Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL Audio 6W3v3, för liten låda :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JL Audio 6W3v3, för liten låda :)

    Tjena.
    Som rubriken lyder, så lirar detta element i en 3,4 liters sluten låda monterad i mittkonsolen på en W202. Trodde där skulle vara plats för en 5-6 liters låda utan att riva för mycket men icke, ändå flyttat på Airbag sensorn och lite annat. Basen drivs av subkanalen på en PDX5, deningsfiltret 125Hz med gainen så nära noll man kan komma.
    Problemet är att basen "slår igenom" då jag ökar subvolymen, inga probs då jag spelar på vol1-3..
    Finns där något sätt att få elementet att funka i denna lilla låda, för större är där absolut inte plats med om jag inte ska börja flytta på HU, växelspak och allt annat som e ivägen

  • #2
    Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

    Originally posted by Juha View Post
    Tjena.
    Som rubriken lyder, så lirar detta element i en 3,4 liters sluten låda monterad i mittkonsolen på en W202. Trodde där skulle vara plats för en 5-6 liters låda utan att riva för mycket men icke, ändå flyttat på Airbag sensorn och lite annat. Basen drivs av subkanalen på en PDX5, deningsfiltret 125Hz med gainen så nära noll man kan komma.
    Problemet är att basen "slår igenom" då jag ökar subvolymen, inga probs då jag spelar på vol1-3..
    Finns där något sätt att få elementet att funka i denna lilla låda, för större är där absolut inte plats med om jag inte ska börja flytta på HU, växelspak och allt annat som e ivägen
    den basen vill ha mellan 4-7 liter slutet så lådan e för liten

    Comment


    • #3
      Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

      Med 5 liter vet jag att den spelar RIKTIGT fint.
      Spelades mellan 50-125 hz om jag inte minns fel
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #4
        Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

        Jag kör mina två 6w3v3 i 7l låda sen minus det vad basarna tar upp.slår inte igenom alls, då trycker dem på så det börjar bli jobbigt .Visst smiskar dem med 1100wrms då
        Last edited by Svugg; May 24, 2010, 07:35.
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #5
          Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

          jag kör mina två 6w0 i 20l låda. (10l var.)
          då går dom djuupt

          Comment


          • #6
            Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

            Det kanske inte blir snyggare, men du kan vända magneten utåt & få 0,85 liter större låda.

            Comment


            • #7
              Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

              Originally posted by Juha View Post
              Tjena.
              Som rubriken lyder, så lirar detta element i en 3,4 liters sluten låda monterad i mittkonsolen på en W202. Trodde där skulle vara plats för en 5-6 liters låda utan att riva för mycket men icke, ändå flyttat på Airbag sensorn och lite annat. Basen drivs av subkanalen på en PDX5, deningsfiltret 125Hz med gainen så nära noll man kan komma.
              Problemet är att basen "slår igenom" då jag ökar subvolymen, inga probs då jag spelar på vol1-3..
              Finns där något sätt att få elementet att funka i denna lilla låda, för större är där absolut inte plats med om jag inte ska börja flytta på HU, växelspak och allt annat som e ivägen
              Du har väl inte oönskade BassBoost eller Loudness inkopplat?

              Prova att sänka din delning till runt 80Hz också.
              Nu har jag inte 100 koll på PDXen, men om du har subsonic så sätt det på ca 35Hz
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

                Hej igen.

                Hade med tanken på att vända basen men inte det snyggaste och kass att slå knogarna i magneten vid varje växling

                Ingen Bassboost eller Looudness påslaget, och testat vrida ner delningen till 80Hz med samma resultat. PDXen har inte ställbart subsonic utan fast på 15Hz som jag hajat det

                Nu till nästa grej.
                Hade ut lådan idag och klippte till ett tummaträ så jag kom åt att mäta alla vinklar&vrån, och kom fram till att bygga i 4-5mm plåt så kan jag använda nästan varje skrymsle och tjänar ~2-2,5 liter på detta.
                Funkar det med en låda byggd i plåt som man klär in i bitumen? Eller det blir bara resonans av det hela?
                För på de viset borde jag va i hamn med en låda på 5-6 liter ?

                MVH. Juha

                Comment


                • #9
                  Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

                  Du kan inte ställa nåt subsonicfilter i huvudenheten då? För 15Hz är nog lite väl lågt för den basen.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: JL Audio 6W3v3, för liten låda

                    Originally posted by Juha View Post
                    Hej igen.

                    Hade med tanken på att vända basen men inte det snyggaste och kass att slå knogarna i magneten vid varje växling

                    Ingen Bassboost eller Looudness påslaget, och testat vrida ner delningen till 80Hz med samma resultat. PDXen har inte ställbart subsonic utan fast på 15Hz som jag hajat det

                    Nu till nästa grej.
                    Hade ut lådan idag och klippte till ett tummaträ så jag kom åt att mäta alla vinklar&vrån, och kom fram till att bygga i 4-5mm plåt så kan jag använda nästan varje skrymsle och tjänar ~2-2,5 liter på detta.
                    Funkar det med en låda byggd i plåt som man klär in i bitumen? Eller det blir bara resonans av det hela?
                    För på de viset borde jag va i hamn med en låda på 5-6 liter ?

                    MVH. Juha
                    Plåt går fint. Aluminium av billigare sort är mjukare och vibrerar mindre än stålplåt. Behöver dock lite tjockare. Till den lilla lådan skulle jag tippa på 2mm stålplåt och kanske det dubbla i alu.
                    Har du möjlighet så plasta hela lådan i glasfiber. Inte så krångligt som det verkar, och du får verkligen en "måttanpassad" låda.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment

                    Working...
                    X