Announcement

Collapse
No announcement yet.

Middar som låter bra och leverar snyggt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Middar som låter bra och leverar snyggt

    Och som inte går löst på massor av peningar.
    Krav är pappkon, kunna gå ner till 40hz och upp till 160-200hz och samtidigt låta bra.

    Btw varför har inte DLS knappt några serier kvar av de som hade för ett par år sedan? Jag satt å funderade på ett par MW sexor dvs deras magnesium då jag hade för mig att de lät helt okej.

    Bilen är en 98ans V40 där det sitter 5.25or standard.

    Efter flera år från bilstereon så har jag bristande koll.

    Men kom med förslag på saker upp till cirka 1700:-
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

    Ett par Peerless SLS 830946 6.5" gräver ner till 36,1hz enligt specarna 4 ohm och 150w finns hos hifikit och går löst på 750:- st

    Men det va ju dock sexhalvor, men allt går ju att göra om =)
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

    Comment


    • #3
      Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

      Snackar vi Volvo V40 så är det nog en av marknadens mest basfattiga dörrar jag varit med om.

      Jag har monterat allt från 1000 - 4000:- högtalare i den dörren utan att lyfta på ögonbrynen, tvärtom så fryner man mer på näsan.

      Jag tycker att man ska ha en ordinär lite återhållsam högtalare, man spar pengar man har inte betalt för nått man inte får.

      En kraftig gjuten 5 1/4" högtalare passar inte utan modifiering så satsa på en 6,5" direkt och med lite trixande så är jag helt övertygad om att du får ett bättre slutresultat.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

        Kasta nå pengar i sjön är jag inge sugen på. Får man inte ordning på dörren om dämpar den ordentligt, lägger för hålen i plåten, samt dämpar den och en stadig montering?
        För ska jag sätta in ngt så kommer det att monteras ordentligt. Och är det större hål i plåten så blir det en plyfa för, samt limma och skruva den.

        Skulle ngn erbjuda ett par Tec SQ6or så är jag intresserad av dom. Jag vet vad ett par 5.25or kan ställa till med i en bra montering.

        Får se om jag kanske orkar montera dubbla sexor i dörrarna. Bra steg kommer att inhandlas till nästa år då jag får tre Celestra VA210 till oförskämt bra pris

        Alpine iva-105 DVD ihop med en 701a.
        Jag har för mig att jag köpte HU av dig Nonne för ett par år sedan.
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #5
          Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

          Min erfarenhet av tokombyggda dörrar är ganska liten i V40.
          Det jag baserat mitt omdömme på är ganska ordinär installation med det som tillåts av kundens budget.
          Uppskattar att jag monterat ett 20tal V40.

          Finns andra bilar som också brottas med problemet "klen midbas".
          Dessa har vi väl fått till att spela rätt bra men det krävs lite extra kärlek samt att man inte fuskar


          Det är mycket möjligt att jag sålt spelare till dig, men tyvärr har jag inget huvud på ...... ABZD
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

            VA steg, jo man tackar. Då har du de bästa steg som kan köpas i världen idag, och är hemma där tips bara när du kollar element; ska du köra papperskon så se till att den är coatad med nånting som tål UV och värme ordentligt. Många hemmaelement som kan tyckas passa överlever inte länge i bilmiljö.

            Med vänlig hälsning, Jonas

            Originally posted by ABZD View Post
            Kasta nå pengar i sjön är jag inge sugen på. Får man inte ordning på dörren om dämpar den ordentligt, lägger för hålen i plåten, samt dämpar den och en stadig montering?
            För ska jag sätta in ngt så kommer det att monteras ordentligt. Och är det större hål i plåten så blir det en plyfa för, samt limma och skruva den.

            Skulle ngn erbjuda ett par Tec SQ6or så är jag intresserad av dom. Jag vet vad ett par 5.25or kan ställa till med i en bra montering.

            Får se om jag kanske orkar montera dubbla sexor i dörrarna. Bra steg kommer att inhandlas till nästa år då jag får tre Celestra VA210 till oförskämt bra pris

            Alpine iva-105 DVD ihop med en 701a.
            Jag har för mig att jag köpte HU av dig Nonne för ett par år sedan.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

              Originally posted by Nonne View Post
              Snackar vi Volvo V40 så är det nog en av marknadens mest basfattiga dörrar jag varit med om.

              Jag har monterat allt från 1000 - 4000:- högtalare i den dörren utan att lyfta på ögonbrynen, tvärtom så fryner man mer på näsan.
              Håller inte riktigt med där. Jag har haft två s40 och en v40. I båda mina s40 byggde jag ljud i. Jag gjorde rejäla bafflar och dämpade dörrarna. Blev sån bas/tryck att jag körde helt utan baslåda. Kan inte klaga på midbasen i mina iallafall. Bara man får till en schysst baffel som är tät och att dörren blir bra dämpad. Högtalarna jag hade i dem var DLS Ur5i. Drev dem med ett DLS CA41 slutsteg.

              Comment


              • #8
                Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

                Han menar nog utan mods, alla dörrar kan väl bli bra dörrar om man lägger ner tid på dem?

                Comment


                • #9
                  Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

                  Originally posted by Peppe_e View Post
                  Han menar nog utan mods, alla dörrar kan väl bli bra dörrar om man lägger ner tid på dem?
                  Jaha ok. Ja, utan mods så är väl dem flesta dörrar mer eller mindre ganska basfattiga

                  Comment


                  • #10
                    Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

                    Originally posted by Peppe_e View Post
                    Han menar nog utan mods, alla dörrar kan väl bli bra dörrar om man lägger ner tid på dem?
                    Precis, i vissa dörrrar får man inget gratis och Volvon är en sådan.

                    När vi då sitter och snackar här på forumet om våra ultraombyggda dörrar som rockar järnet så är det en aning missvisande.
                    Många här glömmer bort att alla har inte en bra mekarplats, erfarenhet eller ens verktyg att kunna göra en lite enklare modifiering.

                    Många av mina inlägg är baserade på en plug & play installation, den där som görs i kanske 98% av fallen.
                    Last edited by Nonne; August 4, 2013, 09:17.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Middar som låter bra och leverar snyggt

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Precis, i vissa dörrrar får man inget gratis och Volvon är en sådan.

                      När vi då sitter och snackar här på forumet om våra ultraombyggda dörrar som rockar järnet så är det en aning missvisande.
                      Många här glömmer bort att alla har inte en bra mekarplats, erfarenhet eller ens verktyg att kunna göra en lite enklare modifiering.

                      Många av mina inlägg är baserade på en plug & play installation, den där som görs i kanske 98% av fallen.

                      Yes, jag är med på noterna

                      Comment

                      Working...
                      X