Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av 6,5" coax!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av 6,5" coax!

    Hello!
    Jag har en SAAB 9-3 Aero Salomon från år 2002 och har precis bytt mina gamla högtalare från instrumentbrädan (3,5' Kicker ks35) och hatthyla (6x9 JBL GTO ). För 900sek (Vallåkra fynd) jag har fått mycket bättre ljud i bilen. Nu väntar jag på dämpningsmaterial som ska komma om en vecka ( STP black gold+STP sound absorber 10mm)

    Nästa steget är att byta högtalarna som sitter i framdörarna och som är drivna av en liten förstärkare (original). Mer än det har jag inte planerat göra, med andra ord ingen stereo byte, inga bass lådor mm. Det som jag vill köpa är ett par "bolt-on" 6,5' koaxialhögtalare 2 eller 3 väg.
    Budget: kring 700 för ett par.
    brl.se har JBL GTO för 800 sek. , dbakuten.se har Kicker CS för 700sek och fanaticaudio.se har Ground Zero GZRF 65XII för 750sek. Vilka ska jag köpa? Har ni bättre förslag?

    Tack!

  • #2
    Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

    Originally posted by BLUE
    Hello!
    Jag har en SAAB 9-3 Aero Salomon från år 2002 och har precis bytt mina gamla högtalare från instrumentbrädan (3,5' Kicker ks35) och hatthyla (6x9 JBL GTO ). För 900sek (Vallåkra fynd) jag har fått mycket båttre ljud i bilen. Nu väntar jag på dämpningsmaterial som ska komma om en vecka ( STP black gold+STP sound absorber 10mm)

    Nästa steget är att byta högtalarna som sitter i framdörarna och som är drivna av en liten förstärkare (original). Mer än det har jag inte planerat göra, med andra ord ingen stereo byte, inga bass lådor mm. Det som jag vill köpa är ett par "bolt-on" 6,5' koaxialhögtalare 2 eller 3 väg.
    Budget: kring 700 för ett par.
    brl.se har JBL GTO för 800 sek. , dbakuten.se har Kicker CS för 700sek och fanaticaudio.se har Ground Zero GZRF 65XII för 750sek. Vilka ska jag köpa? Har ni bättre förslag?

    Tack!
    Hej!

    För det första så behöver du inte ha koaxialer i dörrarna, det är till ingen nytta helt enkelt då AS3 inte släpper högre frekvenser dit. Om du ska driva högtalarna på originalslutsteget så skulle jag tro att du behöver ett par lättdrivna 6.5" middar. Men, om jag vore dig skulle jag börja med att dämpa dörrarna och se hur original 6.5orna presterar, vad jag vill minnas så spelade de på ganska hyggligt i min bil.

    Det är svårt att rekommendera prylar för 700kr som ska drivas på org-slutsteg, där en förbättring kan garanteras, det kan mycket väl bli en försämring beroende på vad du är ute efter.
    Men, det finns dem på forumet som installerar ljud dagligen, så de kan ju alltid flika in med erfarenheter, det finns förmodligen koncept som är beprövade.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

      Originally posted by ppk View Post
      För det första så behöver du inte ha koaxialer i dörrarna, det är till ingen nytta helt enkelt då AS3 inte släpper högre frekvenser dit.
      Wow! Tack för ditt svar! Jag visste inte om det!

      Som sagt, jag väntar nu på lite STP produkter för dämpning av dörarna och bagageutrymmet. Jag ska se hur det blir efter dämpning.

