marknaden med mycket pulver som låter mindre bra!
              Slutsteg med tanken åt hög ljudkvalitet som dessutom har mycket effekt är att föredra, detta medför otrolig kontroll och framförallt makalös dynamik!

Du kan inte gemföra ett AS200.4 mot ett 4-channel!
              Ca 325 Watt kommer att våldta dina middar i dörrarna!
              Jag vågar påstå att Genesis steget kommer kännas som en sömngångare om du testar dom mot varandra!
              Jag vet av erfarenhet då mitt förra bygge bestod delvis av 4-channel steg!
              En mer rättvis gemförelse är Mosconis AS100.4!
              Här ligger man i samma kategori vad det gäller effekt, rent prismässigt spar du dessutom några tusen gentemot ett Genesis steg!
              Vilket som är bästa val är svårt att avgöra, båda märkena är mycket kompotenta att leverera ljud i den högre skolan.
              Nu vet jag inte om Gordon har ändrat något i sina Serie III steg sen han återupptog produktionen, har han inte det så ligger dessa något efter då tekniken i dom har ett antal år på nacken!
              Värt att veta är att det tar sin lilla tid innan Serie III låter som dom ska, stegen måste värmas på en 15-20 minuter innan dom levererar som det är tänk!

Profil stegen från Genesis ska gemföras mot Mosconis G_one serie!
              Kompakta och välljudande om man ser till priset, byggtekniskt sett så har Mosconi även här ett försprång!
              Nytänkande samt en finnes med FSA som gör din ljudbild mer " FRONT STAGE " om du saknar DSP!

Ursäkta jag la mig i er diskusition, ville bara klargöra en del fakta jag ser viktig i tråden!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Men såg nu att dls a3 lämnar 150*2 rms 4ohm och att genesis dm 100*2rms 4ohm. trodde de var liknade steg..Kanske man skulle satsat på ett a3 ?
                Låt inte marginella effektsiffror få dig att välja steg, verkligheten säger annat.
                Och nu efter Genesis' omstrukturering har DM blivit ett ännu trevligare steg.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Tjena..

Självklart ska man inte stirra sig blind på effekten..men nu vart de ju just genesis o mosconi som jag läst bäst om som inte är vilka steg som helst på marknaden

Frågan var bara om a3 o genesis dm inte va liknade steg för de hade jag fått för mig..så såg jag att effekten på dom två stegen var olika

Nonne hur tror du mosconi står sig mot dualmono? mot tex as2*200 eller as4*200 även fast as2*100 kanske är en mer rättvis gemförelse ,men så var de ju de med effekten igen

du lägger dig inte i tacksam för all hjälp jag får !

Comment

AS 200.2 och DM är ingen dum jämförelse.
                    Och då ska du veta att jag är imponerad av AS 100.4!
                    Det är riktigt svettiga steg.

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

Comment

tjena

Hmm fan då.. nu blev de jobbigt

Comment

Varför inte åka till en butik som har båda stegen och jämföra själv i bilen? Vet av egen erfarenhet att t.ex. Seastreams har bra service när det gäller sånt...
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag tror att Genesis och Mosconi är dom 2 stora kombatanterna!
                          Dessa gemförs nog mest av alla, vilket som är bäst får var och en avgöra!
                          Finns många faktorer som spelar in om man ska köpa nya produkter.
                          I vilket fall så är dessa 2 bland de billigaste HighEnd stegen som går att köpa!
                          Vi som butiker kan bara ge råd, att säga DU SKA KÖPA.....är samma som att svära i kyrkan!
                          Skillnaden är om vi står i butiken med 2 olika produkter, du frågar mig vad JAG skulle välja!

AS200.2 ligger närmare ett Genesis DMX än Genesis DM, då kan du bara föreställa dig hur ett AS300.2 låter eller presterar!

Vi satsar på att kunna visa en bil hos just Pierre på hans event den 14:e Maj!
                          Denna är bestyckad med AS serien!

Jag brukar testa steg mot varandra, Genesis har vunnit de flesta A B tester det varit med i!
                          Just nu testas mest Mosconi mot andra steg, detta bara för att veta exakt hur dom står sig!

OT....
                          Många handlare runt om i Sverige som sålde DLS efter de avslutat samarbetet med Genesis, trodde att de fortfarande sålde de Engelska stegen!
                          Har man inte bättre koll borde man byta arbete!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Alternativet är om du hittar ett beg Celestra RA steg.

De är också små, levererar bra med pulver och låter minst lika bra som de som nämnts nu.

/Jonas
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                            X