Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda Saab 9-3 ss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda Saab 9-3 ss

    Hej,

    Jag försöker få fram en bra lösning för att få mer punch i bilen och planerat att montera en bas i antingen reservhjulsbaljan eller bakom det högra hjulhuset i bagaget.

    Jag lyssnar mest på house, pop, rock men ibland allt annat möjligt. Vill ha en kvick och rapp bas. Har provat på infinity's 12" för några år sen och tyckte den var relativt snabb men saknade trycket. Sen nu på senare tid en hifonics 12" med dubbla talspolar som levererade mer tryck.

    Ös på med förslag och lösningar, har väl tänkt mig bas och steg för ca 5000:- så gärna förslag på steg med

  • #2
    Re: Baslåda Saab 9-3 ss

    Kan ge dig lite inspiration med två bilder från mitt pågående bygge. Bas/steg är inte bestämt ännu men lådan är uppmätt till 31l.

    Ingen egentlig erfarenhet så hur det kommer att låta kan jag inte säga. Det jag läst mig till är att det inte är någon optimal placering. Den är byggd för att fortfarande kunna fälla sätena och kasta in diverse.




    (Ett lager silvertejp är inge bra som mall, läcker och blir kladdigt)

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda Saab 9-3 ss

      Tips från coachen! Bygg så den spelar genom skidluckan eller hatthyllan. Har provat lite olika varianter i min 9-3SS och det enda som funkar vettigt är när basen på nåt vis spelar in i kupén. Basen blir bumlig och entonig när den spelar i skuffen, tyvärr.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda Saab 9-3 ss

        Tack för bilder och tips!

        Hittade basen jag lyssnat på tidigare, en hifonics mxt-12d4 http://www.hifonics-shop.com/subwoof...r-p-66554.html

        Men har även kikat på en annan bas, Hertz HX300.4 http://www.bilstereoshopen.se/hertz-hx-3004-12-/1058-0

        Är någon av dessa två ett bra alternativ för bas? Eller rekommenderar ni något annat?

        Comment


        • #5
          Re: Baslåda Saab 9-3 ss

          Hertz HX är mycket trevliga! Klarar sig med små lådor och spelar både relativt djupt och rappt, prisvärda helt enkelt! Verkar tåla rätt skapligt med effekt dessutom.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Baslåda Saab 9-3 ss

            Okej, ingen som har några förslag på nån mer bas? Borde väl finnas någon som har en baslåda som spelar starkt och har kvick bas?

            Kan man utläsa på specen för basen om den är rapp och snabb eller finns det något speciellt man ska tänka på, någon tumregel eller något? Någon viss tum som är att föredra? Finns ju element för 900kr och det fyrdubbla som har lika effekt och spl, vad är skillnaden ljudmässigt?

            Comment


            • #7
              Re: Baslåda Saab 9-3 ss

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Hertz HX är mycket trevliga! Klarar sig med små lådor och spelar både relativt djupt och rappt, prisvärda helt enkelt! Verkar tåla rätt skapligt med effekt dessutom.
              Inte bara TÅLA, dom behöver pulver för att vakna
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Baslåda Saab 9-3 ss

                Originally posted by Nonne View Post
                Inte bara TÅLA, dom behöver pulver för att vakna
                Tumme upp på det.
                När jag körde 15" varianten så började den bli riktigt rolig när den fick 2 kw
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #9
                  Re: Baslåda Saab 9-3 ss

                  Originally posted by Erik View Post
                  Okej, ingen som har några förslag på nån mer bas? Borde väl finnas någon som har en baslåda som spelar starkt och har kvick bas?

                  Kan man utläsa på specen för basen om den är rapp och snabb eller finns det något speciellt man ska tänka på, någon tumregel eller något? Någon viss tum som är att föredra? Finns ju element för 900kr och det fyrdubbla som har lika effekt och spl, vad är skillnaden ljudmässigt?
                  Gladen SQX, Alpine SWR (eventuellt med tillägget T, då klarar dom sig med rejält liten låda).
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baslåda Saab 9-3 ss

                    Originally posted by Erik View Post
                    Okej, ingen som har några förslag på nån mer bas? Borde väl finnas någon som har en baslåda som spelar starkt och har kvick bas?

                    Kan man utläsa på specen för basen om den är rapp och snabb eller finns det något speciellt man ska tänka på, någon tumregel eller något? Någon viss tum som är att föredra? Finns ju element för 900kr och det fyrdubbla som har lika effekt och spl, vad är skillnaden ljudmässigt?
                    Finns några saker som kan ge lite fingervisning om en bas är rapp och go.
                    Låg vikt på membranet (mms) är att föredra, även hög känslighet så sparar du pengar eftersom du inte behöver så mycket effekt att få fart på grejorna.

                    Att kunna utläsa på siffrorna hur en bas låter är jag osäker på, jag kan det iallafall inte.

                    I min värld läser man inte om produkter, man testar dom fysiskt i bil eller i ett bra lyssningsutrymme.

                    Type R som ChriZtoffer nämner hör till mina favoriter, men de senare modellerna är mer effektkrävande än de äldre.
                    Det jag gillar med Alpine basen är att den är mekaniskt tyst, alltså inga konstiga ljud från chassi eller membran vilket är bra om lådan sitter i en kombi.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment

                    Working...
                    X