Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

    Originally posted by Puttmeister View Post
    Du får bygga en handskfacksbas åxo..
    Tro mig, jag skulle inte vilja annat. Men ett värmepaket av jätteformat är väldigt mycket ivägen
    Max 10cm kan man bygga ner utan att det stör benutrymmet.
    Ska man då ha lite lådtjocklek så är det inte mkt kvar för en bas monteringsdjup.
    Viktor Forsell
    Tävlar just nu inte med sin egna bil.
    Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

    Comment


    • #17
      Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

      2 tior har mer verkningsgrad än en av dina tolvor, samt du har väl ett steg per bas va?

      Mvh Mattias Hedin
      DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

      Comment


      • #18
        Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

        Originally posted by Hedde View Post
        2 tior har mer verkningsgrad än en av dina tolvor, samt du har väl ett steg per bas va?

        Mvh Mattias Hedin
        Jupp, ett steg per bas, 1000rms/steg
        Viktor Forsell
        Tävlar just nu inte med sin egna bil.
        Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

        Comment


        • #19
          Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

          Hur ser det ut om du simulerar för 1st SWR-15xx då? Blir större konarea än 2x10" men litet mindre än för 2x12".
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #20
            Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

            Originally posted by Hewi View Post
            Hur ser det ut om du simulerar för 1st SWR-15xx då? Blir större konarea än 2x10" men litet mindre än för 2x12".
            Kurvan får samma form som Type-R 12" basarna
            F-3db hamnar på 37hz,
            QTC 0,84

            Med ett steg verkar en sådan Type-R 15" teoretiskt vara i samma nivå som Två Type-X 10" med ett steg på varje bas...
            Viktor Forsell
            Tävlar just nu inte med sin egna bil.
            Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

            Comment


            • #21
              Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

              Originally posted by ToriBass View Post
              Kurvan får samma form som Type-R 12" basarna
              F-3db hamnar på 37hz,
              QTC 0,84

              Med ett steg verkar en sådan Type-R 15" teoretiskt vara i samma nivå som Två Type-X 10" med ett steg på varje bas...
              Och då får du mer plats för att stoppa in ngt annat där bak(kommer ihåg att vi tittade på det sist men kommer inte ihåg exakt vad det var du ville få inn )
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #22
                Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                Originally posted by Hewi View Post
                Och då får du mer plats för att stoppa in ngt annat där bak(kommer ihåg att vi tittade på det sist men kommer inte ihåg exakt vad det var du ville få inn )
                Tyvvär får inte en 15" plats på höjden upptäckte jag.. så då återstår bara 10" eller 12" Type-X

                Såsom det lät i bilen med bara en Type-R 12" spelandes (Den andra som "slavbas") är inget som jag kommer vara nöjd med iaf... Det spelade heller inte särskilt snyggt...
                Viktor Forsell
                Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                Comment


                • #23
                  Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                  Hade du den andra basen inkopplad till steget?
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Hade du den andra basen inkopplad till steget?
                    Jo, jag stängde bara av i processorn för att enkelt kunna höra skillnaden mellan en och två basar..
                    Viktor Forsell
                    Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                    Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                      Har nu även provat med basen helt urkopplad, samt även med talspolarna "kortslutna".. Fortfarande föredrar jag båda basarna inkopplade...
                      Viktor Forsell
                      Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                      Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                        Fast du kan inte jämföra det så Viktor! Du måste tänka på att du har två basar med två steg. Om du går ner till en bas(i alldeles för stor låda) dessutom med halva effekten, så kan du inte jämföra det med två st 10" basar.

                        För att göra det enkelt: 2st 10" basar har ca 700cm2 konarea. 2st 12" basar har ca 1000cm2 konarea. En teoretisk sänkning med ca 2db.

                        Att bara köra en bas med ett steg ger en teoretisk sänkning med 6db om du skulle haft separata lådor. Nu får du en slavbaseffekt motsvarande som om du skulle haft en bas i en jättestor portad låda avstämd väldigt lågt. Dvs inte att jämföra med karaktären du hade innan.

                        Om du vill ha den tightaste karaktären går du på två st X10. Om du vill ha mest boombas kör du 2st X12 i din låda.

                        Mvh Mattias Hedin
                        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tre olika basar, vilka skall jag välja ?

                          Rent teoretiskt tappar du 3 dB genom att ha halva effekten, och kanske 1-2 dB på slavbaseffekten, men precis som Hedde skriver så blir ju karaktären enormt annorlunda. Frågan var mest om du tryckte trycket på full mutter räcker till dig.
                          /tycker Erik.

                          Comment

                          Working...
                          X