Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på optisk kabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillnad på optisk kabel?

    Är det någon här som har jämfört optiska kablar i olika prisklasser? Har idag en väldigt billig kabel då jag läste innan jag köpte den att optisk kabel har en så simpel funktion (skicka ettor och nollor) så antingen funkar kabeln eller inte men upplever att skillnaden mellan analogt och digitalt är knappt märkbar.

    Nu funderar jag på att köpa en dyrare variant men vill ha lite info först innan pengarna flyger iväg. Mellan lågnivåkablar kan ljudet förändras en hel del så börjar tro att det gäller samma med optisk. Använder den mellan en alpine 7998r och pxa h701.

  • #2
    Re: Skillnad på optisk kabel?

    Nopp ingen som helst skillnad i optiska kablar inom ljudsammanghang, antingen funkar det eller så funkar det inte.

    Enda som kan påverka lasern något är sändaren eller mottagaren, men själva kabeln ingen som helst skillnad då det är 1or och 0or som går mellan

    Våglängden på lasern ligger ganska lågt i ljudsammanhang så man kan se den med blotta ögat, ca 650nm.

    Kan iaf säga att om du kopplar in en toslink för 6000:-(finns många lättlurade) och sedan en för 100:-, INGEN som helst skillnad ljudmässigt.
    Last edited by Svugg; August 28, 2014, 20:21.
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #3
      Re: Skillnad på optisk kabel?

      Jag instämmer med ovanstående. Däremot kan det vara lite skillnad i hur pass bra själva kontakten sitter fast. Jag har t.ex. en optisk kabel för 800 kr som jag köpte en gång för länge sedan när jag "hörde" skillnad , men den sitter tyvärr fast så dåligt jämfört med dom billiga hos kjell&co osv så att den ligger bara i en låda.

      Comment


      • #4
        Re: Skillnad på optisk kabel?

        självklart kan d vara ljudskillnader på olika optiska kablar.

        Testat i min egen kärra o d var rejäl skillnad mellan den som följde med produkten jag köpt (en no-name kabel mao) o den optiska jag haft i bilen de senaste tre åren.
        Men som alltid så måste allt annat i anläggningen vara i sin ordning för att man ska kunna höra skillnader.

        Inget är starkare än sin svagaste länk o allt d där du vet..

        Med vänlig hälsning,
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: Skillnad på optisk kabel?

          Originally posted by rutger j View Post
          självklart kan d vara ljudskillnader på olika optiska kablar.

          Testat i min egen kärra o d var rejäl skillnad mellan den som följde med produkten jag köpt (en no-name kabel mao) o den optiska jag haft i bilen de senaste tre åren.
          Men som alltid så måste allt annat i anläggningen vara i sin ordning för att man ska kunna höra skillnader.

          Inget är starkare än sin svagaste länk o allt d där du vet..

          Med vänlig hälsning,
          Rutger
          Nja, jag köper inte riktigt det. Jag kan däremot gå med på att det i hela kedjan som behövs för att skicka en digital signal optiskt kan bli skillnader. Det som skulle kunna påverka är ju beroende på var källan kommer ifrån, analog till digital omvandling, sedan lasern eller dioden som skickar ljuset, sedan mottagaren och sist dac'en. Att själva kabeln gör någon inverkan kan inte stämma. Den kan vara för dålig, och helt enkelt släppa igenom så lite ljus att mottagaren inte kan skilja på etta och nolla. Då blir det inget ljud alls. Men om signalen når fram så kommer den även fram på det sätt som det är tänkt. Även om ljuset får reflektioner i kabeln så registrerat mottagaren ändå ljuset som på eller av. Och ljuset både tänds släcks och färdas fort.
          En annan sak vore om en kabel var skadad och glappade med rörelserna i en bil. Det skulle upplevas som att ljudet slogs på och av.
          Däremot kan det inte påverkas på så sätt som man beskriver en högtalare eller förstärkare, som varm eller kall. Distinkt, rapp osv.

          Comment


          • #6
            Re: Skillnad på optisk kabel?

            Läste för länge länge sen att själva "slipningen" av ändarna hade stor betydelse
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

            Vw up -12
            På gång..
            New car, hi end old school..

            Comment


            • #7
              Re: Skillnad på optisk kabel?

              Kan tänkas att det hjälper till att förlänga kabelns maxlängd, alltså innan signalen blir för svag för mottagaren. Men återigen, låter det så låter det likadant som med en dyr-kabel.

              Comment


              • #8
                Re: Skillnad på optisk kabel?

                nu vet jag inte hur det är med optiska kablar, men som på hdmi så är dyra bättre när det kommer till att du ska ha långa sträckor..10m+ då billiga ofta inte kan skicka infon hela vägen fram.

