Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

    Hej!

    Köpte detta systemet för en knapp månad sedan:

    DLS Ultimate UR35i





    Jag har monterat detta i min 940 nu låtit det spela in sig i 151,5h för att vara exakt. MC-laddare på batteriet med bortfadade bakhögtalare. Rix fm, bandit och mix megapol har gått dag som natt.

    Direkt ur lådan provspelade jag det hemma genom att byta ut en högtalare (sofistikerad 4" med dubbla piezohorn i tung MDF-låda som jag är nöjd med). Det lät fruktansvärt. Visst basen låg i transportkartongen och jag tog hänsyn till det. Men mellanregistret lät väldigt plastigt och distade hejdlöst redan på låga volymer. The pretty reckless's låtar lät plågande.

    Första timmarna var även en plåga att lyssna i bilen, sjukt nedbyte från intweekade originalhögtalare (samma som 740). Huvudenheten är en JVC KDR-301. Mycket imponerad av denna när man hittar "USER-menyn".
    Inställningarna man hittar är för bas, mid och diskant, separat Q-värde, förstärkning/förminskning, och var själva "centrumet" i område som man ställer in ska vara. Perfekt till dåliga originalhögtalare med skum kurva, det går justera detta fint och få det låta bra. Mycket underskattad huvudenhet har varit min tanke sedan jag köpte den förra året. Mycket annat låter skit i jämförelse när man inte kan få det inställt som man vill.

    Tillbaka till högtalarna, efter 50 h började mellanregistren vakna och låta mindre plastigt och det började gå spela The Pretty Reckless, skrikiga gitarrer var det som det distade så man fick ont i öronen och man fick sänka under normal behaglig volym för att stå ut.

    Efter 80 h började allt låta bättre, basen var största skillnaden nu. Inställningarna blev rätt annorlunda för varje gång man satte sig i bilen (en gång om dan max).

    Idag var jag nöjd efter drygt 150 h, ingen större skillnad sedan 80 h.

    Tog en sväng bort med bilen och gick över inställningarna och nu även filtrena. Blev hög på både diskant och mellanregister, Hade 1 steg plus på mid och 2 på diskant, som nu kunde sedan sänkas med ett var. Mer detaljer kom, men inte någon dag och nattskillnad. Dock bara ändrat ena filtret just nu.

    Ljudet, jag är inte tillfredställd alls. Det låter inte det minsta musikaliskt. Inga toner är hårda eller att det distar tydligt. Neutralt. Ganska mycket detaljer. Men det är inte alls njutbart. Finns inget lugn.

    Enda låten som låter hyfsat så man kan njuta lite är Cascada - Everytime we touch http://www.youtube.com/watch?v=FL0bjwez8mg

    Slänger in ett par bilder från monteringen:

    Konad baffel pga lågt utrymme för flöde, stod även så in instruktionen att man skulle göra så:





    Diskanterna sitter på A-stolpen, riktad mot motsatt lyssnare, hade direkt först. Mellanregistret sitter i instrumentbrädans originalgaller som är utsågat.

    Dörren är helt odämpad, lite skrammelfixad bara. Så att basåtergivningen är lite illa kan jag ju inte säga annat än. Ska ordna slutna lådor är tanken och se hur det blir om det ens är möjligt, ska fixa värden och se vad det landar på för volym.

    ---

    Vad jag egentligen ville komma till, är det någon som hört dessa system spela riktigt fint? Man funderar ju lite på om det är skräp man köpt hem när de reas ut för bara 2000 kr istället för 6300 kr. Finns ju även dåligt med info om dessa när man googlar.

    Sedan är det väl utöver lådbygge ett steg att prioritera, vad har ni att rekommendera? Tänkte driva framsystemet 80 w rms och rockford 6x9orna i hatthyllan 75 w rms på dessa. 6x9orna är inte så mycket att hänga i granen, men de funkade väldigt bra med originalhögtalarna och båda tog ut varandras brister, eller kompletterade rättare sagt. Basarna har jag inte haft i på över ett år pga bränt skitsteg och ser ut ett följa med ett till om ekonomin fortsätter på samma sätt.

