Announcement

Collapse
No announcement yet.

gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

    Idag påväg hem spelade jag på som vanligt men strax innan jag skulle stanna så slutade basarna spela.
    Första jag kolade var slutsteget det stog då i protect och var riktigt riktigt varmt.

    Vad kan ha orsakat att det hamnat i protect ?
    Det är koplat i 1 ohm och driver två 8 tums rockford fosgate basar. Har funkat i ca 1 veckas tid utan problem. Ska senare kolla om det funkar då det hunnit svalna.

    Önskar dock veta orsak så det inte upprepar sig.

  • #2
    Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

    Steget tål 1 Ohm så det borde i så fall inte bero på impedansen. Eftersom det var väldigt varmt så är frågan om det finns tillräcklig kylning, dvs att luftutrymmet runtomkring räcker till för att kyla.

    Mät även spänningen direkt på plinten där strömkablarna sitter så att det inte är tydliga spänningsfall, mätningen görs vid spelning på hyfsat hög volym.

    Comment


    • #3
      Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

      Originally posted by Optima View Post
      Steget tål 1 Ohm så det borde i så fall inte bero på impedansen. Eftersom det var väldigt varmt så är frågan om det finns tillräcklig kylning, dvs att luftutrymmet runtomkring räcker till för att kyla.

      Mät även spänningen direkt på plinten där strömkablarna sitter så att det inte är tydliga spänningsfall, mätningen görs vid spelning på hyfsat hög volym.
      Skulle nog kunna flytta ut det en bitt för att få luft bakom (hade andra basar och annat slutsteg innan så kablarna vart lite korta. Iom kompaktare steg nu) Men ett par distanser bakom kan ordnas.

      Jag ska mäta funkade med gammla grejerna men det nya vill ju ha dubbelt så mycket så mätning ska göras.

      Tackar för svaret mvh Erik.

      Comment


      • #4
        Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

        Om steget gå i protect brukar det bero på en kortis på utgången, men det kan också bero på värme eller för klen spänning.
        1Ohms last och det drar ström och då vill det till att man inte fuskat med kablaget.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

          Originally posted by Nonne View Post
          Om steget gå i protect brukar det bero på en kortis på utgången, men det kan också bero på värme eller för klen spänning.
          1Ohms last och det drar ström och då vill det till att man inte fuskat med kablaget.
          Märkt nu att det blir överhetat funkade idag (hela vägen hem) då det var svalare ute men ska flytta ut det för att slippa problem. Så att luften kan flöda runt steget.

          35 kvadrats kablar (går inte i grövre i steget) ska kolla över jord punkten i karossen.

          Sen har jag börjat kolla på större batteri och generator hade 100 ah generator tidigare men den gav upp tyvärr.

          Säger ni om Biltemas agm batterier är det nått att ha?

          och tacksam för alla eras svar och eran kunskap ni delar med er av.

          Mvh Erik.

          Comment


          • #6
            Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

            Dina strömkablar till steget räcker till utan några som helst problem, det skulle även funka med 21 mm2 om man ville. Bra kontakt i alla kablar och tillräcklig kylning är i så fall det som gäller i första hand.

            Om du bara har ett sånt steg så finns det ur strömsynpunkt inte behov av större batteri och troligen inte större generator heller, men naturligtvis blir det ju inte sämre om du väljer att byta upp dig i strömförsörjningen. Tänker du ha kraftigare saker i framtiden så lär det nog behövas bättre strömresurser.

            En del folk använder Biltemas AGM-batterier och det verkar fungera utan bekymmer, har dock inte testat dem själv.

            Förresten, vilken bil gäller det?
            Last edited by Optima; August 5, 2014, 17:41.

            Comment


            • #7
              Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

              Originally posted by Optima View Post
              Dina strömkablar till steget räcker till utan några som helst problem, det skulle även funka med 21 mm2 om man ville. Bra kontakt i alla kablar och tillräcklig kylning är i så fall det som gäller i första hand.

              Om du bara har ett sånt steg så finns det ur strömsynpunkt inte behov av större batteri och troligen inte större generator heller, men naturligtvis blir det ju inte sämre om du väljer att byta upp dig i strömförsörjningen. Tänker du ha kraftigare saker i framtiden så lär det nog behövas bättre strömresurser.

              En del folk använder Biltemas AGM-batterier och det verkar fungera utan bekymmer, har dock inte testat dem själv.

              Förresten, vilken bil gäller det?
              Kontakterna ska kolas över gör sådant emellanåt ändå. Kylning ska ordnas. Har ju börjat dämpa mot skuffen så kanske blir aningens mer kvavt där inne då.

              Okej kanske får testa det då har med sett bra omdömen om dom batterierna.

              Bilen i fråga är en Volvo 244 GL 1992 års model.

              Comment


              • #8
                Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                I den bilen finns det väl inte så ruskigt mycket elektronik som behöver ström och ordinarie batteristorek borde vara runt 55-65 Ah, men åtminstone 75-77 Ah batteri ska få plats om batterihyllan har samma storlek som på lite äldre 240.

                När det gäller jordpunkten till slutsteget så är ju bakre bältesfästena en vanlig rekommendation som ger ordentlig kontakt, under förutsättning att jordkabelskon sätts direkt mot karossen (slipa plåtrent först) och bältesfästet sätts ovanpå kabelskon.

                Man får också se till att inte bulten för bältesfästet sitter med för få gängor med tanke på att jordkabelskon bygger några mm i höjd.

