Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

    Hej, hej, jag behöver hjälp =)


    Ska byta bil och därmed bygga ihop nått nytt i stereo väg. Vore tacksam för synpunkter eller alternativ på mina tankar om nytt system. Inga planer att tävla eller nått utan målet är att få bra välljud för egen skull och för rimliga pengar.

    Vad jag redan har är HU, Genesis stereo 60 steget och DLS nobelium 6.2 kitet. Detta hade jag i en Honda s2000 tidigare, diskanter vid a-stolpen och 6,5orna i dörrarna. Vad jag saknade var en bredare ljudbild, "upplösning" i mellanregistret och den extra knuffen i basen.

    Tanken är att använda mina befintliga delar + lite tillägg. Tankarna illustrerade i bilden nedan. Detta ska in i min nya bil som ännu inte är inköpt men det blir en kombi, troligen en V70n (00-). Diskant vid a-stolpen, mellanregister i instr. panelen, midbas i låda inbyggd i dörren och bas i sluten låda ist. för handsfack alt. i skuffen.

    Jag funderar på hur jag ska dela framsystemet också, jag har delningsfilter tillhörande Nobelium 6.2 kitet men nu ska ju ett nytt mellanregister in emellan. Hade tidigare tankar på att köpa ett DLS UR35i kit att plocka delar från. Att använda mig av delningsfiltret i det kitet samt UR2,5 (ist. för R5A) med midbas och diskant från mitt befintliga Nobeliumkitet då detta 3vägs kit går att köpa billigt (2k) just nu. Är detta kanske en bättre tanke än att använda sig av R5A som mellanregister? Diskant och midbas från UR35i kitet tillsammans med filtret från mitt befintliga Nobelium kit kunde man då använda i en annan bil.

    Behöver man en kondensator till A6 steget som ska driva basen?

    Mycket tankar och frågor.. All feedback uppskattas varmt!


    Last edited by Kalle; December 12, 2010, 21:13. Reason: Förtydligande

  • #2
    Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5994

    finns en tråd redan för detta...
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

      "finns en tråd redan för detta..."

      Nej den tråden behandlar inte det jag söker. Jag söker tips på att utveckla mina planer för min nya bil, inte ute efter att visa upp vad jag har för planer inför det nya tävlingsåret. Tävlar inte och ska inte göra det under 2011 men behöver tips och fräsha ideer då jag är nybörjare på det här med billjud.

      Försökte ändra rubriken för att särskilja min tråd från tråden "Planer inför 2011???" för att undvika missförstånd men lyckades inte tyvärr.
      Last edited by Kalle; December 12, 2010, 21:16.

      Comment


      • #4
        Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

        Din huvudenhet hittar jag ingen info om, bäst hade varit om du hade kunnat dela aktivt istället, eller semiaktivt iallafall. DLS r5a är en midbas vad jag förstår och kan delas ganska lågt. Köra dina 6,5or upp till 125hz sen dela av mot r5orna 12db eller brantare. Middarna i dörrarna kommer med all säkerhet skapa fasfel, du får testa byta polariet på sladdarna och lyssna om de låter bättre. Mellanregistren UR2,5 är av dome typ och är betydligt mindre, dessa måste delas högre. De har Fs på 430hz, så dessa borde nog delas runt 800hz (går köra lägre om du delar brant, 18db/okt eller mer).

        Dela så lågt som 125hz, kräver nog stooora spolar som äter effekt. De spolar som inte är luftlindade och har järnkärnor mättas med ökad effekt och kan börja bete sig lustigt, detta påverkar ljudkvaliteten negativt. Jag skulle kört med passiv delning mellan mellanregister/diskant runt 3khz nånstans och resten aktivt delat (om nu din 9828rb har 3-way läge). Du skulle dock behöva ett steg till då

        Comment


        • #5
          Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

          Tackar för tipsen Hanatsu men jag är rädd du talar över min kunskapsnivå
          Jag är helt grön på det här med att bygga bilstereo och de erfarenheter jag har rör sig endast om att dämpa dörrar och montera klara delar stabilt. Endast delat med medföljande passiva delningsfilter.

          Min befintliga HU är inte speciellt avancerad så tror inte den fixar aktiv delning. Är det endast top-of-the-line spelarna som fixar detta?

          Blir det så stora fel med att montera midbasar i dörrarna att det vore bättre att köra på ett mindre 2-vägs system med montering i brädan (utan lådor)?

          Comment


          • #6
            Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

            Ne då kommer funka fint med middar i dörrarna.

            Fast skall du köra med R5 på brädan och subb under handskfaket så behöver du knappt middar i dörrarna

            Kondensator är inget måste men visst ger det vissa fördelar
            Niklas Bengtsson

            LjudiBil.Com

            Comment


            • #7
              Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

              Min gamla HU, alpine 9887r klarar aktiv delning, tror även deras nya 117ri klarar det. De andra billigare alpine enheterna kräver en extrabox som man monterar vid sidan av. Skulle nog att det går på 3000-5000kr iallafall. Kan inte mycket om de andra märkerna, pioneer har 3/4vägs delning på sin värsta modell men den e dyr

              Dörrmontering tycker jag personligen är den bästa lösningen, gäller bara att montera stabilt och dämpa så man slipper oljud. Brukar köra en tonskiva 20-125hz och lyssna efter resonanser. Håller med ovanstående, kondensator är inget måste men om du har bra strömförsörjning fungerar kondensatorn som en buffert till slutstegen. Kondensatorn ska sitta så nära slutsteget som möjligt. Obs! Kondensatorn gör ingen nytta om dina batteri/generator osv inte håller måttet. Många som får det att låta som att den ersätter batterier. Kondensatorn fungerar även som ett filter till slutstegets transformator som gör att denna kan arbeta som den ska. Hur mycket detta påverkar kan man dock diskutera.

              Comment


              • #8
                Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

                Originally posted by Hanatsu View Post
                Min gamla HU, alpine 9887r klarar aktiv delning, tror även deras nya 117ri klarar det. De andra billigare alpine enheterna kräver en extrabox som man monterar vid sidan av dock
                117 behöver ochså box för att kunna köra 2 el. 3vägs.
                Den har bara en enkel HP på utgångarna förutom sub.

                Avkunnades även i denna TRÅD
                Pierre
                Last edited by Horsyhorse; December 13, 2010, 15:54.
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

                  Jasså 117an har bara enkel högpass, alltid lär man sig nåt nytt. Trodde den skulle ersätta 9887an med tanke på att den kostar trots allt en del. I stand corrected

                  Comment


                  • #10
                    Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

                    Det med kondingens vara eller inte vara
                    har diskuterats flitigt på dvs forum

                    Själv är jag av åsikten att kolla över övrig strömförsörjning först
                    med batteri ,kablar
                    och då det är uppgraderat då kan man ev köpa en konding för det lilla extra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

                      Det med kondingens vara eller inte vara
                      har diskuterats flitigt på dvs forum

                      Själv är jag av åsikten att kolla över övrig strömförsörjning först
                      med batteri ,kablar
                      och då det är uppgraderat då kan man ev köpa en konding för det lilla extra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Byggplaner inför 2011, behöver feedback.

                        En konding "renar/filtrerar" också strömmen till stegen vilket ju inte kan vara helt fel , jag har själv hört hur mkt mindre störningar som finns i kablarna efter en konding jämfört med före
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment

                        Working...
                        X