Announcement

Collapse
No announcement yet.

Framsystem i en gammal raggarbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Framsystem i en gammal raggarbil

    Hej

    Har en gammal raggarbil som ska få en uppgraderat framsystem så det matchar basarna (2xB2 HN12")
    Mitt mål är att det ska låta högt och bra till musik, bilen ska inte ställas ut eller tävlas med.

    Det jag har att tillgå idag är:

    slutsteg, 1st Genesis Four channelhttp://www.genesis-ice.com/uk-en/products/view.php?id=4

    6x DD VO-M6.5 http://www.ddaudio.com/products/mobi...timized/vo-m65

    2x DD B1 diskanter http://www.ddaudio.com/products/mobi...tweeters/vo-b1

    Delningen kommer ske aktivt.

    Jag vill ha bra ljud både i fram och baksäte så min ide är att montera
    4st VO-m6,5 i framkant på dörren riktad emot "motsatt sidas nackstöd"
    2st VO-M6.5 i bakkant på dörren (baksätet) riktade emot baksätet "motsatt sidas nackstöd"

    Diskanten är jag osäker på, jag har läst att man vill ha den så nära middarna som möjligt men min tankte var att montera dessa högre upp på dörren riktade snett bakåt.
    Kommer det låta bra även bak om jag sätter de nere vid de främre middarna? eller kommer jag behöva 4x diskanter, 2 fram och 2 bak?


    Ang slusteg så kommer jag behöva komplettera med ett till så min fundering är:

    Ett till Genesis four channel, kommer detta orka driva VO-M6.5orna bra?
    I så fall får varje element varsin kanal.

    Eller ska jag satsa på ett 2-kanals steg och köra middarna i 1 OHM och sen köra diskanterna på Fourchannel steget?

    Alternativt skippa Fourchannelsteget helt och satsa på 2 andra steg.....


    Alla synpunkter och tips tages vänligen emot!
    Hälsningar Mattias

  • #2
    Re: Framsystem i en gammal raggarbil

    Har kikat på ett till slutsteg för att driva framsystemet och har 2st alternativ.

    Alt 1. Ett till four channel. Då kan jag köra 1 kanal till varje element men kommer effekten räcka?

    Alt 2. Ett Ground Zero GZNA 2800XII
    http://www.ground-zero-audio.com/en/...a-2800xii.html
    Effekt för att driva alla 6 middar men jag måste paralellkoppla de till 1,33ohm. Och sen köra diskanterna på four channel steget som jag har.
    frågan är om det kommer bli för varmt och bryta efter ett tag?

    några synpunkter?
    Last edited by thulle; June 24, 2014, 10:17.

    Comment


    • #3
      Re: Framsystem i en gammal raggarbil

      Genesis stegen tendarar att både låta gött när de blir varmare, men även oxå bli djäävligt varma och då inte helt sällan kan slå ifrån.
      Det är iaf den andrahandsuppfattningen jag har fått.
      Till "pumpa full mutter" är det inget val jag hade gett mig in på för egen del.

      GZNA steget tror jag är avsevärt mkt bättre lämpat.

      I slutsats, GZNA för middar och diskanterna på 4ch är en trevlig, om än lite udda, lösning.
      Jag gillart.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Framsystem i en gammal raggarbil

        Genesis steget har jag kört i 3år på dubbla DLS Nobelium 5.2 kit och det har funkat bra men jag saknar bra midbas och det hoppas jag kunna lösa nu

        Det blir lite halvudda med 3st paralellt per kanal, har jag räknat rätt borde jag landa på 1,33ohm men jag har inte lyckats hitta någon som kör lika?

        Om inte så kan ju alltid jämföra de båda stegen om jag har de själv och se vilket man vill ha ett till av.
        Tanken har slagit mig att köra diskanterna på ett GZHA 2250XII så blir hela Genesis-Nobelium kombon ledig för något annat uppdrag

        Comment

        Working...
        X