Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komponeneter till passiva filter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Komponeneter till passiva filter?

    Håller på att bygga högtalare med passiva filter. Klarat av utvecklingsfasen och ska nu göra dom riktiga filtren. Vart hittar jag bra komponenter egentligen? Hifikit har ju men finns det andra ställen med bättre priser när man kommer till bra spolar och kondingar?
    Att det kommer dra iväg en del i pris vet jag att det kommer göra i alla fall. Tänkte bland annat köra med spolar med kopparband istället för tråd.
    Några bra tips vart jag kan titta?

    /Björn

  • #2
    Re: Komponeneter till passiva filter?

    Om du kan tänka dig att gå utanför Sveriges gränser: http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm
    Finns allt från billiga varianter upp till "inte billiga alls" att välja på.

    Handlat från dem och det har gått smidigt och snabbt.
    Non Habere Sed Esse

    Comment


    • #3
      Re: Komponeneter till passiva filter?

      Vet ju vilka värden jag ska ha så det funkar bra att handla ifrån utlandet. Många bra komponenter görs ju i tyskland så det borde ju vara billigare att handla där än i Sverige. Kollat lite snabbt än bara på Mundorf komponenter. Verkar vara samma pris på olika ställen här i landet. Hittade en online-butik i England, fast där var en konding jag bara tog som jämförelse en hundring dyrare än här hemma...

      Kollade lite snabbt upp bandspole på 0,47mH 328:- i billigaste butiken i Sverige 410:- i Tyskland. :S Kanske är billigast på hemmaplan
      trots att dom importeras alltså.

      Fler tips mottages gärna!
      Last edited by BMF; January 2, 2015, 16:51.

      Comment


      • #4
        Re: Komponeneter till passiva filter?

        Tyvärr är € väldigt dyr i förhållandet till vår krona, detta gör att många produkter är billigare i Sverige för tillfället om leverantörerna inte hunnit uppdatera priserna.

        Mitt råd är att handla nu, priserna på importerade produkter lär öka drastiskt inom snar framtid!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Komponeneter till passiva filter?

          Golden Age music säljer fina grejor. Mundorf, MIT och Audyn mm.

          Har själv handlat där för många år sedan.
          För övrigt så håller jag med om Nonnes synpunkt.

          Mvh
          Peter J

          Projekt Saab 95 Aggressor
          https://www.facebook.com/saabaudio/
          Instagram saabaudio

          Ancient history....
          http://www.garaget.org/?car=106118

          Comment


          • #6
            Re: Komponeneter till passiva filter?

            Du kommer inte vinna ngt på att köpa snordyra komponenter. Man hhör inte skillnad helt enkelt.

            NNu kommer jag få en massa mot mig
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: Komponeneter till passiva filter?

              Du är välkommen hem till mig så kan du få lyssna!
              Du kommer inte tro mig när jag säger att det bara är komponenterna som skiljer....
              __________________
              Mvh Jonas
              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

              Comment


              • #8
                Re: Komponeneter till passiva filter?

                Mjaee, rätt komponent handlar det nog snarare om. Priset är inte allt
                www.sp-engineering.se

                Comment


                • #9
                  Re: Komponeneter till passiva filter?

                  Haha, den var bra. Skulle jag inte tjäna något på dyra komponenter?

                  Till att börja med så är toleranserna mycket bättre. Tar man tex en billig resistor till L-pad'en så kostar den några kronor och har ett värde som sedan kan diffa +-10%
                  Tar jag en dyr resistor för över hundralappen så är toleransen +-2%. Med andra ord mycket mer exakta värden.
                  Det kommer då inte diffa så mycket mellan höger och vänster högtalare heller på nivån.

                  Samma sak för övriga komponenter. Gör att delningarna blir mer lika.
                  Att bra komponenter även påverkar ljudet gör det.
                  http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html Här har du en intressant test där dom testat just kondingar och hur det påverkar ljudet.

                  Snart kommer du väl och säger att det inte är skillnad på kablar heller. Skillnad är det, hörbart är det också. Men om dyr eller billig låter bäst för dig låter jag vara osagt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Komponeneter till passiva filter?

