Announcement

Collapse
No announcement yet.

Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

    Är sugen på att få upp några högtalare på brädan, vad tror ni om 6.5" på brädan som på bilden men något upphöjda i bakkant alltså lite framåtlutad ? Kommer "kullen" över mätarhuset störa ljudbilden märkbart?

    Tips & råd mottages gärna!

    Attached Files

  • #2
    Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

    6.5" i dörrarna o 3" på A stolparna

    Comment


    • #3
      Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

      Det är rätt svårt att få till det riktigt bra med 6,5" på brädan. Jag skulle valt max 5,25 eller mindre för brädmontage.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

        Tänkte först med på ett 3vägs med diskant och 3" mellanreg. på brädan och midbasen i dörren.

        Vad är det som gör 6,5" på brädan svårare än tex. ett 3vägs kitt med midbasen i dörren?

        Comment


        • #5
          Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

          Kan det vara att mellanregistret ofta blir lidande tack vare den relativt stora konen? Som jag förstått det så är mindre element ofta bättre på det...
          Det positiva om du hittar plats för, och bygger för 6,5or och inte blir nöjd är ju att man enkelt kan göra en adapter till befintligt hål i brädan dvs 6,5 till valfi mindre storlek
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • #6
            Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

            Originally posted by Fredde_ View Post
            Tänkte först med på ett 3vägs med diskant och 3" mellanreg. på brädan och midbasen i dörren.

            Vad är det som gör 6,5" på brädan svårare än tex. ett 3vägs kitt med midbasen i dörren?
            Peakar, jag har kört med x antal olika 6,5" element, installationer i ett par olika bilar och aldrig fått till ljudet riktigt riktigt bra som det skulle kunna vara, med mindre element har det funkat bättre utan peakar och konstigheter och då främst från 800hz och nedåt (som bråkat för mig).
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

            Comment


            • #7
              Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

              Ok! Det vore skönt att slippa kanske Hade planer på 2vägs och en front sub. Hur skulle ett 3vägs och en frontsub fungera? Känns som att det kanske blir kaka på kaka och köra middar i dörrarna och en frontsub?

              Alternativt får jag hitta några 5" are istället.

              Comment


              • #8
                Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

                Jag kör 3-vägs med frontsub och 6,5" (högt upp) i dörren, tycker konceptet är kanon

                Comment


                • #9
                  Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

                  Originally posted by Fredde_
                  Är sugen på att få upp några högtalare på brädan, vad tror ni om 6.5" på brädan som på bilden men något upphöjda i bakkant alltså lite framåtlutad ? Kommer "kullen" över mätarhuset störa ljudbilden märkbart?

                  Tips & råd mottages gärna!

                  Ja kullen kommer att störa.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Idéer på 6,5" på brädan, tips & råd gärna!

                    Okej dock skulle middarna hamna långt ner i mina dörrar.

                    Förstod det nästan dlsaren då jag såg att du tagit bort din helt.

                    Anledningen till jag fastnat för 2vägs före 3vägs är för att jag fått för mig att det är smidigare att få till på ett vettigt sätt men kanske har fel där och att 3vägs med mindre element på brädan är ett bättre val och köra en midbasen i dörren istället för större på brädan?

                    Comment

                    Working...
                    X