Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka iPhones har ni testat? Skillnader ljudmässigt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vilka iPhones har ni testat? Skillnader ljudmässigt?

Hej!
    Jag är på jakt efter en billig iPhone som jag tänkt använda för att spela upp media i bilen ifrån.
    Jag har i dagsläget en HTC, men efter att ha prövat min mors 5s, så känns det givet att införskaffa sig en appleprodukt, åtminstone för medians skull.

Frågan då är, är det nå större skillnader mellan de olika modellerna ljudmässigt? Vad har ni för erfarenheter? Eventuellt så har en bekant en iPhone 4 som ligger och skräpar som jag kunde ta för en billig peng, eller är det vettigare med en nyare iPhone?

Grejen är att jag gärna införskaffar mig en billig i första hand, och ser om jag kan vänja mig med konceptet. Fungerar det bra, så kanske det blir en ny iPhone när det är dags att byta ut HTCn.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: Vilka iPhones har ni testat? Skillnader ljudmässigt?

Originally posted by ppk
    Hej!
    Jag är på jakt efter en billig iPhone som jag tänkt använda för att spela upp media i bilen ifrån.
    Jag har i dagsläget en HTC, men efter att ha prövat min mors 5s, så känns det givet att införskaffa sig en appleprodukt, åtminstone för medians skull.

Frågan då är, är det nå större skillnader mellan de olika modellerna ljudmässigt? Vad har ni för erfarenheter? Eventuellt så har en bekant en iPhone 4 som ligger och skräpar som jag kunde ta för en billig peng, eller är det vettigare med en nyare iPhone?

Grejen är att jag gärna införskaffar mig en billig i första hand, och ser om jag kan vänja mig med konceptet. Fungerar det bra, så kanske det blir en ny iPhone när det är dags att byta ut HTCn.
    Du kan ju köra laddkabeln till USB porten o streama Spotify o det tycker jag är bättre än bt

Comment

Hur skall du koppla in telefonen?
      Skall du streama eller plocka ut ljudet genom bottenkontakten?
      Om bottenkontakten så skiljer det en del mellan 30-pin 4/4s och lightning 5/5s/6

Kanska dax att dra ihop ett blindtest mellan olika medialösningar.

Finns så många variabler på telefoner, dacar och streaminingmoduler...
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Idag kör jag 3.5 från min HTC One -> ainet in i min dva9965r, jag har prövat iPhone 5s med samma lösning och det lät mycket bättre.
        Tanken är att pröva BT, till ett separat kort med RCA ut -> processorn, men skulle jag fastna för äppel-konceptet så kan hända att det blir en nyare lur i höst med en HRT iStreamer, blir det HTC igen så kommer sannolikt den tänkta iPhone 4 få tjänstgöra på bästa sätt.

@Jalle - Innebär kontakterna någon skillnad än att de ser olika ut?
        Anledning till dessa frågeställningar är, att det skulle kännas dumt att köpa en iPhone4 om det finns mycket mer att hämta i dem nyare. .
        Sponsor:

Comment

Originally posted by Billjudgruppen.se View Post
          streama Spotify o det tycker jag är bättre än bt
          Det där får du förtydliga tack.
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Det där får du förtydliga tack.
            Jag tror han menar att plocka ljudet via bottenpluggen till en separat dac, låter bättre än bt till motsvarande lösning.

iStreamern verkar ju fungera bra för många, men som sagt i andra trådar, ska bli kul att se hur amas2an presterar vid A-B test, om det kommer hända dvs.

Själv har jag precis byggt bort möjligheten att ansluta mer optik till processorn utan kraftiga backjobb , däremot finns RCA draget, därför kikar jag på dessa lösningarna för tillfället. Jag har dock funderat på om det skulle gå att köra någon optisk splitter, då jag har optik draget till huvudenheten.
            Sponsor:

Comment

Köpt en Iphone 5 på en gång, t.o.m kompisen (Leffe med sin GTR) hörde skillnaden och bytte lur från 4:an till 5:an. Mellan iphone 5 och iPad mini så hör jag ingen skillnad.

