Announcement

Collapse
No announcement yet.

CAT6, Hu - Slutstegsrack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CAT6, Hu - Slutstegsrack

    Som frågan lyder så undrar jag om det är någon som testat att använda cat6 kabel mellan huvudenhet till slutstegsrack?

    Av vad jag sett så finns det relativt billiga rca-cat6 extender att få tag i. Uppbyggnaden av en cat kabel ska (vad jag läst) ha svårare att ta emot störningar, vilket är ett bekymmer i bilmiljön.
    Skulle det finnas för/nackdelar att använda en sådan lösning?

    Jag prövade på jobbet idag en variant av en rca-cat6 extender med 100m catkabel inkopplad mellan enheterna, vad jag själv tyckte fanns det ingen märkbar skillnad.

  • #2
    Re: CAT6, Hu - Slutstegsrack

    Det går ju att använda TP-kabel och sedan löda på RCA-kontakter direkt annars, finns de som har gjort det med gott resultat.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: CAT6, Hu - Slutstegsrack

      Själv är jag absolut öppen för konceptet, ser man på kvalitet på kabel är den troligen tillräckligt bra. Möjligheterna att koppla delar av ledarna som någonslags "sköld" jordad mot sändarsidan brukar ju göras när det är runda kablage med en tydlig inkaspling. Däremot vet jag inte hur det brukar göras vid sådanna här. Jag har för mig jag sett något i stil med att man förutsätter att flätningen av kabeln gör att störningar som ledningen kommer att cancelleras ut. Men hur man gör med någon eventuell jordsida eller sköld eller liknande, tåls att läsas mer på.
      Det finns en bra youtube förklaring på temat, något om twisted RCA och inte. Något med SMD's Amore tomte har jag för mig.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: CAT6, Hu - Slutstegsrack

        Finns lite att läsa här
        http://www.installer.com/tech/index.php?page=cat5

        Comment


        • #5
          Re: CAT6, Hu - Slutstegsrack

          Originally posted by ronloth View Post
          Tack.
          Det där behandlar ju just yttre störningar som påverkar en kanal.
          Minns det fanns ngt annat argument för det hela, som egentligen inte motsätter sig detta - dvs, givet störningar - använd sköld, men menade något om ostörda lägen fanns det ändå fördelar med flätat av ngn anledning jag inte minns alls.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment

          Working...
          X