Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kablar...

    Originally posted by Peter J View Post
    Kablar är som smink på en vacker kvinna! Från att vara snygg till att se helt fantastisk ut!
    Så du menar att man ska dölja naturligheten
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #17
      Re: Kablar...

      Originally posted by Nonne View Post
      Så du menar att man ska dölja naturligheten
      Haha, väl talat :P

      Comment


      • #18
        Re: Kablar...

        Originally posted by Hanatsu View Post
        Haha, väl talat :P
        Tyvärr hjälper det inte alla, Peter vet av egen erfarenhet
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Kablar...

          Det här med kablar är lite som att koka soppa på en spik. Vissa här på forumet får det att låta som att du kan i stort sett ta vilken skitanläggning som helst och få den att låta fantastisk bara du har extremt dyra kablar.

          Mitt universaltips är att titta på vilka kablar som de bilar som låter bra har. Inte helt oväntat kommer du att se att där finns allt från snuskdyra Monsteraudioquestblademumbojumbo till Biltema.

          Robsarve skriver något vettigt (det händer faktiskt ganska ofta) och det är att en av kabelns viktigaste funktioner är att förhindra störningar. En sak är ställd utom alla tvivel och det är att DÄR FINNS INGA UNIVERSALLÖSNINGAR.

          Störningar kan uppstå oavsett vilka kablar du har.

          Glöm allt vad budget heter när det gäller kablar eller annat med för den delen. Den enda budgeten som gäller är vad du har råd med just för stunden, var inte rädd för att experimentera med kabelplacering. Testa dig fram, lösningen kan finnas där du inte tänkt dig.

          Där finns vissa regler du måste följa.
          1. Jorda ordentligt. Slarvar du här kommer du att få problem.
          2. Kabeldimensioner. Finns listor på kabelareor kontra effekt.
          3. Genomförningar. Risk för kabelskav måste ellimineras.
          4. Avsäkring. Missar du detta kan bilen brinna upp.
          5. Batterikraft. Alla slutsteg tycker om rikligt med ström.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #20
            Re: Kablar...

            Det med magnetfält som JonasH nämnde upptäckte Volvo på deras tidiga S80-s...
            Folk fick skum huvudvärk då de körde bilarna. En del illamående.
            Till sist uppdagades det att magnetfältet runt matningskabeln påverkade folk och de drog jordkabeln brevid pluskabeln. Dessa tvinnades med ett visst varv per meter (vet ej hur mkt) men det funkade iaf. Där ser man hur vissa saker man inte tänker på kan påverka oss människor, inte bara ljud

            Gandalf> Det FINNS kablar som ärbättre än andra.
            Men när man snackar om dessa dyrare kablar så är det som med allt annat kan jag tro......man är inne på tycke och smak.
            Jag vet ju vilka kablar jag kommer att använda senare då mina DLS HQL duger i bruksbilen
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #21
              Re: Kablar...

              Originally posted by Lonefox View Post
              Gandalf> Det FINNS kablar som ärbättre än andra.
              Men när man snackar om dessa dyrare kablar så är det som med allt annat kan jag tro......man är inne på tycke och smak.
              Jag vet ju vilka kablar jag kommer att använda senare då mina DLS HQL duger i bruksbilen
              Jag har aldrig påstått att där inte är skillnad på kablar, men att påstå att man kan ta en skitanläggning och rädda ljudet med fantastiska kablar är bullshit. Har du skräp från starten kommer du att få skräp i slutändan.

              Det jag motsätter mig är den här nästan religiösa övertron på kablar. Visst finns där skilnader men jag påstår med 100% säkerhet att valet av produkter och samansättningen spelar större roll för slutresultatet än valet av kablar.

              I allt för många år har jag stött på dessa fanatiker som vurmar för vissa kablar och i inget av de fall har jag sett att de använt skitprodukter i övrigt men likväl predikar sig varma för att kablar är viktigare än produkterna.

              Ett litet exempel på hur man kan jobba med kablar är i en högtalare som heter BeoLab 5 från B&O. Denna lite udda högtalare låter bra, t.o.m mycket bra enligt många tester och erfarenheter. Jag tillhör själv skaran av njutare av denna högtalare.
              En engelsk snubbe beslöt sig för att byta ut de kablarna som sitter inne i högtalare till bättre (högtalaren är aktiv med 2x1000w + 2x250w ICE-power slutsteg. Resultatet blev definitivt inte bättre, tvärtom kom där oönskade fenomen som gjorde högtalaren vass och bumlig i ljudkaraktären. Originalkablarna är högst ordinära kablar.
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #22
                Re: Kablar...

                Originally posted by Gandalf View Post
                Jag har aldrig påstått att där inte är skillnad på kablar, men att påstå att man kan ta en skitanläggning och rädda ljudet med fantastiska kablar är bullshit. Har du skräp från starten kommer du att få skräp i slutändan.

                Det jag motsätter mig är den här nästan religiösa övertron på kablar. Visst finns där skilnader men jag påstår med 100% säkerhet att valet av produkter och samansättningen spelar större roll för slutresultatet än valet av kablar.

                I allt för många år har jag stött på dessa fanatiker som vurmar för vissa kablar och i inget av de fall har jag sett att de använt skitprodukter i övrigt men likväl predikar sig varma för att kablar är viktigare än produkterna.

