Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

    Jag börjar lite smått fundera lite om att bygga bilstereo igen. Jag är hifi nörd så SQ borde vara rätt gren om man säger så, vidare så anser jag att musiken ska låta lika bra oavsett var i bilen du sitter så blir det lite av en omöjlighet med tidskomp.

    Jag menar att man ska sätta hela kupe'n till scen och sätta betraktaren på första parkett så att säga, inte bara föraren.

    Kommer man någon stans i SQ med mitt resonemang eller måste man krypa till korset och köra tidskomp för att kunna tävla?

    Med vänlig hälsning, Z

  • #2
    Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

    Originally posted by zovix
    Jag börjar lite smått fundera lite om att bygga bilstereo igen. Jag är hifi nörd så SQ borde vara rätt gren om man säger så, vidare så anser jag att musiken ska låta lika bra oavsett var i bilen du sitter så blir det lite av en omöjlighet med tidskomp.

    Jag menar att man ska sätta hela kupe'n till scen och sätta betraktaren på första parkett så att säga, inte bara föraren.

    Kommer man någon stans i SQ med mitt resonemang eller måste man krypa till korset och köra tidskomp för att kunna tävla?

    Med vänlig hälsning, Z
    I de klasser som fanns iår har du ingen chans utan tidskomp. Det är så mycket poäng som hänger på att du får till scenbilden, med fokus, och likaväl tajmingen mellan registrena, så nej, utan tidskomp så är du chanslös att vinna.

    För några år sen fanns det en klass som hette Pure Passive, där var det ej tillåtet med tidskomp elektroniskt. Däremot så var det några som skapade det "mekaniskt", dvs att jämna ut avstånden till elementen på lite nya sätt.

    Men grunden i bedömningen är ändå att det är från förarplats det bedöms, och då inser man snart att för optimal poäng så behöver man försöka kompensera...

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

      Jag tror faktiskt att det går att vinna, finns ju inga som tävlar
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

        Va? Är det ingen som intresserar sig för hifi ljud nu för tiden?

        Jag är sugen, satt och plöjde Emma Sq regelboken igår, sen var jag ut i bilen och började kika lite.

        Börjar fundera på lite konfiguration, jag har en Alpine 105Ri som HU idag står den sig i konkurensen?

        Vidare funderar jag på framsystem, jag är lite insnöad på DLS, men det kanske inte alltid är det bästa valet. Jag tänkte mig köra ett 3 vägs komponentsystem med diskanten på instrumentbrädan eller A-stolpe och högt mellanregister högt upp i dörren och midbas vid originalplacering ungefär.

        Bilen är en Audi A4 Avant, B5 karossen (-98)

        Vidare funderar jag på en monokopplad Centerkanal för framförallt midbas och mellanregister i brädan.

        Vidare kommer ett baksystem för att förstärka upp ljudbilden när man kör med passagerare vid låg volym.

        Tema kommer vara OEM-likt men extremt bra ljud.

        Mvh Z

        Comment


        • #5
          Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

          Originally posted by zovix View Post
          Va? Är det ingen som intresserar sig för hifi ljud nu för tiden?

          Jag är sugen, satt och plöjde Emma Sq regelboken igår, sen var jag ut i bilen och började kika lite.

          Börjar fundera på lite konfiguration, jag har en Alpine 105Ri som HU idag står den sig i konkurensen?

          Vidare funderar jag på framsystem, jag är lite insnöad på DLS, men det kanske inte alltid är det bästa valet. Jag tänkte mig köra ett 3 vägs komponentsystem med diskanten på instrumentbrädan eller A-stolpe och högt mellanregister högt upp i dörren och midbas vid originalplacering ungefär.

          Bilen är en Audi A4 Avant, B5 karossen (-98)

          Vidare funderar jag på en monokopplad Centerkanal för framförallt midbas och mellanregister i brädan.

          Vidare kommer ett baksystem för att förstärka upp ljudbilden när man kör med passagerare vid låg volym.

          Tema kommer vara OEM-likt men extremt bra ljud.

          Mvh Z
          Mitt tips är att åka och kolla på nån tävling och försöka få lyssna i några bilar så du vet "vart ribban ligger".

          Hur du skall lösa problemen med bilens förutsättningar är upp till dig och fantasin Men det första du ska göra är att inte direkt snöa in dig på märken etc. Det är inte det som avgör i första hand.

          Visst finns det deltagare i SQ-grenarna. Men det har blivit färre och färre, i-och-med att standarden höjs för varje år. Det går inte att bara åka dit och vinna, man måste anstränga sig en del. Generellt sett så har de grenar där det är enklare att kunna vinna flest deltagare, och ju svårare det blir, ju färre är med. Det är precis samma inom dB.

          Folk idag vill ha en pokal att skryta med, och är jävligt bekväma. I min värld kan de lika gärna köpa en 2 meters pokal för 800 spänn i det läget...

          //Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

            Nej syftet är naturligtvis att visa upp en välljudande bil inte vinna en pokal i första skedet. Precis som med allting är det en utveckling och tror man att an kan åka på tävling efter att ha kastat in en del element i bilen utan eftertanke och vinna så tror och hoppas jag att det är fel gren att tävla i.

