Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E91 lci

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E91 lci

    Hej!
    Efter många års uppehåll från ljudbyggandet tänkte jag bygga ljud i min E91 men skulle behöva hjälp med några funderingar.

    - Någon som har eller kan länka till ett elschema som visar hur originalsystemen är kopplade i E91?

    - Har alla E91 ljudpaketen basar under stolarna?

    - Bör man använda möjligheten att sätta basar där?

    Jag ska använda lite grejor som jag har liggande.
    DLS Iridium 3” och 1”. Ev. skaffar jag ngt till basarna under stolarna. Har ett stort 5 kanals steg tror det heter DLS A5.
    överväger dubbeldin för att det ska se prydligare ut och någon prisvärd DSP.


  • #2
    För att hitta rätt schema så måste vi veta vilket system som sitter i bilen, har du förstärkare så skiljer det på kabelfärger.

    Alla E91or har basar under stolarna, 6,5" utan originalförstärkare och 8" med.
    Man ser enkelt om man har steg i bilen om man inte vet, i seglet (3-kanten) vid backspegeln finns det galler om systemet har en förstärkare.

    Med ett 5-kanals steg förser man framsystem och en bas, man bör nämligen dela dörrarna från basarna aktivt.

    Om man ska streama direkt till en DSP så bör man ha med bakdörrarna, om inte så kommer dom att spela från annan källa.
    Kopplar man mot bilen så undviker man detta problem, dessutom vill man tidskomp dörrarna ihop med resten av bilen för bästa resultat.


    Bilar utan originalförstärkare så kopplas all in lättast under stolen, bilar med förstärkare kopplas allt in bak vilket underlättar kabeldragningen!
    Kabelfärger ser man enklast när man byter högtalare, bara notera på ett papper så är man hemma.

    Brunmarkerad kabel är minus!

    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Tack Nonne, vi hörs!

      Comment


      • #4
        Hur går det med byggandet?

        jag har mycket till E91 liggande i garaget om du behöver något

        Comment


        • #5
          Originally posted by Nonne View Post
          För att hitta rätt schema så måste vi veta vilket system som sitter i bilen, har du förstärkare så skiljer det på kabelfärger.

          Alla E91or har basar under stolarna, 6,5" utan originalförstärkare och 8" med.
          Man ser enkelt om man har steg i bilen om man inte vet, i seglet (3-kanten) vid backspegeln finns det galler om systemet har en förstärkare.

          Med ett 5-kanals steg förser man framsystem och en bas, man bör nämligen dela dörrarna från basarna aktivt.

          Om man ska streama direkt till en DSP så bör man ha med bakdörrarna, om inte så kommer dom att spela från annan källa.
          Kopplar man mot bilen så undviker man detta problem, dessutom vill man tidskomp dörrarna ihop med resten av bilen för bästa resultat.


          Bilar utan originalförstärkare så kopplas all in lättast under stolen, bilar med förstärkare kopplas allt in bak vilket underlättar kabeldragningen!
          Kabelfärger ser man enklast när man byter högtalare, bara notera på ett papper så är man hemma.

          Brunmarkerad kabel är minus!
          Hej
          Ska snart börja med uppgraderingen i vår E91 touring från 2011. Den har inget extra slutsteg utan S663 tror jag att det var. Jag har köpt Alpine DSP 8 kanaler som ska ligga i bagaget och Audison 4 tum koaxialer i fram-/ bakdörrar och 8 tum Audison basar under säten med Emphaser lådor.

          Min idé är att hitta kabelstammen framför sätet och dra högnivå till bagaget och fram igen till högtalarna. Nu hoppas jag att 8 tum passar då det verkar som jag har 6,5 tum enligt dig ovan. Kan du bekräfta om du vet? :-)
          Är det någon som gjort denna operation (hittade en tysk på youtube som gjort det på en E90) så jag hoppas att det är liknande på min.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Signature View Post

            Hej
            Ska snart börja med uppgraderingen i vår E91 touring från 2011. Den har inget extra slutsteg utan S663 tror jag att det var. Jag har köpt Alpine DSP 8 kanaler som ska ligga i bagaget och Audison 4 tum koaxialer i fram-/ bakdörrar och 8 tum Audison basar under säten med Emphaser lådor.

            Min idé är att hitta kabelstammen framför sätet och dra högnivå till bagaget och fram igen till högtalarna. Nu hoppas jag att 8 tum passar då det verkar som jag har 6,5 tum enligt dig ovan. Kan du bekräfta om du vet? :-)
            Är det någon som gjort denna operation (hittade en tysk på youtube som gjort det på en E90) så jag hoppas att det är liknande på min.
            Är högtalarna avsedda för BMW passar dom rakt i utan åverkan!

            Du både hämtar signal samt samt kopplar in dig i kontakten där basen sitter, kontaktstycke finns så man kan koppla utan att klippa bilens kablage.

            Jag har väl gjort snart 1000 st BMW med dessa system (dock aldrig använt Audison), LCI modellerna har 4 kablar i kontaktstycket så enkelt att koppla in steg.

