Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isolera dörrar på en S60 -05

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Isolera dörrar på en S60 -05

    Hej. Nyligen blivit medlem här eftersom man gett sig in i bilstereo byggandet, så behöver lite hjälp från eliten =).

    Min första fråga är som sagt hur jag ska gå till väga för att isolera mina dörrar på min S60 -05.

    Det är ett tomrum mellan ytterdörr och inre dörr panel.
    Har monterat nya högtalare på den inre panel plåten eller vad man nu ska kalla det.
    Räcker det med att isolera den inre plåten med nån form av asfaltsmatta?
    Eller måste jag in med nått mellan yttre och inre plåt? isf vad är lämpligt att stoppa in där? och hur kommer jag åt utrymmet ordentligt? Går den inre plåten att lossa på ett smidigt sätt?

    Mvh/ Tero

  • #2
    Re: Isolera dörrar på en S60 -05

    Originally posted by T3r0
    Hej. Nyligen blivit medlem här eftersom man gett sig in i bilstereo byggandet, så behöver lite hjälp från eliten =).

    Min första fråga är som sagt hur jag ska gå till väga för att isolera mina dörrar på min S60 -05.

    Det är ett tomrum mellan ytterdörr och inre dörr panel.
    Har monterat nya högtalare på den inre panel plåten eller vad man nu ska kalla det.
    Räcker det med att isolera den inre plåten med nån form av asfaltsmatta?
    Eller måste jag in med nått mellan yttre och inre plåt? isf vad är lämpligt att stoppa in där? och hur kommer jag åt utrymmet ordentligt? Går den inre plåten att lossa på ett smidigt sätt?

    Mvh/ Tero
    Hur du demonterar dörrarna i din bil vet jag inte på rak arm men för bästa resultat så bör du dämpa både ytter och innerplåt med ngn sorts bytulmatta.

    Sedan så är det inte dumt att även dämpa dörrsidan om det är möjligt med butyl och om det finns tomrum mellan dörrsida och innerplåt som gör att dörrsidan vibrerar så kan man fylla ut det tomrummet med en skumgummi liknande matta som t.ex Dynaliner eller STP Foam.

    Se också till att det blir tätt imellan dörrsida och innerplåt runt om högtalaren så inte ljudet går ut där imellan.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Isolera dörrar på en S60 -05

      Originally posted by Hewi View Post
      Hur du demonterar dörrarna i din bil vet jag inte på rak arm men för bästa resultat så bör du dämpa både ytter och innerplåt med ngn sorts bytulmatta.

      Sedan så är det inte dumt att även dämpa dörrsidan om det är möjligt med butyl och om det finns tomrum mellan dörrsida och innerplåt som gör att dörrsidan vibrerar så kan man fylla ut det tomrummet med en skumgummi liknande matta som t.ex Dynaliner eller STP Foam.

      Se också till att det blir tätt imellan dörrsida och innerplåt runt om högtalaren så inte ljudet går ut där imellan.
      Så. Tack för hjälpen! nu är framdörrarna fyllda med biltemas butyl matta! Den funkade riktigt bra enligt mig iallafall. Gick åt ungefär 2 packet vart t.o.m lite över till bakluckan. Får komplettera med 2 packet till i framtiden så bakdörrarna blir tätade och resten av bakluckan. Den innre plåten gick inte att lossa men det fanns lite hål man fick trassla in hand och armar genom :P. Vart bra tyst där fram och ljudet låter mycke bättre nu =)

      Comment

      Working...
      X