    Kikat på dessa steg:

    Rainbow iPaul verkar vara skit.

    Focal: Solid 4 Black:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/10640.html

    Focal: FP4.75:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro...s_id/5333.html

    JL Audio: JL XD400/4:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/13070.html

    Hertz: EP4X:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro...s_id/9939.html

    JBL: MS-A1004 Tvek på denna skumma blingblinglåda?:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/13742.html

    JL Audio: JL 300/4v2 Detta kostade bara drygt 350 i julas, synd att man inte kunde slå till:
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/12585.html

    TRU Technology: Steel Series S44
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro...s_id/8930.html


    Vad rekommenderas? Även utanför dessa är så klart intressant i liknande prisklass.


    Tacksam för svar!
    Last edited by HHR; March 12, 2011, 02:34.

  • #2
    Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

    Kunde du ta mera bilder på monteringen, är midden verkligen monterad som det ser ut på bilden? Du använder dom med följande filtren va? Har du kollat att du kopplat elementen rätt till filtret, att alla + är till + och vice versa. Tänkte mest på att du inte råkat fasvända något av elementen i misstag.

    Comment


    • #3
      Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

      När jag körde mitt DLS UR5 system på inbyggda effekten i min stereo lät det inte bra, orginal högtalarna lät bättre.
      Däremot när jag kopplade in ett slutsteg blev det som natt och dag och UR5rna lät helt okej.

      Comment


      • #4
        Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

        Du kör alltså hela det kittet på HU nu och inte med ett steg?
        Tror isåfall att du har en hel del där att hämta då den lilla effekten fördelat på 6 element nog är för lite.
        Elementen i sig har det ju tävlats med i massor av bilar med bra resultat(iallefall dome+disk) genom åren , vet inte om ngt i tillverkningen ändrats på senare tid iofs.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

          Originally posted by Hewi View Post
          Du kör alltså hela det kittet på HU nu och inte med ett steg?
          Tror isåfall att du har en hel del där att hämta då den lilla effekten fördelat på 6 element nog är för lite.
          Elementen i sig har det ju tävlats med i massor av bilar med bra resultat(iallefall dome+disk) genom åren , vet inte om ngt i tillverkningen ändrats på senare tid iofs.
          Japp, allt på HU. Dock lödda kablar överallt och tagit bort alla adaptrar för att få ut lite extra/minimera onödiga förluster.
          Jag räknar med att jag har mycket att vinna på ett steg, men vid lägre nivåer borde det ändå spela ok tycker jag.

          Originally posted by heddan99 View Post
          När jag körde mitt DLS UR5 system på inbyggda effekten i min stereo lät det inte bra, orginal högtalarna lät bättre.
          Däremot när jag kopplade in ett slutsteg blev det som natt och dag och UR5rna lät helt okej.
          Gött! Samma diskanter i alla fall, så de är väl inte helt värdelösa då antar jag.

          Originally posted by darki3 View Post
          Kunde du ta mera bilder på monteringen, är midden verkligen monterad som det ser ut på bilden? Du använder dom med följande filtren va? Har du kollat att du kopplat elementen rätt till filtret, att alla + är till + och vice versa. Tänkte mest på att du inte råkat fasvända något av elementen i misstag.
          Japp, jag knäppte lite bilder förut. Basen är inte monterad som på bilden, det var bara för att visa hur baffeln satt och att inga kabelskor eller original högtalarsladdar användes. Det ligger även en ring smältlim mellan dörrsidan och baffeln.

          Så här hade jag diskanten först, men tänkte inte på att de skulle vara riktade mot motsatt lyssnare:



          Nu så här, mycket bättre:













          Jo, jag har kollat detta med polaritet och varit kritisk mot DLS fabrikslödningar vid mellanregister och diskant. Midden är helt rätt när jag har testat med batteri. Men diskanterna vågar jag inte testa. Men färgerna sitter rätt osv.