            Det finns PnP kablage för bilar med Professional (ej originalsteg) som kopplas direkt på stereon, jag brukar inte använda dessa.
            Jag gör alltid ett eget PnP kablage, bakkanalerna får kopplas i befintlig kabelstam bak!

            Du säger att du ska använda Emphaser lådor, varför?
            Dessutom så vad jag vet så är dom lådorna avsedda för F-modellerna, jag testade Emphaserlådorna i min F30.
            De läckte som ett såll så original är ett bättre alternativ!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nonne View Post

              Är högtalarna avsedda för BMW passar dom rakt i utan åverkan!

              Du både hämtar signal samt samt kopplar in dig i kontakten där basen sitter, kontaktstycke finns så man kan koppla utan att klippa bilens kablage.

              Jag har väl gjort snart 1000 st BMW med dessa system (dock aldrig använt Audison), LCI modellerna har 4 kablar i kontaktstycket så enkelt att koppla in steg.

              Det finns PnP kablage för bilar med Professional (ej originalsteg) som kopplas direkt på stereon, jag brukar inte använda dessa.
              Jag gör alltid ett eget PnP kablage, bakkanalerna får kopplas i befintlig kabelstam bak!

              Du säger att du ska använda Emphaser lådor, varför?
              Dessutom så vad jag vet så är dom lådorna avsedda för F-modellerna, jag testade Emphaserlådorna i min F30.
              De läckte som ett såll så original är ett bättre alternativ!
              Tack för feedback Nonne. Det uppskattas.

              Audison högtalarna är BMW specifika så det ska passa.

              Jag förstår att jag kan få högnivåingång till steget från extrakontakten på undersätesbasen men vet inte hur jag ska nå förstärkt signal tillbaka till dörrhögtalarna och basarna utan att klippa kablarna? Tror att det kommer att fungera om jag hittar skarven mellan framdörrarna, undersätesbasarna och HU som ska ligga strax framför undersätesbasen. Min målsättning är att kunna förstärka och dsp:a varje kanal i bilen.

              Sedan får jag mäta upp i kabelstammen (eller okulärt) vilka kablar som går till högtalarna i bakdörren från kabelstammen som går parallellt med tröskellådan för att göra samma operation som ovan.

              Ang emphaserlådorna så tänkte jag så här. Vill inte riva upp allting för att sedan upptäcka att jag saknar grejor. Idag sitter det 6,5 tum (in med 8 tum) och att jag läst att det kan vara fastlimmat så det är svårt att få till det. Det var en chansning som jag får se om det behövs eller inte.


              Comment


              • #8
                Originally posted by Nonne View Post

                Är högtalarna avsedda för BMW passar dom rakt i utan åverkan!

                Du både hämtar signal samt samt kopplar in dig i kontakten där basen sitter, kontaktstycke finns så man kan koppla utan att klippa bilens kablage.

                Jag har väl gjort snart 1000 st BMW med dessa system (dock aldrig använt Audison), LCI modellerna har 4 kablar i kontaktstycket så enkelt att koppla in steg.

                Det finns PnP kablage för bilar med Professional (ej originalsteg) som kopplas direkt på stereon, jag brukar inte använda dessa.
                Jag gör alltid ett eget PnP kablage, bakkanalerna får kopplas i befintlig kabelstam bak!

                Du säger att du ska använda Emphaser lådor, varför?
                Dessutom så vad jag vet så är dom lådorna avsedda för F-modellerna, jag testade Emphaserlådorna i min F30.
                De läckte som ett såll så original är ett bättre alternativ!
                En ”sista” fråga Nonne .

                Tänkte på denna kommentar nedan, Jag har nog LCI modellen och förmodligen 4 kablar i kontaktstycket till underbasen, Har dom dragit utsignalen från radion direkt till basen och via det andra kabeloaret gått till koaxialerna i dörrarna? Om så är fallet så förstår jag din kommentar att koppla in sig här. Om inte så fär fallet så år du gärna utveckla!

                Du både hämtar signal samt samt kopplar in dig i kontakten där basen sitter, kontaktstycke finns så man kan koppla utan att klippa bilens kablage.

                edit
                Tror jag hittade svaret i en annan tråd enligt nedan.

                Helt rätt, de inre kablarna signal och de yttre är bara linkade vidare till dörrarna.
                Vi inkoppling av steg eller DSP så tar man signalen på de inre kablarna.
                Sen drar man 2st högtalarkablar till denna kontakt, 1 par ansluts på basen och 1 par på de yttre kablarna på adaptern.
                Alltså drar man 3 par kablar totalt ner under stolen (signal, dörrar, bas)
                Last edited by Signature; September 5, 2023, 23:18.

                Comment


                • #9
                  Du har hittat svaret, signalen till både dörr och bas är bryggat på originalhögtalaren!

                  Många tycker att Gladens variant med skruvplint på basen är B, det är ju det som är hela grejen med att göra inkopplingen enkel.
                  När man drar 3 kablar per sida så får man lösa ändar att ansluta på basen, sedan kopplar man 2 kablar på adaptern.
                  Då får man signal in till DSP eller ett steg, sedan effekt ut till dörren som ansluts på det yttre paret kablar i originalkontakten.