                    Som jag sa innan, rätt komponent. Tolerans, esr och andra mer eller mindre kända egenskaper är viktiga. Vad jag menade är att samma eller bättre komponenter går att få tag på billigare på ex vanliga välsorterade elektronik butiker.

                    Och nej, kablar för inte skillnad på ljud när det gäller ström och högtalar kabel. När det gäller signal kabel gör konstruktionen skillnad, tex skärmning kontaktering etc.

                    Men kablar som är dopade med kryptonit och märkta åt vilket håll strömmen skall flyta åt är inte bättre.
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Komponeneter till passiva filter?

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      Mjaee, rätt komponent handlar det nog snarare om. Priset är inte allt
                      Mina bra filter har samma värden rakt igenom utan undantag men foliespolar och riktigt feta konsingar och de hgt låter MYCKET bättre än de med Visaton originalfilter!
                      Fråga Toribass på detta forum, han har hört dom i en a/b test och hör man inte den skillnaden kan man likagärna köpa en Mark kasettradio och lyssna på...
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: Komponeneter till passiva filter?

                        Säger du inte emot dig själv lite nu?

                        Billiga komponenter är ju ofta billigare just för att dom har mindre exakta värden. Mer exakta blir dyrare att göra och priset går upp.
                        I tex äldre nätaggregat av bättre kvalitet sitter det ju stora, fina och dyra kondingar. Och i de sämre mindre och billigare. Om det inte var någon skillnad, varför satt det inte billiga i det dyra fina nätaggregat? Då hade dom ju tjänat mer pengar.
                        Du som tydligen har just elektronikfirma borde väl veta det? Och även att uppbyggnad på komponenter även påverkar hur en frekvens påverkas av uppbyggnaden? Bra saker kostar pengar. Gör ett A och B test någon gång och kolla om inte även du hör skillnad.
                        Du bodde väl i Skåne. Dra förbi Nonne på på forumet. Han demar säkert lite trevliga saker så kommer även du uppleva skillnaden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Komponeneter till passiva filter?

                          Ingen egen firma, jobbar som konstruktör dock. Jag kanske inte är tydlig.

                          På audiosidor kan de ta kanske 150 kr för en konding i en häftig kapsel och den har säkert bra spspecifikationer. Men nästan alltid kan man hitta samma sak för 1/5 av priset som t.om kan ha bättre specc. Vet man vad man ska ha behöver det inte kosta så mycket. Jag tycker bara det är synd att många blir lurade pga av bra marknadsföring.

                          Lite som ngn kabel de har på hifibutiken.se för typ 23kkr. Ursäkta men det finns inget som kan motivera en sån kostnad.

                          Nonne trodde jag hade lagt ner butiken och natts fanns på nätet. Har inte sett honom på typ 6 år. Inte för ofta jag hänger på forumet heller tyvärr
                          www.sp-engineering.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Komponeneter till passiva filter?

                            Då blir jag nyfiken. Vart hittar jag en konding med denna specen.

                            Metallized polypropylene film
                            Loss angle Tan = 0.0002 for 1kHz / 1uF
                            56uF
                            400V
                            Ej polaritetsvänd

                            Pris 240.- Så för dig blir det då 1/5 av det priset, dvs 48.-

                            Ang. kablar. Man betalar säkert en del för märket och förpackningen. Men att högtalarkabeln är signalriktad beror ju på flera saker. Vissa högtalarkablar har ju en skydds-strumpa som skyddar mot störningar. Denna vill du ju jorda i änden där signalen kommer ifrån.
                            Ledarna är tvinnade i ett visst mönster som ska påverka frekvenser olika. Vänd det åt fel håll och tvinningen påverkar inte som det är tänkt.

                            Men som sagt. Kanske dags för dig att lyssna om det gör någon skillnad på olika saker i ljudvärlden. Min gamla lärare i elektronik i gymnasiet levde i samma tro dom dig. Har överbevisat han flera gånger med mina bilar och han är numera väl medveten om att saker påverkar ljudet. Även kablar....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Komponeneter till passiva filter?

                              Hade gärna lyssnat men har inte möjlighet. Jag ska inte spamma din tråd mer. Hoppas du får svar på det du söker.
                              www.sp-engineering.se

                              Comment

                              Working...
                              X