          Men jag kontrolltestade bara på ena sidan förra veckan. Nu testade jag även på andra. Allt var rätt. Men jag upptäckte en rätt intressant sak, släppte jag ström direkt på basen så gick den utåt med rätt polaritet, men om jag släppte ström på delningsfiltrets ingång, då gick den inåt...



          Jag drog ut alla sladdar och skruvade fast batteriet på ingången och mätte alla poler, ifall det var ingången som var felkonstruerad så att samtliga högtalare fick polvänd signal eller om det var bara basen. Efter mina mätningar kom jag fram till att bara basen var felvänd i delningsfiltret. De andra gav rimliga spänningsintervall och i samma polaritet som ingången.

          Kollade även andra sidan, samma sak även där. Kretskortet är limmat så jag kan inte se hur baksidan ser ut tyvärr.
          Polariteten vänder i alla fall inte om man kopplar mellan låg och hög i delningsfiltret på diskant och mid.

          Det fanns även ström mellan ingångens minus och basens minus och samma på plus, så det råder ingen tvekan om ett typiskt svenskt klantfel i mina ögon. Riktigt dåligt, många lär ju vara drabbade.





          Uploaded with ImageShack.us

          Jag provlyssnade med bara en sida först omkopplad och skiftade högtalarpar med balansen. 6x9orna bortfadade. Det lät mycket bättre på den omkopplade sidan. Men jag orkade inte lyssna med båda omkopplade för jag frös efter allt fix.

          Ska ut och lyssna strax.
          Last edited by HHR; March 12, 2011, 15:23.

          Comment


          • #6
            Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

            Först och främst dämpa dörren.
            Har själv byggt i en 940 och dörrarna är verkligen inget stabilt bygge.
            Att köra ett sådant system utan ett RIKTIGT bra steg är bortkastade pengar.

            Köp ett steg så kommer du få höra skillnad.
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • #7
              Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

              Jag har tänkt att bygga en sluten låda till basen, då behöver jag inte dämpa dörren.
              Medveten om att det är bortkastade pengar utan bra steg, därför jag har frågat om rådgivning. =)

              Comment


              • #8
                Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                Du har ingen trevlig bilstereo butik i närheten som kunde erbjuda dig att du får låna ett steg och test spela lite på deras parkering eller så? Bara så att du kunde avgöra själv hurdan skillnad det är mellan olika steg osv?

                Comment


                • #9
                  Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                  Skulle dämpa dörrensidan och plåten den är emot med utan tvekan.

                  Steg så skulle jag räck ett kraftfullt 2kanalsteg.
                  Skippa steg till bakanalen.

                  Hur är det med sub?
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • #10
                    Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                    Smart, jag kan ju höra om de har något på BRL att låna ut. Får dra ett par högtalarkablar innan bara i så fall. Stegkablar finns dragna till bagaget i alla fall. Synd att de inte har så mycket att välja på bara. Men värt att höra med dem!

                    Får la dämpa dörrarna ändå, inte dumt med tystare bil också. Ska även hänga på en extra ljuddämpare för den låter för mycket nu för att man ska kunna njuta riktigt.

                    Jag har två separata 15" basar i 64 liter 25 mm mdf-lådor. Båda står i garaget för jag har inget slutsteg. Lite samma här, jag väntar hellre tills jag har pengar till ett bra slutsteg än köper något halvdant. Lutar åt JL 500/1v2 http://caraudiosecurity.com/shop/pro..._id/12584.html och bara använda en av subbarna. Själva basarna är ren budget tyvärr. Man skulle hitta något annat som spelar bra i en sådan låda.

                    Jag tror ändå på fyrkanals, då kan man testa att brygga för skoj skull och se hur det blir. Sen tror jag att jag vill ha alla fyra igång med bra ljud.