            SQ för mig är välljud i en snygg installation som både låter bättre än original och ser bättre ut för ögat.

            Med "låter" bättre enar jag mer naturtroget och rikt ljud med klangdjup och färg. Det ska gå lika bra att lyssna på Bach, Mozart eller Lena Ph i bilen och båda ska låta lika bra... Dock kan man i det sistnämda fallet diskutera hurvida artisten låter bra men...

            Finns någon plan för tävlingar nästa år och hur vet man vilken klass man hamnar i?

            Enl lite efterforskande på FAQn på Bilstereofrbundets sida borde jag hamna i EMMA Advanced, någon som säger emot?

            Mvh Z
            Last edited by zovix; September 15, 2013, 11:04. Reason: Hittat en del av svaret

            Comment


            • #7
              Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

              Du kan ju slå ett öga på min b5a som jag kört lite master unlimited med innan jag river den och säljer.
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #8
                Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                Originally posted by zovix View Post
                Nej syftet är naturligtvis att visa upp en välljudande bil inte vinna en pokal i första skedet. Precis som med allting är det en utveckling och tror man att an kan åka på tävling efter att ha kastat in en del element i bilen utan eftertanke och vinna så tror och hoppas jag att det är fel gren att tävla i.

                SQ för mig är välljud i en snygg installation som både låter bättre än original och ser bättre ut för ögat.

                Med "låter" bättre enar jag mer naturtroget och rikt ljud med klangdjup och färg. Det ska gå lika bra att lyssna på Bach, Mozart eller Lena Ph i bilen och båda ska låta lika bra... Dock kan man i det sistnämda fallet diskutera hurvida artisten låter bra men...

                Finns någon plan för tävlingar nästa år och hur vet man vilken klass man hamnar i?

                Enl lite efterforskande på FAQn på Bilstereofrbundets sida borde jag hamna i EMMA Advanced, någon som säger emot?

                Mvh Z
                Schemat för mästa år är inte spikat än. Det brukar komma löpande varje säsong.

                Har du aldrig tävlat förr så har du rätt att börja i Experienced vilket idag är instegsklassen. Vill du ha mer motstånd kan du kliva rakt in i Advanced eller Master
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                  Originally posted by Lonefox View Post
                  Har du aldrig tävlat förr så har du rätt att börja i Experienced vilket idag är instegsklassen.
                  Det stämmer väl inte riktigt heller dock, rent generellt? Jag blev ju tvungen att gå rakt upp i master unlimited.
                  Last edited by ppk; September 16, 2013, 09:02.
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                    Originally posted by ppk View Post
                    Det stämmer väl inte riktigt heller dock, rent generellt? Jag blev ju tvungen att gå rakt upp i master unlimited.
                    Samma med mig
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                      Emmas klassindelning är generellt knasig sedan sista uppdateringen. (Kan ha med att göra att vi från Sverige & Norge inte fick vårt förslag accepterat. ��)

                      Så att ni hamnar i Master beror helt enkelt på att ni lyft ur och modifierat brädan.
                      Sen är skillnaderna mellan Advanced och Experienced för små för att det skall kunna erbjudas båda i Sverige.

                      Men vad säger att Sverige 2014 inte kan erbjuda ett smartare upplägg på klasser som genererar fler deltagare och enklare möjligheter att börja tävla?
                      Det är ni medlemmar som bestämmer detta och engagerar man sig och är duktig på lobbying kan man hjälpa förbundet i rätt riktning. :-)


                      Zovix:
                      "Det skall låta lika bra på alla platser i bilen"

                      Som HiFi "nörd" är det då lika viktigt att det låter lika bra på ALLA platser hemma i vardagsrummet också?
                      :-)
                      Roger Edvinsson
                      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                      helst på saker av kolfiber :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                        Min bräda är omodifierad...helt original.
                        A stolparna däremot är moddade
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                          Med tanke på hur få tävlande det är så finns det för många klasser.
                          Advanced och Master har egentligen samma bedömning, stora skillnaden ligger väl i att man får modda brädan i Master och i mitt tycke är det de 2 klasserna man ska satsa på.
                          Fd tävlande med min Citroën C5.

                          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                          sigpic

                          Samarbetspartners:
                          Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                            Originally posted by ppk View Post
                            Det stämmer väl inte riktigt heller dock, rent generellt? Jag blev ju tvungen att gå rakt upp i master unlimited.
                            Beror på hur man har byggt med ja givetvis. Gäller att inte kliva in på elementplaceringarna och modifiering av brädor

                            Originally posted by JohanH View Post
                            Min bräda är omodifierad...helt original.
                            A stolparna däremot är moddade
                            För många element i stolparna skulle jag tro
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Har man någon chans i SQ utan tidskomp?

                              Originally posted by jonash View Post
                              I min värld kan de lika gärna köpa en 2 meters pokal för 800 spänn i det läget...

                              //Jonas
                              Då beställer jag 10 st sådana från din värld till SB 2014
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X