Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammal i gamet, men behöver fräscha idéer!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal i gamet, men behöver fräscha idéer!

Hejsan alla forumrävar.

Det var ett tag sedan jag var i bilstereosvängen ordentligt och jag har inte mycket koll på vad som gäller idag angående olika slutstegsserier/högtalare och vad som är bra eller inte. Höll på med lite tävlande för tio år sedan så novis är jag inte och grunderna har jag helt klart för mig.

Jag är på jakt efter att uppgradera ljudet i bilen lite och har tänkt mig att köpa framsystem och slutsteg (4-kanal) och jag har fastnat för Audison AV k6 6,5 " kit.

Slutsteg. Det är lite här jag har funderingar. Jag sitter idag med ett Rockford 800a4 som var ett ganska duktigt slutsteg på sin tid. Ni lite äldre kommer nog ihåg Rockfords serie med aluminiumflänsar som såg ut lite som ett motorblock (svart och aluminium). Duktigt med kraft och kontroll och kan med lätthet driva stora basar. Men det är tio år sedan jag köpte det, och med tiden degraderas ju slutsteg lite de med. Kondingar och övrig elektronik utsätts för värme och isande kyla etc. Dessutom har jag väl ändrat prioriteringar lite om vad välljud är för något. Jag kör inte med några basar längre utan enbart med framsystem (i både fram och bakdörrar, fast bakdörrarna mer som utfyllnad).

Som tjugoåring var det viktigt med bra bas (känner nog många igen hehe) medan det andra halkade efter.
    Idag, tio år senare, är det viktigare med dynamik, skärpa och spelglädje.

Så, min egentliga fråga är: om jag köper ett slutsteg för 4-5000 idag, har utvecklingen gått såpass långt att det kommer låta bättre än mitt gamla slutsteg som jag betalade 8000 kronor för för tio år sedan? Förhoppningsvis är svaret ja, för jag vill inte lägga ut 8-10000 på ett nytt slutsteg. =)

Ok, så jag är alltså ute efter ett fyrkanalssteg som inte ska driva basar, men kraft och dämpfaktor är ju aldrig fel även för 6,5" kit. Spelglädje och "stampa takten" är ett plus. Jag är inte så mycket för neutralitet och finlir när jag lyssnar i bilen, det har jag hemmastereon till. Värme och "timing" är mycket viktigare.
    Ställbart högpassfilter är ett krav då jag vill kunna skära av basen från ca 50 hz (men filter lär väl finnas på de flesta slutsteg ändå).
    Jag har kollat lite på DLS Reference RA40. Kan det vara något?

Bilen är en Volvo V50 så tyvärr är jag hänvisad till bilens originalspelare och jag kan bara plocka ut högnivå. =(
    Alla dörrar är dämpade och förstärkta så där behöver jag inte göra mycket mer.

Just det ja, en sista fråga. Vad kan mitt gamla Rockfordsteg vara värt idag om jag ska sälja det? Det är i helt ok skick, inga repor och sånt men ändå tio år gammalt.

Tack på förhand/Per
    Last edited by Bogus; March 15, 2011, 21:03. Reason: Stavfel

Re: Gammal i gamet, men behöver fräscha idéer!

Jag hade utan att tveka behållit Rockfordsteget och köpt en Audison Bit1 processor eller något liknande. (Puttmeister kränger en jblburk på köp och säljdelen)

Steget är bra, men för att få det att lira med orginalstereon behöver du kunna ratta lite.
    /tycker Erik.

Comment

Hej Per!

Jag kommer att vara så ofin att jag inte direkt svarar på någon av dina frågor.
      Det kommer säkert att vara andra som är villiga att ge dig tips, angående bland annat vilka märken som enligt dem är bra val.

Men det är ju du som ska lyssna på ljudet sen

Känner du till Ljudbyggaren i Helsingborg? http://www.ljudbyggaren.se/

Jag är övertygad om att det skulle vara väl investerad tid att åka dit och lyssna på olika alternativ med avseende på set-up.