                    Aja, ska ut och lyssna lite nu och skruva på inställningarna.


                    Edit:

                    Så, mycket bättre nu! Nu hör man att stereon är en flaskhals och lådan/dörrarna för problemet för basen och inget annat. Nu känns det behagligt att lyssna igen trots att det finns knappt någon bas över huvudtaget i dörrarna längre. Men de tonerna som kommer är rätt nu och gör det inte jobbigt att lyssna.
                    Ska se på måndag vad DLS säger om mått för slutna lådor.
                    Last edited by HHR; March 12, 2011, 17:06.

                    Comment


                    • #11
                      Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                      Gött! Kanske lite OT men jag har ett Pioneer PRS A900 som jag använt till mina dls kitt. (4kanals)
                      Sjukt fint ljud. Vill sälja det! Kolla på www.nardik.se -Under pioneer och slutsteg hittar du info om det. PM om det är nåt!
                      SM 2a, Street 2K 2015.
                      SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                      SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                      SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                      Comment


                      • #12
                        Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                        HHR>
                        Västra Götaland........
                        Pratar om BRL......
                        Antar att du då menar ett av mina vattenhål som finns i Trollhättan.
                        Prata mer med Patrik.
                        Har BRL lite?
                        Som sagt......prata med Patrik.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                          Originally posted by Davidzzon View Post
                          Gött! Kanske lite OT men jag har ett Pioneer PRS A900 som jag använt till mina dls kitt. (4kanals)
                          Sjukt fint ljud. Vill sälja det! Kolla på www.nardik.se -Under pioneer och slutsteg hittar du info om det. PM om det är nåt!
                          Oj, dyra grejer snackar vi Vad tänkte du ta för det? Varför vill du inte ha kvar det?
                          Sugen blir man!

                          Tror inte jag klarar av att punga upp till ett steg nu tyvärr. Kommer även börja i månader lång praktik strax och inte få någon extra resersättning. Så det kommer bli tajt. Möjligen om jag säljer min CNC-fräs som jag inte orkar lära mig. Ser inget större behov av den heller mer än "kul att ha". Blocket om en timme på den.

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          HHR>
                          Västra Götaland........
                          Pratar om BRL......
                          Antar att du då menar ett av mina vattenhål som finns i Trollhättan.
                          Prata mer med Patrik.
                          Har BRL lite?
                          Som sagt......prata med Patrik.
                          Haha, jepp BRL på överby är det som är nära, där köpte jag även framsystemet.

                          BRL lite?

                          Jag vet inte om det är någon större idé att testa något fint steg just nu, bättre att fixa dörrsidorna först. Blir fram med sågen på måndag troligen om DLS kan komma med fina värden om det inte rör sig om 30-talet liter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                            [QUOTE=HHR;72175]Oj, dyra grejer snackar vi Vad tänkte du ta för det? Varför vill du inte ha kvar det?
                            Sugen blir man!

                            Har varit i valet och kvalet om att göra mig av med det.. Kom fram till att sälja det. Jobbar inte heltid och måste ha pengar som återstår till
                            Mitt spl-projekt. Som Sagt så är jag i stort behov så typ 3000? Vad tror du? "Nytt" i kartong.
                            Last edited by Davidzzon; March 13, 2011, 12:50.
                            SM 2a, Street 2K 2015.
                            SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                            SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                            SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                            Comment


                            • #15
                              Re: DLS Ultimate UR35i, någon som hört det låta bra? + SQ 4-kanals steg

                              Originally posted by Davidzzon View Post
                              Har varit i valet och kvalet om att göra mig av med det.. Kom fram till att sälja det. Jobbar inte heltid och måste ha pengar som återstår till
                              Mitt spl-projekt. Som Sagt så är jag i stort behov så typ 3000? Vad tror du? "Nytt" i kartong.
                              Verkar inte alls dumt, hur länge kan du vänta? Får mer pengar den 20-26 ungefär någon gång.

                              Comment

                              Working...
                              X