Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegskonfigurationsfunderingar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slutstegskonfigurationsfunderingar.

Kanske ett I-landsproblem men vi stackars priviligierade måste ju också få känna på bekymmer i livet.

Jag har två identiska 4-kanals slutsteg. Dessa två ska driva två diskanter, två femkvartingar, två sexhalvor och en sub. Jag vill dela aktivt. Vilka kanaler skall driva vilka högtalare. Subben körs i bryggat läge.

Alt.1
    Diskanter + femkvartingar på ena och sexhalvor + sub på andra.

Alt.2
    Femkvartingar + sexhalvor på ena och diskanter + sub på andra.

Spelar det någon roll för strömförbrukningen internt eller gäller smidigast kabeldragning?

Som vanligt vill jag ha svar från folk med egna erfarenheter och inga forumsmuppar som knappt sett ett slutsteg live.

Mvh
    //Erik
    Jos konsoli on Saatanan keksintö, olisimme kaikki satanistit
    Om bilstereo var jävulens påfund, skulle vi alla vara satanister

Re: Slutstegskonfigurationsfunderingar.

Alt 1, skulle jag använt. Men hur många rca utgångar har du?
    MVH F.Trybom

Comment

Originally posted by EKO-LOD View Post
      Kanske ett I-landsproblem men vi stackars priviligierade måste ju också få känna på bekymmer i livet.

Jag har två identiska 4-kanals slutsteg. Dessa två ska driva två diskanter, två femkvartingar, två sexhalvor och en sub. Jag vill dela aktivt. Vilka kanaler skall driva vilka högtalare. Subben körs i bryggat läge.

Alt.1
      Diskanter + femkvartingar på ena och sexhalvor + sub på andra.

Alt.2
      Femkvartingar + sexhalvor på ena och diskanter + sub på andra.

Spelar det någon roll för strömförbrukningen internt eller gäller smidigast kabeldragning?

Som vanligt vill jag ha svar från folk med egna erfarenheter och inga forumsmuppar som knappt sett ett slutsteg live.

Mvh
      //Erik

Detta är inget ilandsproblem!
      Har man någon gång sett ett slutsteg mer än på vykort så KANSKE man även provat konfigurera på olika sätt.

Jag tävlar.......förlåt tävlade i MM med 11 kanaler aktivt.
      Mina tester visade att skilnaderna är små, men dom finns där!
      Givetvis beror det även på vilka produkter som används, stabila nätdelar i lite bättre produkter slätar ut problemen!
      Det jag labbade med var center/bak, mid/bak och diskant/bak.
      Jag testade inte att köra mina 7" midbasar då de smällde på rätt regält, ju lägre frekvenser ju mer ström tar du ut!
      Jag personligen skulle kört.....dator haveri...."pm kommer"
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Lätt alt #2. Som sagt så är det nätdelen som avgör och 2 "oanvända" (driver bara diskanter) kanaler så får basarna nästan samma kraft som om det var ett renodlat tvåkanalssteg........ Tycker jag då ska tilläggas.
        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Håller med ovanstående talare.
          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
          --------------------------------------------------------------------------------
          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Working...
          X