Jag tror inte att något av de råd han kan ge och de produkter han har är något som kan liknas vid "bogus".

Edit:

Robsarves råd kan du dock ta åt dig av. Men det är som sagt en bra ide att åka till Tonny.
      Last edited by PhoenixG; March 15, 2011, 21:32.
      sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Helsingborg? Dit åker man ju bara om man ska till Ikea! Hehe, nej skämt åsido, du har helt rätt. Det är ju jag som ska lyssna på det sen, men visste inte att det fanns någon bra ljudnisse så nära Halmstad.
        Bit1? Hmm, den har jag hört talas om, men hur kopplar man in en sådan? Tror knappast att Volvos most-system gillar om man kopplar in sig digitalt? Eller kopplar man in sig via högnivå på den? Vet knappt något om den alls. Blir att googla lite.
        Tack för info!
        (Fast ös gärna på med mer)
        =)

Comment

Såg nu att Bit1 inte alls var så fasligt dyr... 5-6'000 kronor ungefär. Trodde de låg på minst 10-12'000. Blir att undersöka!

Comment

Hmm, efter lite googlande så verkar ju inte en Bit1 vara ett dåligt inköp. V50 är ju inte direkt bortskämd med många inställningsmöjligheter (fast jag var dock lite impad att man kunde ställa 5-bands eq separat fram/bak). Inte ofta jag har sett det i originalstereo.
            Men jag saknar tidskomp och ordentlig eq som jag hade i min gamla p99:a förr i tiden.

Ok, om jag skulle köpa en Bit 1, behöver man en MIT-utbildning för att klara av den? Jag anser mig som sagt vara hyfsat händig och har labbat med tidskomp/aktiv delning/olika branthet på filter etc. tidigare, och ganska "tränade" öron har man ju fått också, både från erfarenheter från ljud i bilen men hemma också.

Ps. Killen från Ljudbyggaren, är det inte han som kallar sig för Nonne här på forumet? Han verkar veta vad han pratar om i alla fall.

Comment

Jag har inte kört den mycket, men fann den rätt lättjobbad. Klarade du en gammal p99 bör den vara en barnlek.

Och Nonne äger Ljudbyggaren så vitt jag vet...
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Bogus View Post
                Hmm, efter lite googlande så verkar ju inte en Bit1 vara ett dåligt inköp. V50 är ju inte direkt bortskämd med många inställningsmöjligheter (fast jag var dock lite impad att man kunde ställa 5-bands eq separat fram/bak). Inte ofta jag har sett det i originalstereo.
                Men jag saknar tidskomp och ordentlig eq som jag hade i min gamla p99:a förr i tiden.

Ok, om jag skulle köpa en Bit 1, behöver man en MIT-utbildning för att klara av den? Jag anser mig som sagt vara hyfsat händig och har labbat med tidskomp/aktiv delning/olika branthet på filter etc. tidigare, och ganska "tränade" öron har man ju fått också, både från erfarenheter från ljud i bilen men hemma också.

Ps. Killen från Ljudbyggaren, är det inte han som kallar sig för Nonne här på forumet? Han verkar veta vad han pratar om i alla fall.
                Tjenare Bogus!
                Om du vet var ikeas gammla hämtlager låg så vet du ungefär var jag håller hus!
                Ett flertal Halmstadsbor har hittat mig så det lär du också göra!

Du är ute efter ett 4 kanals steg och eventuellt någon form av DSP!
                Om du inte behöver prylarna i "morgon" tycker jag du ska vänta några veckor, det kommer ett allternativ från italienska Mosconi!
                4 kanals steg med inbyggd DSP!
                Jag har mjukvaran till steget för test och jag är djupt imponerad.
                Vad jag och andra inbitna tävlingsfantaster konstaterat är att enklare och smartare funktioner finns inte i någon annan produkt!
                Tyvärr kan jag inte lägga ut programet men jag ska se om det skulle gå för sig att lägga ut en skärmdump!

30 bands EQ med ställbara frekvenser om 5 Hz
                Tidskomp på 0,02 ms ställbart i 9 olika konfigurationer
                Valbara filter, notch och variabelt Q är ett par av dem!

