Re: Enkel uppdatering av ljud i BMW E60
Då detta verkar bli en samligs tråd för e60 tar vi en fråga till.
Försöker få till lite bättre kvalité på uppspelningen i min e61 med hifi paket, ingen cd växlare, med aux in.
Har fått tag i flac filer jag bränner skivor av. Börjar bli en hel skivor i bilen.
Hur löser ni uppspelningen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Enkel uppdatering av ljud i BMW E60
Collapse
X
-
Det är nog en fråga beroende på om det ska spelas högt eller om man ska kunna höra alla frekvenser som basen kan spela.Originally posted by Kane View PostInställt på ca?
En elbas har jag fått för mig går ner till ca 32 Hz eller vad det nu är. Sätter man ett högpass på 12db på ca 35 så borde man klara sig ok. Ska man spela högt kanske man får offra lite djupbas. Nu ska man ju komma ihåg att basarna inte spelar hur djupt som helst orginal, men jag tycker att mina 6.5"or i min bil grävde på ganska bra även om det inte blev något ljudtryck direkt.
Sedan är det lite svårt att räkna på det där. Även om högtalaren i sig har ett fs värde som man kanske kan få fram så betyder inte det att fs blir samma när den är monterad i bilen. För att veta var gränsen för högtalaren går skulle man behöva spela toner med högtalaren monterad och sedan kolla när konutslagen bli okontrollerade samtidigt som ljudet avtar snabbt. Där har man lägsta vettiga frekvens som högtalaren spelar. Kan man ha ett filter som ger -6 db där och sedan fortsätter dala fort så klarar högtalaren av att spela högre och renare.
Dock blir ju då kanske effekten att man även kapar bort lite av musiken man kanske egentligen ville höra. Även om högtalaren får jobba hårt för att spela en frekvens som den egentligen inte gillar (för låg alltså) så kanske den kan det på en rimlig ljudvolym, medan den kanske protesterar genom att låta illa när det börjar bli högre ljud. Alltså, spela alla frekvenser man vill (till en viss gräns) på lågt ljud, eller spela alla frekvenser som högtalaren klarar utan att gå under sin resonansfrekvens för mycket upp till högtalarens maxvolym.
Svaret är upp till dig
Leave a comment:
-
Har installerat en sqx 10 i skuffen och hade tänkt köpa gladen kit till bilen men det får vänta lite så tanken slog mig att sätta slutsteg på 8 tummarna. Skulle vara smidigt om man kan sätta ena paret på Genesis steget till dörrhögtalarna fram också
Leave a comment:
-
För att inte bilen ska låta illa så behöver du lite högpass.Originally posted by Sunkan View PostHur mår org 8 tummare under stolarna att matas av ett Genesis four channel?
Undrar du om original 8an så kan jag säga att det systemet kan man få att låta bra.
Fixade en bil med Mosconi 6to8 och 3st DLS steg, visst saknas det lite nyanser här och där men jag var djäkligt impad måste jag säga!
Leave a comment:
-
Hur mår org 8 tummare under stolarna att matas av ett Genesis four channel?
Leave a comment:
-
Ptja, vågar påstå att du hade blivit intresserad om du sett en logg som gjorde ungefär samma typ av upgrade som du hade tänkt göraOriginally posted by Kane View PostInget att skämmas för. Mer om det är till allmänhetens intresse eller inte.
Så här i efterhand , kanske inte när du vet, men innan du visste - oh yes, då fanns det definitivt allmännintresse, eller specifik intresse!
Så klart det ska upp mer byggloggar!!
Leave a comment:
-
Inget att skämmas för. Mer om det är till allmänhetens intresse eller inte.
Leave a comment:
-
Högre nivå?
Det finns inget att skämmas för!
Lite bilder och ngra ord om vad som gjorts i en tråd. Svårare än så behöver det inte vara.
Hoppas fortfarande på trådar!
Ps. Jag kikade oxå på SR4 som steg när mitt E60 bygge drog igång
Leave a comment:
-
Tveksamt, det är inte på någon högre nivå!Originally posted by zrken View PostKommer det ngra projekttrådar på era E60 byggen?
Har köpt på mig kabel-/adapterkit från USA så det går att koppla in sig på befintligt kablage och återställa utan ett spår, Audison bit Ten med DRC och MB Quart 200.3-kit för framsystem och basarna under framstolarna.
Slutsteg blir Audison SR4 eller JL Audio e6450 (6-kanaligt) så att bakhögtalare ev. kan drivas också. Högtalare till hatthyllan saknas dock förslag på. Någon?
Montering under julhelgen förmodligen i en 550i-06.
Leave a comment:
-
Kommer det ngra projekttrådar på era E60 byggen?
Leave a comment:
-
Ja HiFi med ett litet steg i bak som driver basarna, Top-HiFi har ett stort steg som driver alla högtalarna..........Originally posted by Kane View PostHewi: Du tittar på fel sidor. Det är HiFi-systemet jag har, inte Top-HiFi.
Kan man tolka detta som beskriver förstärkaren för golvbasarna på sidan 42, "The HiFi amplifier is connected via two channels to the M-ASK. The input signals are amplified via integrated band filters and bridge-type output stages to 2x40 W and output to the
central woofers.", att det är fullsignal till den??
(Annars är jag nog säker efter mycket googlande att jag får skaffa en Audison bit Ten eller Audiocontrol LC6/7i och summera signalerna för att få fullsignal.)
Jag menar sid 44 till 47 i Pdf programets sid räknare, det blir sid 40-43 i dokumentet
Leave a comment:
-
Hewi: Du tittar på fel sidor. Det är HiFi-systemet jag har, inte Top-HiFi.
Kan man tolka detta som beskriver förstärkaren för golvbasarna på sidan 42, "The HiFi amplifier is connected via two channels to the M-ASK. The input signals are amplified via integrated band filters and bridge-type output stages to 2x40 W and output to the
central woofers.", att det är fullsignal till den??
(Annars är jag nog säker efter mycket googlande att jag får skaffa en Audison bit Ten eller Audiocontrol LC6/7i och summera signalerna för att få fullsignal.)
Leave a comment:
-
Kolla sidorna 44 till 47 i denna pdf:http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...-update_en.pdfOriginally posted by Kane View PostNonne: Jag skall uppgradera min e60 som har HiFi-paketet, dvs basarna under stolarna drivs av ett litet steg bak i bilen och övriga högtalare drivs av HU'n.
Är det fullsignal från det (eller till det) steget?
Enl den får du fullregister från de fyra utgångarna på Hu:n , steget driver bara basarna under stolarna.
Leave a comment:
-
Jag skulle "nästan" kunna svära på det, minnet sviker en aning fast jag vet att jag bara behövt hämta 4a signaler ( högpass+lågpass ) ett par gånger så därför säjer jag ....... JAOriginally posted by Kane View PostNonne: Jag skall uppgradera min e60 som har HiFi-paketet, dvs basarna under stolarna drivs av ett litet steg bak i bilen och övriga högtalare drivs av HU'n.
Är det fullsignal från det (eller till det) steget?
Men, tänk nu på att inte alla produkter fixar extern förstärkare med lite mer effekt.
Leave a comment:

Leave a comment: