Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stämma av bas för SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stämma av bas för SQ

Vad rekommenderas egentligen..?
    Den borde väl stämmas av ganska djupt va...?
    Jag har en bmw E91 en 3 serie kombi alltså..
    Och i den har jag ju en hertz HX12D i en liten sluten låda..
    Men är inte helt nöjd med ljudet som den ger ifrån sig...
    Detta ska ju va en bra bas så jag funderar på att mixtra lite..
    Grejen är ju att jag har den under golvet bak och utrymmet är begränsat..
    Den har på sin höjd 20 liter sluten låda och till en början lät den inge vidare alls..
    Sen stoppade jag i halva lådan med lösull och det blev en klar förbättring.
    Borde jag stoppa i mer dämpull eller ska jag skrota ide´n om att ha basen där och bygga en helt ny låda och stämma av den djupare från början...

Då är frågan vilken frekvens jag bör stämma av till...
    Prestanda är ju inte prio utan det ska låta så bra som möjligt..
    Spelar högt gör jag i mi andra bil...

Re: Stämma av bas för SQ

Originally posted by BMTech View Post
    Den har på sin höjd 20 liter sluten låda och till en början lät den inge vidare alls..
    Sen stoppade jag i halva lådan med lösull och det blev en klar förbättring.
    Borde jag stoppa i mer dämpull eller ska jag skrota ide´n om att ha basen där och bygga en helt ny låda och stämma av den djupare från början...
    Det känns spontant som att en 10a skulle funka bättre i den volymen.
    DEN 12an vill ha lite mer litrar va?

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Ja enligt hertz egna lådritningar så skulle den ligga på 50hz där i krokarna nu och det är en rekommenderad låda men jag tycker det verkar för mycke...
      Är dock sugen på att testa en 10" oxå men har ju ingen hx liggande ...
      Dock en Es bas så med en adapter skulle man ju kunna testa hur den låter...
      Men vad är lämpligt rent teoretiskt att stämma av till...?

Comment

Eftersom lådan "lät bättre" när du stoppade in en del dämpull så tolkar jag det som att lådvolymen bör vara större till HX12D, dämpullen gör ju att basen upplever lådan som litegrann större.

Om nu volymen ligger på 20 liter så kan du nog testa med en ny låda på 30 liter och dämpull, sedan eventuellt minska ner volymen om basen känns "slö" eller gör onödigt stora konutslag.

Comment

bygga en ~40 liters provisorisk låda, montera snabbkontakter (BRL har en variant som är perfekt för ändamålet) o sen placera den ungefär där man vill/kan ha en låda.
          Gjort på en kväll. Max..

Sen äre bara o testa sig fram, slutet, portat, mindre låda, placering osv osv...

Lycka till

Mvh
          Rutger
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich

Comment

Jo fast till saken är den att jag har lite svårt med volym och placering....

Basen sitter ju här och där är vad jag vill ha den i den mån det går..

Jag har liksom inte mer plats än detta att spela på om jag fortfarande vill hålla mig till konceptet med osynlig installation.

Dock är ju taggmattan ersatt av lösull...

Kanske lite flummigt skrivet innan men mina frågor var egentligen...

1. Var bör jag stämma av basen i min bil för att den ska lira så snyggt som möjligt.
            2. Går det att få avstämningen djupare med mer ull...? Just nu har jag ca 60% fylld och väldigt löst packat.

Comment

Det går teoretiskt att få aaningen djupare frekvensgång om du stoppar i ännu mer dämpull, men med tanke på att det redan nu är 60% fyllt så blir knappast den verkliga skillnaden speciellt märkbar. Förslaget som Horsyhorse ger, dvs använda en 10" istället, verkar i så fall vettigare.

Vilken avstämning som kan tänkas passa din bil bäst vet jag inte, det får andra svara på.

Comment

Jo att jag valde 12" vet jag att det var ett misstag men jag får väl göra vad det går åt saken...
                inte illa på nått sätt nu och är bra klipp i dubbeltrampen...
                Men skulle vilja att den gräver aningens djupare så man absolut inte missar nått i frekvensbandet...
                Ska testa lite och dra av subsonic helt oxå... kan ju va där den drar av lite med ...

Comment

Finns ingen som helst anledning att använda subsonic i en sluten låda. Stäng av det. Alla filter man kan undvika är av fördel.

Man enkelt säga att ju större låda desto lägre Q, desto bättre transientsvar, desto mer HIFI.

Mvh Mattias Hedin
                  DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

När det gäller HX basarna så måste man ha koll.
                    Gör ingen 40 liters låda, dessa basar låter konstigt med för stor låda!
                    20 liter är mumma för 10" basen, plussar man på 5 liter så låter den apskit!

Att fylla lådan med ull ger ca 15% volymökning, så du kommer aldrig upp i önskad volym.
                    26-28 liter slutet skulle jag tro kan passa, sen leka lite med ullen kanske.

HX basarna vill dessutom ha lite pulver, vilket steg drivs basen av?
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Tack för det svaret nonne.... Pulver har den nog så det räcker då den drivs av ett EP1D så den ska få så det räcker....

Comment

får utveckla mitt svar lite då det verkar ha missuppfattats.

Anledningen till att bygga en stor testlåda är för att man ska kunna ha den när man testar olika basar, vare sig d gäller olika modeller, märke, platser eller storlekar.
                        Givetvis kan man bygga flera olika stora lådor på 15, 20, 25, 30.. liter men det är enklare att fylla en stor låda med utfyllnadsmaterial (frigolit, böcker osv) än bygga flera.

Har man en tillräckligt stor baffel för högtalaren så får man även plats med en port på den om man vill testa portat.

Vad det gällde placeringen av lådan så behöver man inte ha testlådan exakt där den ska vara sen, att ha den i detta fall ståendes på golvet, basen riktat åt d håll den ska vara i färdiga lådan, räcker ganska långt.

Men egentligen så finns d ju inte så många olika sätt o göra på.
                        Antingen så låter man lådan bestämma vilken bas man kan ha, eller så väljer man bas och bygger den låda den vill ha.

Ber om ursäkt att mitt inlägg inte var utförligt nog och kunde ha gett någon en låda de inte var nöjd med, skall försöka vara mer utförlig i mina svar i fortsättningen eller undvika att svara.
                        Än en gång, my bad.

Mvh
                        Rutger
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich

Comment

Working...
                        X