                Ett litet exempel på hur man kan jobba med kablar är i en högtalare som heter BeoLab 5 från B&O. Denna lite udda högtalare låter bra, t.o.m mycket bra enligt många tester och erfarenheter. Jag tillhör själv skaran av njutare av denna högtalare.
                En engelsk snubbe beslöt sig för att byta ut de kablarna som sitter inne i högtalare till bättre (högtalaren är aktiv med 2x1000w + 2x250w ICE-power slutsteg. Resultatet blev definitivt inte bättre, tvärtom kom där oönskade fenomen som gjorde högtalaren vass och bumlig i ljudkaraktären. Originalkablarna är högst ordinära kablar.
                Kablar liksom EQ kan man uttrycka som att det är kryddor i mat.
                Felbalanserat smakar det inte bra.
                Blev det en vettig jämförelse?
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #23
                  Re: Kablar...

                  Originally posted by Gandalf View Post
                  Jag har aldrig påstått att där inte är skillnad på kablar.

                  Men det är bara för du är färgblind
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kablar...

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Men det är bara för du är färgblind
                    Min färgblindhet gör bara att jag inte kan se passagerarbåtar.
                    Jag ÄR Gandalf!!!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kablar...

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Kablar liksom EQ kan man uttrycka som att det är kryddor i mat.
                      Stämmer på mig.
                      Ingen EQ, och gillar att äta pannkakor med ungarna.

                      Pierre S(orry OT)
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kablar...

                        Har fått lite mer uppfattning om de här ämnet på sistone. Lånade ett flertal olika kablar av en kompis som hade en hel drös på hyllan. De var allt från vanliga no-name kablar till dyra hifikablar. Supra, Dali, Audioquest och nåt mer... Iallafall, kablarna var redan klara med banankontakter så vi provade att köra en låt med mycket detaljer och sen byta kabel. Provade 5 olika och jag hörde skillnad på en av kablarna då det mycket tydligt var sämre tryck i lägre bas och det berodde med all säkerhet att det var en 1mm² kabel, då resten var 2,5mm² eller 4mm².

                        Hans rörbaserade inneförstärkare verkade påverkas långt långt mer än mina bilslutsteg av kabelbytet, då nästan alla lät lite annorlunda på den förstärkaren (kunde dock inte förklara om de var bättre eller sämre, men skillnad var det lustigt nog). Så det verkar som i bilen kommer man längre med bra skärmning och hyfsad kabeldiameter, då jag ej märkte någon som helst skillnad på de tjockare kablarna. Skulle vara intressant att testa med olika signalkablar nu med... Känns som de har högre inverkan än högtalarkablarna iallafall.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kablar...

                          En rörförstärkare är mycket mer känslig för vilken last den jobbar mot som sagt.

                          Lågnivå är det rejäl skillnad på eftersom signalen i sig är rätt liten och förstärks så pass mycket.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kablar...

                            Hej!

                            Alla kablar gör skillnad, fast olika mycket beroende på anläggning!
                            I hemhifi sammanhang så brukar det sägas att strömkablar gör störst skillnad, sedan högtalarkablar och sist signalkabel!
                            Min personliga uppfattning är strömkabel först och sedan signalkabel och sist högtalarkabel. Men detta beror säkert på nivå på kablar och anläggning!

                            Signalkablar och sånt är en del av en anläggning och inte en krydda enligt mitt tycke! Det är en del av systemet och är lika viktigt som en bra diskant!
                            Men det är ingen idè att skaffa dyrare kablar om man dels inte har en bra nivå på både komponenter och installation!

                            Andra helgen i januari så kommer en del forum kändisar hem till mig för att umgås och ha trevligt men även testa och leka lite med olika kablar (signal kablar i första hand).
                            Delatagare som förmodligen kommer är Patrik Skogholm, Per Jelensek, Niklas Berg, Dick Gunnars, Peter Wilhelm, Patrik Karlsson och så jag då!

                            Kablar som kommer att lekas med är DLS HQL, Chord Anthem, Transparent Mucic Link Plus MM och Music Link Super MM, sedan några Audioquest modeller!
                            Eventuellt något annat skoj med...

                            Efter denna helg så kanske någon har gjort några minnes anteckningar och delger er våra resultat!
                            Peter J

                            Projekt Saab 95 Aggressor
                            https://www.facebook.com/saabaudio/
                            Instagram saabaudio

                            Ancient history....
                            http://www.garaget.org/?car=106118

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kablar...

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Det med magnetfält som JonasH nämnde upptäckte Volvo på deras tidiga S80-s...
                              Folk fick skum huvudvärk då de körde bilarna. En del illamående.
                              Till sist uppdagades det att magnetfältet runt matningskabeln påverkade folk och de drog jordkabeln brevid pluskabeln. Dessa tvinnades med ett visst varv per meter (vet ej hur mkt) men det funkade iaf. Där ser man hur vissa saker man inte tänker på kan påverka oss människor, inte bara ljud

                              Gandalf> Det FINNS kablar som ärbättre än andra.
                              Men när man snackar om dessa dyrare kablar så är det som med allt annat kan jag tro......man är inne på tycke och smak.
                              Jag vet ju vilka kablar jag kommer att använda senare då mina DLS HQL duger i bruksbilen
                              DLS HQL! Det duger att ha mellan datorn och stereon samt som vinterkablar i bilen....
                              Peter J

                              Projekt Saab 95 Aggressor
                              https://www.facebook.com/saabaudio/
                              Instagram saabaudio

                              Ancient history....
                              http://www.garaget.org/?car=106118

                              Comment


                              • #30
                                Re: Kablar...

                                Originally posted by Peter J View Post
                                DLS HQL! Det duger att ha mellan datorn och stereon samt som vinterkablar i bilen....
                                Upptäckte jag med då jag fåttl yssna på riktig kabel i jämförelse
                                Framtiden ser dyr ut
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X