      Mitt problem är att jag hör för mycket bass från dörarna och det är ingen kvalitet bass, lăter som att det kommer från en tunna. Den här känsla har jag sedan jag köpte bilen. Det som jag vill ha är lite mer balancerad och klart ljud...så mycket det går att få från original stereon

      Originally posted by ppk View Post
      du behöver ett par lättdrivna 6.5" middar.
      Oky! Har du ett förslag just för min set-up upp till 1500sek?
      Last edited by BLUE; August 21, 2014, 22:45.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

        Jag förstår. Originalsystemet är rätt bastungt, midden saknas en aning. Jag vet faktiskt inte vad man kan mata i för att ej tappa för mycket på djupet istället. Det senaste som imponerade på mig är ESX Vision 6.5 som drevs endast på en huvudenhet men det levererade klart snyggt ljud även på högre nivå. En uppsättning sådana skulle nog passa bra, men svårt att säga när man ej testat själv i rätt förutsättningar. Dessa sälja av bilstereohörnan i Västerås iallafall, lite långt för att provlyssna kanske
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

          Dls K6 är lättdrivet och billigt, och funkar bra i 9-5 framdörrarna. Sen kan du välja att inte använda diskanterna och filter, kostar typ 750 kr, och då kan du ju sälja vidare skrikorna.

          Mvh

          Fredde





          Originally posted by BLUE View Post
          Wow! Tack för ditt svar! Jag visste inte om det!

          Som sagt, jag väntar nu på lite STP produkter för dämpning av dörarna och bagageutrymmet. Jag ska se hur det blir efter dämpning.

          Mitt problem är att jag hör för mycket bass från dörarna och det är ingen kvalitet bass, lăter som att det kommer från en tunna. Den här känsla har jag sedan jag köpte bilen. Det som jag vill ha är lite mer balancerad och klart ljud...så mycket det går att få från original stereon


          Oky! Har du ett förslag just för min set-up upp till 1500sek?
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

            Ska högtalarna drivas av originalförstärkaren så är kravet att dina nya högtalare har 2 Ohms impedans, kör du en 4 Ohms högtalare så lämnar förstärkaren betydligt mindre effekt och du kommer tappa ljudtryck.

            Jag har monterat Gladens SQX midbas ( 2 Ohm ) i ett flertal SAABar i år med nöjda kunder som resultat.

            Pris 1095:- för ett par.

            ( jag såg tråden skapades för ett tag sedan men valde att svara då inget slutresultat var postat )
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

              Ja gladen högtalarna lirar fint, om du ändå vill upp över 1000 lappen, och vil anpassa impedansen efter orginal steget så kan du med gott resultat även använda DLS RM6 som går för 1200-1300 per par och har 3 ohm impedans, men trots det spelar fint med SAAB orginalsteg avsett för 2 ohm.

              Mvh

              Fredrik
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

                God kväll! Först vill jag tacka för alla svar. Så 2 ohm är kravet för bästa resultat men även 3 ohm skulle fungera bra.

                Jag har dämpat dörrarna och bagageutrymmet och ljudet har blivit mycket bättre dock fortfarande för mycket bass (och fortfarande vibrationer i dörrarna så i helgen jag ska demontera dem igen )

                Igår lyckade jag sätta på min original stereo en AUX-in som fungerar mycket bra Det går att spela från mp3-player eller från smartphone via bluetooth. Med min telefon eller iPod kan jag justera ljudet på bättre sätt än med dem tre knapparna på bil-stereon så jag kan, bland annat redukera bassen till önskad nivå.

                Nonne, har du en länk till Gladen högtalarna då jag hittar inte genom Google
                Last edited by BLUE; November 18, 2014, 20:08.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

                  Lycka till i helgen Blue !

                  Här är länk till Gladen midden som Nonne nämnde
                  http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-165-mid/1497-0

                  Mvh

                  Fredrik
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

                    Tack Fluff!
                    En fråga angående fram dörrarna: jag misstänker att vibrationen kommer från den gråa folien som sitter mellan metalen och inredningen. Kan jag ta bort den eller har folien någon viktig roll?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

                      Riv bort den, det gjorde jag på min gamla 9 5 a, använde dock lite tätlist på dörrsidorna för att täta mot dörren gjorde susen för att reducera rassel.

                      Mvh

                      Fredde
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med val av 6,5" coax!

                        Ok! Jag ska prova det! Tack!

                        Comment

                        Working...
                        X