                Comment


                • #9
                  Re: Skillnad på optisk kabel?

                  allting likadant, enda som byttes var optiska kabeln. Testade med två olika signalkällor, båda med optiskt ut.
                  Stora skillnader mellan kablarna var lätt hörbara. Oavsett signalkälla.

                  Men som sagt, det krävs att allt är i ordning i anläggningen. Annars kan d säkert vara svårt att höra skillnader.
                  Och hör man ingen skillnad på "dyra" o "billiga" kablar så skulle iaf jag köra på d billiga o lägga pengarna på annat.

                  Med vänlig hälsning,
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skillnad på optisk kabel?

                    Originally posted by Andyah View Post
                    nu vet jag inte hur det är med optiska kablar, men som på hdmi så är dyra bättre när det kommer till att du ska ha långa sträckor..10m+ då billiga ofta inte kan skicka infon hela vägen fram.
                    Ja så är det nog. Men faktum kvarstår, får du till en signal som accepteras av mottagaren, t.ex. recivern eller kanske tv'n så blir bilden samma md en billig kabel som med en dyr. Lika med ljudet. Det kommer låta lika. Man måste skilja på kvalitet där det gäller att ha en så bra kabel att den räcker långt och kvalitet för att få "bättre ljud och bild". Det senarr kommer inte påverkas av ditt val av digitalkabel, medan det första, alltså begränsning i längd och signaltyp kommer påverkas av ditt val.

                    Jag uppfattar det som att frågan här var att skilja på ljudet mellan olika kablar. Låter det alls, så låter det lika. Det vore en annan sak att jämföra om två kablar skulle klara att skicka signalen så långt som möjligt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skillnad på optisk kabel?

                      Vad jag vet så påverkar dels slipningen och dels hur snäva toleranser de har vid montaget så som hur bra centrerad den optiska ledaren är i kontakten.

                      Hur bra är det om signalen skickas snett mot mottagaren?
                      Enda liknelsen jag spontant kommer att tänka på är kall-lödning.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skillnad på optisk kabel?

                        Även jag uppfattade det som att det efterfrågades om eventuella ljudskillnader mellan olika optiska signalkablar.
                        Och i min anläggning kan man höra klara ljudskillnader mellan olika optiska kablar.

                        Med vänlig hälsning,
                        Rutger
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skillnad på optisk kabel?

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Vad jag vet så påverkar dels slipningen och dels hur snäva toleranser de har vid montaget så som hur bra centrerad den optiska ledaren är i kontakten.

                          Hur bra är det om signalen skickas snett mot mottagaren?
                          Enda liknelsen jag spontant kommer att tänka på är kall-lödning.
                          Givetvis begränsar det kanske maxlängden på kabeln innan signalen blir för svag för mottagaren. Att jämföra med en kallödning är väl inte helt rättvist, såvida det inte också där rör sig om digital signal. En kallödning kan ju ge så dålig kontakt att den ger ett extra motstånd i sig som sänker nivån på en signal.

                          Jag hoppas ni förstår att även jag själv har testat lite olika optiska kablar. Den dyraste var en 800kr kabel på 0.5 meter som jag var använt mellan några olika cd/dvd/bluray spelare till reciever. Den lades i en låda till förmån för <100kr kabel som är betydligt mycket smidigare. Nu är den ersatt av hdmi.

                          Utrustningen har varit bl.a. marantz sr6200+dv6200, en äldre pioneer resp technics cd, lg bd390, onkyo tx906, dali evidence 370 samt b&w dm683.

                          Ingent av detta sitter i bilen dock

                          Jag känner dock att jag har skrivit klart om just detta. Den som vill får såklart prova att köpa en lite lyxigare optisk kabel, men jag själv kan helt enkelt inte motivera att skaffa sådana. Jag hör lätt skillnad på och vet vad jag gillar hos förstärkare och högtalare, samt lite lagomt stor skillnad hos saker som kopplas in analogt. När det blir digitalt blir det svårare.

                          Hoppas vi kan agree to disagree
                          Last edited by bjorn.eriksson; September 14, 2014, 00:13. Reason: felquote

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skillnad på optisk kabel?

                            Vill bara flika in att priset på en kabel inte säger ngt om hur den låter, varket för analoga eller digitala kablar.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skillnad på optisk kabel?

                              Jag får tacka för svaren! Blev en intressant diskussion och jag behåller nog den gamla ett tag till efter resonemangen jag läst

                              Comment

                              Working...
                              X