Announcement

Collapse
No announcement yet.

Första SQ bygge, hur står sig DLS mot t.ex Dynaudio mfl?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Första SQ bygge, hur står sig DLS mot t.ex Dynaudio mfl?

Hejsan!
    Har funnit ett intresse att bygga billjud och just då SQ då jag tycker det ska låta bra och inte bara dunka dunka. Har just nu DLS UP6i kit i framdörrarna men tänkt flytta bak dem till bakdörrarna och bygga om brädan med mellanregister och diskanter i A-stolpar. Jag har kikat på DLS Scandinavia kit då jag gillar DLS karaktär. Men hur står sig detta kit mot ännu dyrare? Vet inte om jag kommer tävla men vill bygga för att få riktigt bra ljud i bilen och klart man kommer vilja delta i en tävling för att se hur bra man lyckats.

Tacksam för svar och tips då det är första seriösa bygget för min del.

Re: Första SQ bygge, hur står sig DLS mot t.ex Dynaudio mfl?

Originally posted by Fellow View Post
    Hejsan!
    Har funnit ett intresse att bygga billjud och just då SQ då jag tycker det ska låta bra och inte bara dunka dunka. Har just nu DLS UP6i kit i framdörrarna men tänkt flytta bak dem till bakdörrarna och bygga om brädan med mellanregister och diskanter i A-stolpar. Jag har kikat på DLS Scandinavia kit då jag gillar DLS karaktär. Men hur står sig detta kit mot ännu dyrare? Vet inte om jag kommer tävla men vill bygga för att få riktigt bra ljud i bilen och klart man kommer vilja delta i en tävling för att se hur bra man lyckats.

Tacksam för svar och tips då det är första seriösa bygget för min del.
    När vi pratar om tex Scandinavia mot Dynaudio, så kommer inte DET vara som kommer avgöra hur du kommer stå dig i konkurrensen. Utan det kommer vara mer hur du lyckas sätta in produkterna i bilen, matcha kringutrustning och sen ställa in systemet för max prestanda.

mvh Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Självfallet är monteringen det viktigaste för att få ut maximalt. Jag kommer bygga lådor i dörrsidorna och experimentera vinklar på diskanter och mellanregister. Men jag tänkte allmänt när man ser folk som tävlar med framsystem för 12-16 000 kr hur man ska kunna ens mäta sig med dem om man har ett kit för 7-9 000 förutsatt att man monterat och tweakat optimalt.

Comment

Originally posted by Fellow View Post
        Självfallet är monteringen det viktigaste för att få ut maximalt. Jag kommer bygga lådor i dörrsidorna och experimentera vinklar på diskanter och mellanregister. Men jag tänkte allmänt när man ser folk som tävlar med framsystem för 12-16 000 kr hur man ska kunna ens mäta sig med dem om man har ett kit för 7-9 000 förutsatt att man monterat och tweakat optimalt.
        Det kan du absolut. Det sitter inte där.

Pratar vi kit och jämför 2500kr mot 12500kr, så måste du fortfarande vara bra på att få grejerna för 12500kr att funka, säg mot en kille som vet vad han gör med kit för 2500kr.

Säg såhär: om du tar ett kit för 12500kr och installerar i dörren + a-stolpen, och så kommer en annan deltagare med bra kunskaper och klämmer in ett kit för 2500kr bra vinklat på brädan, så kommer du få stryk på varenda tävling....
        (förutsätter att ni båda har bra DSP'er, vilket man ändå måste ha för att hävda sig..)

/Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
          Det kan du absolut. Det sitter inte där.

Pratar vi kit och jämför 2500kr mot 12500kr, så måste du fortfarande vara bra på att få grejerna för 12500kr att funka, säg mot en kille som vet vad han gör med kit för 2500kr.

Säg såhär: om du tar ett kit för 12500kr och installerar i dörren + a-stolpen, och så kommer en annan deltagare med bra kunskaper och klämmer in ett kit för 2500kr bra vinklat på brädan, så kommer du få stryk på varenda tävling....
          (förutsätter att ni båda har bra DSP'er, vilket man ändå måste ha för att hävda sig..)

/Jonas
          Okej, lutar nog åt Scandinavia och kommer köra Bit1 processorn då jag har en Pioneer AVH-4100 DVD.
          Bilen i fråga är en 2005 S40N så får se hur jag gör med mellanregistren men tror jag kan få bygga in dem också i A-stolpen eller vinklade bafflar på brädan.

Comment

Om du pratar om Scandinavia 3an så vill den ha 1 liter låda. Skulle nog byggt på brädan såfall. Gäller att experimentera mycket med vinklar och position innan man bestämmer sig. Gäller att få hyfsat likvärdig tonalitet mellan vänster och höger. Försök fixa problem i frekvenssvar via installationen, för att åtgärda det med DSPns EQ blir sällan lika bra.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
              Om du pratar om Scandinavia 3an så vill den ha 1 liter låda. Skulle nog byggt på brädan såfall. Gäller att experimentera mycket med vinklar och position innan man bestämmer sig. Gäller att få hyfsat likvärdig tonalitet mellan vänster och höger. Försök fixa problem i frekvenssvar via installationen, för att åtgärda det med DSPns EQ blir sällan lika bra.
              Håller med. En sak som då är rätt rejält viktig att tänka på är att element har ju olika frekvens-svar (mellanreg och uppåt) beroende på lyssningsvinkel.