Än så länge så tycker jag att Istreamern är en av de bästa lösningarna för att få ut ljudet med bibehållen kvalité, men vi ska ta och göra en test inom kort med lite olika lösningar, både streamat (AMAS 2, något billigt kina blåtandkort, airplay enhet) och med kabel (Istreamer -rca/ Ifi-optisk).
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
                Köpt en Iphone 5 på en gång, t.o.m kompisen (Leffe med sin GTR) hörde skillnaden och bytte lur från 4:an till 5:an. Mellan iphone 5 och iPad mini så hör jag ingen skillnad.

Än så länge så tycker jag att Istreamern är en av de bästa lösningarna för att få ut ljudet med bibehållen kvalité, men vi ska ta och göra en test inom kort med lite olika lösningar, både streamat (AMAS 2, något billigt kina blåtandkort, airplay enhet) och med kabel (Istreamer -rca/ Ifi-optisk).
                Och min JamLink. 😁
                Roger Edvinsson

Comment

Originally posted by ppk View Post
                  @Jalle - Innebär kontakterna någon skillnad än att de ser olika ut?
                  Anledning till dessa frågeställningar är, att det skulle kännas dumt att köpa en iPhone4 om det finns mycket mer att hämta i dem nyare. .
                  Det skiljer ganska mycket på dem och skall man köra analog signal direkt från telefonen (varför man nu vill det) så är 30pin att föredra då lightning helt saknar analogt.

Sen skulle jag undvika en 4 pga att den inte är helt optimerad för ios8 och har en betydligt sämre processor än 5S och 6an.
                  När jag bytte från 4S till 5S var skillnaden stor... 6an har jag inte hunnit À/B testa ännu.

Och 30pin är ett utdött format så även därför bör man undvika en sån lur.

Och är du sugen på en fin 5S är det bara att höra av sig.
                  Roger Edvinsson

Comment

What HiFi testar även ljudkvalitet under sina mobiltester och där ligger IPhone 6 snäppet före 5S.

Och dessa två distanserar övriga telefoner klart och tydligt enligt deras utsago.
                    Med lanseringen av 5S införde Apple även ett separat chip med DAC för att hantera ljudet, samtliga övriga har detta inbyggt i processorn.

Frågan är dock hur mycket detta som används när man streamar över BT.
                    Roger Edvinsson

Comment

Tack för all input. Då hoppar jag den där 4an.

Jalle, kolla fejsbook!
                      Sponsor:

Comment

Plötsligt kan jag stå ut med en 5:a.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jag tror han menar att plocka ljudet via bottenpluggen till en separat dac, låter bättre än bt till motsvarande lösning
                          Jag var helt övertygad att streaming var överföring trådlöst, jaja ...... man lär något nytt varje dag

Det med att bottenpluggsöverföring över lag låter bättre, är du helt säker?

Jag har testat en hel del olika produkter, tyvärr ej iStreamer ...... ännu.
                          Ska bli mycket intressant att få lyssna och jämföra med både trådlöst och ett par andra trådbundna ljudförmedlare vilket som jag/vi upplever ha bäst förutsättningar.

Så med kommande slutstegstest, kommer panelen lyssna trådat eller ej .... Eller både och
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                            Jag var helt övertygad att streaming var överföring trådlöst, jaja ...... man lär något nytt varje dag

Det med att bottenpluggsöverföring över lag låter bättre, är du helt säker?
                            Detta är vad jag tror han menade, inte vad jag har sagt
                            Hade jag varit säker så hade jag redan beställt en iStreamer, men jag väntar på A-B test med spänning.
                            Sponsor:

Comment

men jag väntar på A-B test med spänning.
                              Hur många volt då?

Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                              X