Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

    Jag undrar om det finns erfarenhet av försämrad ljudkvalitet om man skulle använda sådana? Finns det några finare varianter? Vi utgår från att kablarna är värstingar.

  • #2
    Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

    Oj, Här var det många svar �� jag har använt mig utav vinklar men har inte märkt någon skillnad iaf.. Men sen kan det säkert bero på om man använder billigare eller inte, guldpläterade vs icke guldpläterade... Kommer att använda sånna vinklar i mitt kommande bygge då det är väääldigt trångt bakom stereon i en golf 3:a -97 iaf med min alpine cda-9886r �� så får hoppas att det inte försämrar kvaliten.

    Comment


    • #3
      Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

      Det närmaste jag har provat är budget banan-kontakter. Som förvisso såg riktigt stabila och fina ut. Bra finish och allt.
      Provades på hemmahögtalare. Effekten var, utan större överdrift, jämförbar med att hänga dubbla t-shirtar direkt på över elementen på högtalarna.

      Det var inte ens behov av någon längre utvärdering, det var omedelbart tydligt det var en grov försämring.

      Såg i din bygglogg att du införskaffat ngra. Jag är milt sagt skeptisk.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

        Så det fanns lite info om detta trots allt dessa kontakter kommer förmodligen ändå inte vara flaskhalsen i mitt projekt men jag var mest nyfiken på om någon hade åsikter om dessa jag hoppas att jag inte märker någon skillnad men jag återkommer när det gjorts a/b test!

        Comment


        • #5
          Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

          Har en gång provat med vinklade RCA-skarvar då det var tight runt stegen. Resultatet blev att det blev ett tydligt och hörbart brus när kontakterna användes. Bruset försvann när jag skippade vinklarna. Så jag byggde helt enkelt om istället.
          Non Habere Sed Esse

          Comment


          • #6
            Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

            men var det med enklare eller guldpläterade vinklar?? borde ju vara en viss skillnad tycker jag

            Comment


            • #7
              Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

              Provade både med en billig variant och en dyrare guldpläterad modell från ett välkännt bilstereomärke.
              Non Habere Sed Esse

              Comment


              • #8
                Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

                De jag körde var även de guldpläterade

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

                  detta låter ju inge bra då jag vill använda dem bakom stereon då det är väldigt tajt bakom stereon redan nu men blir det såpass dåligt så får jag kolla efter något annat alternativ....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

                    en liten fråga nu när vi är inne på rca vinklar/rca kablar finns det några för/nackdelar med att köpa en 6-kanalig rca kabel mot att köpa 3st 2kanliga?
                    Lättare/svårare att få störningar med 6-kanalig kabel?


                    Att jag frågar är för jag tycker att 6-kanaliga rca kablar inte är så mycket tjockare än 2-kanaliga och blir ju betydligt lättare dragning med en än att dra 3st och så blir det nog snyggare med bara en rca kabel..samt bör det underlätta bakom stereon...

                    Tänkte att det kanske även blir bättre att köpa en 6-kanalig och dra från stereon till ljudprocessorn då får man ju kablarna samlade direkt och som sagt så slipper man dra 3 sepperata när dom ändån skall till samma ställe :P...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

                      Originally posted by Mokke View Post
                      Har en gång provat med vinklade RCA-skarvar då det var tight runt stegen. Resultatet blev att det blev ett tydligt och hörbart brus när kontakterna användes. Bruset försvann när jag skippade vinklarna. Så jag byggde helt enkelt om istället.
                      Ett brus som adderas av en metallbit???
                      Låter heeelt sjukt i mina öron!
                      Visst skulle det kunna uppstå ngn form av impedansskillnad men att det skulle leda till ett brus låter långsökt...
                      Måste bero på att ngn produkt var känslig för impedans isf annars kan jag inte se ngn förklaring till det.

                      Har själv kört med vinklar i flera byggen längre tillbaka och aldrig känt att det skulle vara ett problem.
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rca vinkel-kontakt, hiss eller diss?

                        Originally posted by joj View Post
                        Ett brus som adderas av en metallbit???
                        Låter heeelt sjukt i mina öron!
                        Visst skulle det kunna uppstå ngn form av impedansskillnad men att det skulle leda till ett brus låter långsökt...
                        Måste bero på att ngn produkt var känslig för impedans isf annars kan jag inte se ngn förklaring till det.

                        Har själv kört med vinklar i flera byggen längre tillbaka och aldrig känt att det skulle vara ett problem.
                        Kan även varit så att just de skarvarna inte var helt ok och hade dålig intern kontakt vilket gav upphov till bruset. Konstigare saker har ju hänt med signalvägar
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment

                        Working...
                        X