                Comment


                • #9
                  Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                  65Ah standard men det går att få dit 75-80Ah på originalhyllan, dock med annat fäste (tex spännband) om batteriet.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                    Originally posted by Optima View Post
                    I den bilen finns det väl inte så ruskigt mycket elektronik som behöver ström och ordinarie batteristorek borde vara runt 55-65 Ah, men åtminstone 75-77 Ah batteri ska få plats om batterihyllan har samma storlek som på lite äldre 240.

                    När det gäller jordpunkten till slutsteget så är ju bakre bältesfästena en vanlig rekommendation som ger ordentlig kontakt, under förutsättning att jordkabelskon sätts direkt mot karossen (slipa plåtrent först) och bältesfästet sätts ovanpå kabelskon.

                    Man får också se till att inte bulten för bältesfästet sitter med för få gängor med tanke på att jordkabelskon bygger några mm i höjd.

                    Jo vist är det så och få i större batteri ska nog gå.

                    Jo skulle kunna funka men måste ha en betydligt längre kabel än nu isåfall.

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    65Ah standard men det går att få dit 75-80Ah på originalhyllan, dock med annat fäste (tex spännband) om batteriet.
                    Bygga fäste ska ej vara något problem och runt 80ah ska nog kunna ramla ditt rätt lätt tillsammans med en 100ah generator borde det funka fint.

                    Tack för hjälpen alla mvh Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                      Hej!

                      Jag är ju ny här, men eftersom jag läser lite på forumet kan jag ju faktiskt skriva lite på en gång.
                      Går det att få fram någon info om varför steget går i protect? Dvs ger det samma felmeddelande oavsett om det beror på värme, spänning eller last?

                      Att lasta ner ett steg och plocka ut mycket effekt torde ju kunna ge spänningsfall just när steget levererar som mest. Tappar du då spänning så kommer ju istället strömstyrkan öka. Om steget kan gå i protect mot för höga ampere in istället för att någon säkring går så kanske du har din lösning där. Skall du ha ett bra mätvärde på spänningen som levereras till ditt steg så skall du nog mäta medan steget levererar så mycket uteffekt som du vill ha.

                      Fel: Vidare har jag fått för mig att en för tjock strömkabel kan ge upphov till spänningsförluster? Fast jag har full förståelse för att detta i någon nämnvärd bemärkelse kanske gäller betydligt högre spänningar. Här kanske det prioriteras att kunna skyffla ampere i en kabel utan risk för överhettning.

                      Ha en bra da...natt
                      Last edited by bjorn.eriksson; August 25, 2014, 21:41. Reason: Rättar ett fel så ingen lär sig fel av misstag

                      Comment


                      • #12
                        Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                        Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                        Hej!

                        Jag är ju ny här, men eftersom jag läser lite på forumet kan jag ju faktiskt skriva lite på en gång.
                        Går det att få fram någon info om varför steget går i protect? Dvs ger det samma felmeddelande oavsett om det beror på värme, spänning eller last?

                        Att lasta ner ett steg och plocka ut mycket effekt torde ju kunna ge spänningsfall just när steget levererar som mest. Tappar du då spänning så kommer ju istället strömstyrkan öka. Om steget kan gå i protect mot för höga ampere in istället för att någon säkring går så kanske du har din lösning där. Skall du ha ett bra mätvärde på spänningen som levereras till ditt steg så skall du nog mäta medan steget levererar så mycket uteffekt som du vill ha.

                        Vidare har jag fått för mig att en för tjock strömkabel kan ge upphov till spänningsförluster? Fast jag har full förståelse för att detta i någon nämnvärd bemärkelse kanske gäller betydligt högre spänningar. Här kanske det prioriteras att kunna skyffla ampere i en kabel utan risk för överhettning.

                        Ha en bra da...natt
                        En grön lampa blir att lysa rött och då är något fel men vad får du ju ej veta av själva steget.

                        Mätte spänningen fram på batteriet och bak på steget med bilen på tomgång och stereon i bott. Spänningen pendlade mellan 13,6 till som lägst 11,4 vilket är ej förvånande med original ström tillförsel.

                        En för tunn kabel skapar späningsförlust ej tvärt om.

                        Mvh Erik. Har förövrigt flyttat ut steget en bit nu.

                        Comment


                        • #13
                          Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                          Originally posted by Djo View Post
                          En grön lampa blir att lysa rött och då är något fel men vad får du ju ej veta av själva steget.

                          Mätte spänningen fram på batteriet och bak på steget med bilen på tomgång och stereon i bott. Spänningen pendlade mellan 13,6 till som lägst 11,4 vilket är ej förvånande med original ström tillförsel.

                          En för tunn kabel skapar späningsförlust ej tvärt om.

                          Mvh Erik. Har förövrigt flyttat ut steget en bit nu.
                          Tack för rättelsen, självklart är det så. Kan dock svära på att jag har läst något om det, men då gällde det nog skarvning av kablar till xenonlampor. Kan ha varit någon helt annan orsak bakom dock.

                          Fungerar det bättre när det ventileras bättre?

                          Comment


                          • #14
                            Re: gas pro 600.1 hamnade i protect varför?

                            Originally posted by bjorn.eriksson View Post
                            Tack för rättelsen, självklart är det så. Kan dock svära på att jag har läst något om det, men då gällde det nog skarvning av kablar till xenonlampor. Kan ha varit någon helt annan orsak bakom dock.

                            Fungerar det bättre när det ventileras bättre?
                            Funkade innan också för det vart svalare väder men flyttade ut det och har inte kört nå längre så jag vet om det blir svalare i sig men ska nog funka bättre.

                            Comment

                            Working...
                            X