                  Ska man bara byta högtalare klickar man ihop (PnP) med en tillhörande adapter, alltså den som gör att man inte klipper bilens kablage!

                  ADAPTER

                  PS.

                  Om originalhögtalaren är limmad så värmer man med en varmluftspistol så släpper limmet lättare!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Nonne View Post
                    Du har hittat svaret, signalen till både dörr och bas är bryggat på originalhögtalaren!

                    Många tycker att Gladens variant med skruvplint på basen är B, det är ju det som är hela grejen med att göra inkopplingen enkel.
                    När man drar 3 kablar per sida så får man lösa ändar att ansluta på basen, sedan kopplar man 2 kablar på adaptern.
                    Då får man signal in till DSP eller ett steg, sedan effekt ut till dörren som ansluts på det yttre paret kablar i originalkontakten.

                    Ska man bara byta högtalare klickar man ihop (PnP) med en tillhörande adapter, alltså den som gör att man inte klipper bilens kablage!

                    ADAPTER

                    PS.

                    Om originalhögtalaren är limmad så värmer man med en varmluftspistol så släpper limmet lättare!
                    Nonne, jag beställer adaptern för enkelheten. För att det ska bli rätt så vill jag bara stämma av att det ska vara 2?

                    Idag bytte jag högtalare i framdörrarna. Fick tyvärr problem efteråt med att centrallåset och fönsterhissarna inte fungerar. Jag förmodar att man ska kunna koppla från batteriet (endast jord) utan få sådana här konsekvenser. Jag tog aldrig bort iso-kontakten för panelen till lås och fönsterhissar men kan inte se annat än att det är det som är problemet!? Ev någon säkring!?



                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Signature View Post

                      Nonne, jag beställer adaptern för enkelheten. För att det ska bli rätt så vill jag bara stämma av att det ska vara 2?
                      Adaptern levereras parvis vilket är det som krävs för en installation!



                      Originally posted by Signature View Post
                      Idag bytte jag högtalare i framdörrarna. Fick tyvärr problem efteråt med att centrallåset och fönsterhissarna inte fungerar. Jag förmodar att man ska kunna koppla från batteriet (endast jord) utan få sådana här konsekvenser. Jag tog aldrig bort iso-kontakten för panelen till lås och fönsterhissar men kan inte se annat än att det är det som är problemet!? Ev någon säkring!?
                      Har du satt i kontakterna ordentligt när du återmonterade dörrpanelen?

                      Jag har aldrig kopplat från batteriet vid ett högtalarbyte, kretsarna är inte slutna när knapparna är i neutralt läge så inget kan hända!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Nonne View Post

                        Adaptern levereras parvis vilket är det som krävs för en installation!





                        Har du satt i kontakterna ordentligt när du återmonterade dörrpanelen?

                        Jag har aldrig kopplat från batteriet vid ett högtalarbyte, kretsarna är inte slutna när knapparna är i neutralt läge så inget kan hända!
                        Tack Nonne

                        vill mena att kontakterna är rätt monterade. Får åka till någon och läsa av koderna.

                        Lägger en beställning på 2 för ett par på varje sida. Ser ut som det behövs för att koppla en del i kontaktstycket från radion och en del i basen. Då har jag full frihet att dra kablar till skuffen.

                        Comment


                        • #13
                          Hej Nonne

                          jag tror att det tyvärr blev fel vad gäller gladen pnp kontakterna. Som jag ser det så passar dom om man har skruvanslutningar på basarna och att det räcker isof med 1 st (2 kablar och en på varje sida). Jag trodde att dom hade en hane och en hona så man kunde ansluta en kabel från stereon och en från basen och därigenom få dom splittrade! Nu blev dom värdelösa så jag undrar om jag kan skicka tillbaka dom (givetvis helt oanvända) med något avdrag om det behövs?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Signature View Post
                            Hej Nonne

                            jag tror att det tyvärr blev fel vad gäller gladen pnp kontakterna. Som jag ser det så passar dom om man har skruvanslutningar på basarna och att det räcker isof med 1 st (2 kablar och en på varje sida).
                            Ska man inte montera extra förstärkare räcker det med 2 kablar.
                            Med extra förstärkare ska man ha 4a kablar, dom 2 innersta kablarna blir då signal till förstärkare och de 2 yttre går till dörrarna.

                            Originally posted by Signature View Post
                            Jag trodde att dom hade en hane och en hona så man kunde ansluta en kabel från stereon
                            Dom i mitteln kommer från stereon

                            Originally posted by Signature View Post
                            Nu blev dom värdelösa
                            Jag har bara sett adaptrar med båda kontakterna i PnP kablage, det behövs bara om man har basar med originalkontakt.
                            Om basarna har det så får man snällt köpa PnP kablage vilka är bretydligt dyrare.

                            Originally posted by Signature View Post
                            så jag undrar om jag kan skicka tillbaka dom (givetvis helt oanvända) med något avdrag om det behövs?
                            Det kan du, om Payson debiterar något vid retur har jag ingen erfarenhet av!

                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment

                            Working...
                            X