Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delningar

    Jag må vara nybörjare och en smula trögtänkt men hur gör ni när man vill dela midbasen från säg 50hz och upp till 1000hz bara för att ta ett exempel? Använder man sig av stereons delningsfilter eller stegets eller något annat?

  • #2
    Re: Delningar

    det är väl upp till dig, dom flesta steg har väl inte möjligheten att dela neråt och uppåt utan det brukar ju vara fullt ut åt något håll, bas är ju som bekant oftast delat uppåt och fullregisterstegen klarar oftast bara att sätta delningen för den nedre gränsen..

    Det smidigaste är väl att dela i huvudenheten/dsp:n så kan man ju laborera på ett mycket effektivare sätt då man sitter och lyssnar samtidigt som när man gör förändringarna

    ett passivt delningsfilter är ett sätt man kan lösa detta på.

    Själv delar jag i dsp:n
    / Jimmy

    Comment


    • #3
      Re: Delningar

      OK tack för ditt svar. Du kör alltså flat både på steg och stereo om jag förstod dig korrekt? Har en Helix Dsp så det kanske blir lite lättare när jag kopplat in den.

      Comment


      • #4
        Re: Delningar

        ja jag kör flat på steg och stereo, annars blir det delning på delning och det ska man vanligtvis undvika, sen så kör jag en branthet på 12db på framsystem och 18db på sub (uppåt)
        / Jimmy

        Comment


        • #5
          Re: Delningar

          tänk även på att du ska ha ett litet glapp mellan systemen annars blir det en topp vid delningsfrekvensen, glappet beror på vilken branthet du använder
          / Jimmy

          Comment


          • #6
            Re: Delningar

            Tackar då har jag lite mer kött på benen, nu ska jag bara lära mig programmet som följde dsp:n.

            Comment


            • #7
              Re: Delningar

              Har man DSP så blr allt skötas i den, klart smidigast så! Då slår man alltså av alla filter i steg och huvudenhet. Men om man inte har nån DSP så får man försöka få ihop det med en kombination av filtren i både steg och huvudenhet, det brukar gå att få till rätt skapligt men kan ta en stund med allt springande mellan förarsäte och skuff (eller vart man nu har stegen).
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Delningar

                Tack Chriztoffer, jo det blir att köra med Dsp sen. Börjar bli klar i kofferten så får väl koppla in och lyssna lite.

                Comment


                • #9
                  Re: Delningar

                  Originally posted by pinnen666 View Post
                  tänk även på att du ska ha ett litet glapp mellan systemen annars blir det en topp vid delningsfrekvensen, glappet beror på vilken branthet du använder
                  Ibland beroende på placering och påverkan av bilen kan man faktiskt behöva lite överlapp....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Delningar

                    Sant lonefox, det gäller att laborera och hitta det som passar bäst
                    / Jimmy

                    Comment


                    • #11
                      Re: Delningar

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Ibland beroende på placering och påverkan av bilen kan man faktiskt behöva lite överlapp....
                      Eller betydligt större glapp.

                      Ett riktigt bra hjälpmedel är CC-1 från SMD.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X