Dvs, element som sitter exakt lika vinklade i förhållande till sin A-stolpen (t.ex) kommer vid lyssningsposition ge helt olika frekvenssvar, och det i områden som örat är mest känsligt för just såna saker...
              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Med andra ord så kör jag nog på Scandinavia kitten då jag gillar DLS så pass.
                Som min setup ser ut nu så kommer det nog bli
                Scandinavia 1 diskant
                Scandinavia 3 mellanregister
                Scandinavia 6 midbas i lådor.
                Har idag ett DLS RA40 bryggat för mer effekt men kommer bli 1 eller 2 RA40 eller RA20 till.
                DLS UP6i kittet åker bak till bakdörrarna och så bygger jag lådor där men dessa kommer jag ju inte använda vid eventuell tävling utan det är för vardagslyssning.
                Audison Bit1 Processor.
                DLS A6 till bas
                DLS Nordica 12" 1 eller 2 stycken SQ basar.

Har endast 1 batteri idag, ett Running bull på 70Ah med 50mm2 kabel dragen till bagaget. Kikar på om jag ska köpa 2 stycken 70Ah till eller 95Ah, kommer 70Ah räcka tro?
                50mm2 kabel mellan generator och batteri samt ny 50mm2 chassijord fram.
                Blev i helgen som var precis klar med den nya mittkonsolen, endast grundad här så redo för lackering är den iaf.

Har varit sjukskriven i 16 månader pga whiplash så bygget drar nog inte igång förrns i höst pga taskig ekonomi men jag kommer försöka köpa på mig o kolla begagnat under tiden.

Comment

Du kommer nog aldrig ens till vardags lyssna med högtalare i bakdörrarna inkopplade om du kör med denna uppsättningen i fram då det bara kommer att sabba snarare än att höja ljudkvaliteten/ljudbilden så det låter som onödigt jobb OM du inte ofta har passagerare där bak som du vill ska få "egna" högtalare att lyssna på.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Mm, skulle nog inte använt bakhögtalare. Ingen som gnällt som åkt bak i min bil än så länge :P

Comment

Håller med. En sak som då är rätt rejält viktig att tänka på är att element har ju olika frekvens-svar (mellanreg och uppåt) beroende på lyssningsvinkel.

Dvs, element som sitter exakt lika vinklade i förhållande till sin A-stolpen (t.ex) kommer vid lyssningsposition ge helt olika frekvenssvar, och det i områden som örat är mest känsligt för just såna saker...
                      Och ändå har de vinnande bilarna oftast högtalarna symetriskt på brädan. Gissar att man i en del fall experimenterat fram en vinkel som ger tillräckligt bra frekvenssvar, fast i en del andra fall har man bara haft en sjujädra "tur".
                      Missförstå mig inte nu för jag vet hur mycket jobb det ligger bakom en del bilar trots att det ser enkelt ut. Framför allt i tweaktid.
                      Se på tex Dirk Wolfinger (tysk flerfaldig mästare) som "bara" har monterat mellanregisterna rätt upp och ner i brädan.
                      http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...htB2EZ7LIQ&t=1

Som sagt så kan man vinkla ihjäl sig eller ha tur och montera där det se trevligt ut och ändå få det att låta bra nog.
                      sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                        Och ändå har de vinnande bilarna oftast högtalarna symetriskt på brädan. Gissar att man i en del fall experimenterat fram en vinkel som ger tillräckligt bra frekvenssvar, fast i en del andra fall har man bara haft en sjujädra "tur".
                        Missförstå mig inte nu för jag vet hur mycket jobb det ligger bakom en del bilar trots att det ser enkelt ut. Framför allt i tweaktid.
                        Se på tex Dirk Wolfinger (tysk flerfaldig mästare) som "bara" har monterat mellanregisterna rätt upp och ner i brädan.
                        http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...htB2EZ7LIQ&t=1

Som sagt så kan man vinkla ihjäl sig eller ha tur och montera där det se trevligt ut och ändå få det att låta bra nog.
                        Ja det går absolut, och med en bra EQ så kan man ju kompensera frekvenssvaret om det skiljer sig avsevärt åt vid lyssningsposition.

Mitt inlägg var främst mot det förhållandet att man ville åstadkomma ett så likartat frekvenssvar utan EQ, och då är vinkligen rejält viktig, speciellt om man börjar försöka rikta on-axis.

Sätter man elementen "rätt upp i rutan" så kommer spridningen och reflektionen bli sån att det mycket väl kan ge bättre resultat än om du sätter dem "nästan on-axis, symmetriskt i brädan".

Dock ger det andra problem med att köra elementen riktade upp i rutan. Men även några fördelar...

Allt är ju en kompromiss
                        SM-guld 2007 och 2008.

Comment

/Jonas

Sådana inlägg sporrar mig ordentligt:-)
                          Henrik, som drar kablar i gammal Volvo.

Comment

Originally posted by Power View Post
                            Sådana inlägg sporrar mig ordentligt:-)
                            Kolla vilka reliker man drar fram ur garderoben

Vi vill se dig på arenan iår
                            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Kolla vilka reliker man drar fram ur garderoben

Vi vill se dig på arenan iår
                              Hej!
                              Ja det vill jag också
                              Får se om det blir så.
                              Henrik, som drar kablar i gammal Volvo.

Comment

Working...
                              X