G One 4.120 utan DSP har jag redan sålt i mängder, 4 X 120 Watt räcker och blir över.
                Ljudkarraktären är typiskt......Mosconiitalienskt!
                Dynamik, detaljer och stampatackten är kännetecken, vill man ha mer lugn och ännu mer rumsinformation hoppar man upp på AS serien.
                Auto on via högnivå i RCAn vilket fungerar sanslöst bra utan grundbrus!
                Har precis byggt 2st V50 med dessa steg.
                Först en bil och sedan en till till samma kund
                Båda bilarna med framsystem och bas på bryggade kanaler!

G One 4.120 lär hamna på ca 8000 kronor och är beräknad att lanseras månadsskiftet Mars April!

Låter DSPn lika bra som mjukvaran ser ut så lär konkurenterna sätta kaffet.....och hela koppen i halsen!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Tack för svar Nonne. Det låter ju onekligen intressant det med. En liten tanke som kom upp med Bit 1 är ju att: "tusan, nu blir det ytterligare en grej att hitta plats för i bilen". Inte det att jag inte gillar att bygga, men jag vill att det ska se så rent ut som möjligt. Orört om man så vill. Å andra sidan är ju Bit 1 inte särskilt stor så det hade ju knappast varit några större problem.
                  Men får man en DSP inbyggd så i slutsteget så är det ju toppen.

Nej någon brådska är det absolut inte. Tror jag tar en sväng ner till Ikealagret nästa helg. =)

Comment

Nej någon brådska är det absolut inte. Tror jag tar en sväng ner till Ikealagret nästa helg. =)
                    Hör av dig innan bara så vi vet att jag är på plats, börjar inte med lördagsöppet förrän i April!
                    sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Ok, kan lika gärna åka in någon vardag istället då. =)

Comment

Nonne, det börjar nog luta åt ett Mosconi med dsp. Men när jag kollar på din hemsida så står det 10-bands eq, men du skrev i denna tråden att det var 30? Spelar egentligen inte så stor roll, men vill bara ha det klart för mig.
                        En sak till... jag förmodar att "- High-Level (33 Ohm) Input med automatisk Remote" är vanlig högnivåingång? =)
                        Har du börjar ha lördagsöppet nu? =)
                        Och dessutom... har du fått in stegen?

Comment

Nonne, det börjar nog luta åt ett Mosconi med dsp.
                          Jag kommer själv att tävla i ADV 4000€ med G_One DSP i Audin!
                          Totalsumman är LÅNGT under hälften av budgeten

Men när jag kollar på din hemsida så står det 10-bands eq, men du skrev i denna tråden att det var 30? Spelar egentligen inte så stor roll, men vill bara ha det klart för mig.
                          Infon jag publiserade i webbshopen är från den första infon som gick ut.
                          Jag har själv reagerat på det där med 10 band parrametrisk EQ!
                          Jag har en testvariation av mjukvaran i butiksdatorn denna innehåller 30 band PARAGRAFISK.
                          Jag har inte ändrat infon då den slutgiltiga versionen är "nästan" klar!

En sak till... jag förmodar att "- High-Level (33 Ohm) Input med automatisk Remote" är vanlig högnivåingång? =)
                          Helt korrekt!
                          En liten knapp som styr om det är HIGH eller LOW input!

Har du börjar ha lördagsöppet nu? =)
                          Har jag haft i en och en halv månad nu, men det bästa är att kolla på hemsidans ÖPPETTIDER där det står om vi är på något event!

Och dessutom... har du fått in stegen?
                          Det sista jag hörde var leverans i JUNI!
                          MEN, jag jagar efter ett eget exemplar till tävlingsbilen!
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Tack för svar Nonne.
                            Har varit inne på Mosconis hemsida men det ser inte ut att stå något alls om det steget med dsp, bara det utan.

Comment

http://www.mosconi.org/one120_4_DSP.html

Detta är den tyska sidan, infon är inte helt upp to date där heller!
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                              X