Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

    tja

    bygger i ljud i en s60 där jag har hertz ecx6,5 or i bakdörrar och alpine 8" i hatthylla.
    dessa drivs på stereo som rearfill och ja jagvet kanske inte ska ha baksystem egentligen
    men tänker inte tävla.

    framsystem ör ett hertz hsk165 2vägskit där jag lyckats göra en ny baffel i dörren med
    mycket svag vinkel bakåt mot lyssnaren istället för mot fötterna som original spelar.
    diskanterna tänkte jag sätta i astolparna

    tänkte driva det på ett bryggat hertz hcp4d om jag minns rätt
    får 290wrms per sida.

    nu till frågorna!
    tjänar jag på att köpa hertz hl70 mellanregister och sätta brevid diskanterna i stolparna
    köra dom på det passiva 2vägsfiltert som följde med hsk-kitet delning 3200hz.
    köra 250hz hpf på kanalerna för mellan och diskant
    och sen köra 63-250hz på middarna på de andra två kanalerna?

    då får jag ju allt från 250hz och uppåt i rätt höjd istället för dörren?
    att där är en passiv delning mellan mellanregister och diskant kan ju inte fördärva allting även om det filtert nog är anpassat för 6,5" midbasen.

    tack på förhand!

  • #2
    Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

    Ja!
    jag skulle påstå det är en utmärkt lösning!
    Försök få till samma vinkel på 3" som diskanterna, det kan underlätta högst betydligt om du på sikt får för dig att leka med tidskomp

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

      Originally posted by zrken View Post
      Ja!
      jag skulle påstå det är en utmärkt lösning!
      Försök få till samma vinkel på 3" som diskanterna, det kan underlätta högst betydligt om du på sikt får för dig att leka med tidskomp
      okej så får det nog bli så. ja tyvär köpte jag en billig hu utan tidskomp eftersom de va tänkt å bara byta hu för att få usb och aux...meeen som vanligt spårar det ur.

      kan slänga på en ljudprocessor eller byta hu i framtiden.
      frågan är hur man ska placera elementen isåfall.
      lodrätt eller vågrätt och diskanten ytterst eller innerst?

      vinklarna är väl höger astolpe mot förare och vänster mot passagerare åså får man testa lite.

      Comment


      • #4
        Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

        Originally posted by jimmaiy View Post
        okej så får det nog bli så. ja tyvär köpte jag en billig hu utan tidskomp eftersom de va tänkt å bara byta hu för att få usb och aux...meeen som vanligt spårar det ur.

        kan slänga på en ljudprocessor eller byta hu i framtiden.
        frågan är hur man ska placera elementen isåfall.
        lodrätt eller vågrätt och diskanten ytterst eller innerst?

        vinklarna är väl höger astolpe mot förare och vänster mot passagerare åså får man testa lite.
        En ljudprocessor kommer du att behöva Du kommer att få fasfel så att det står härliga till
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

          Originally posted by Mikka View Post
          En ljudprocessor kommer du att behöva Du kommer att få fasfel så att det står härliga till
          fasfel mellan fram och baksystem menar du? fasfel kommer jag ha alltid sålänge jag inte tidskompar alla element för sig.
          sen när baslådan kommer blir det också problem men blir senare bekymmer.
          det blir ingen renodlad sqbil då hade jag inte haft några högtalare bakom förare
          bakhögtalarna kommer spela så tyst så man nästan inte hör det framifrån är tanken.

          Comment


          • #6
            Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

            Då får väl jag fråga här som inte vet så mycket, vad händer när TS hänger på andra högtalare på de passiva filtren som de inte är tänkta till från början? Jag tänker på t.ex nivåer och delningsfrekvensen osv. Är det helt safe?
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

              Originally posted by ppk View Post
              Då får väl jag fråga här som inte vet så mycket, vad händer när TS hänger på andra högtalare på de passiva filtren som de inte är tänkta till från början? Jag tänker på t.ex nivåer och delningsfrekvensen osv. Är det helt safe?
              det fina är att jag kan ställa diskanten+2db eller -2db så oavsett om mellanregisterts
              nivå inte stämmer så kan jag rädda det lite på filtert.
              delningsfrekvensen tror jag inte påverkas så mycket men de får man se.

              Comment


              • #8
                Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                oavsett vad så tror jag ändå det är bättre med en 3"are uppe vid stolpen än en 6,5a i dörren för röster osv

                Comment


                • #9
                  Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                  någon som vet om hertz hl70 behöver ngn vidare lådvolym?
                  Tänker ju köra dom i astolpen och funderar på om jag ska ha en sluten låda eller låta dom spela ut i hela astolpen:/

                  Comment


                  • #10
                    Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                    Originally posted by ppk View Post
                    Då får väl jag fråga här som inte vet så mycket, vad händer när TS hänger på andra högtalare på de passiva filtren som de inte är tänkta till från början? Jag tänker på t.ex nivåer och delningsfrekvensen osv. Är det helt safe?
                    Efter en snabb koll på Hertz sida och en snabb jämförelse mellan elementen så är det safe.

                    4 ohm på båda, samma känslighet, det enda som är att 70orna tål mindre effekt.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Efter en snabb koll på Hertz sida och en snabb jämförelse mellan elementen så är det safe.

                      4 ohm på båda, samma känslighet, det enda som är att 70orna tål mindre effekt.
                      ah det konstiga är att det inte finns diagram på impedans/frekvens på midbasen i hsk165 bara på storebror l och xl.

                      kommer nog börja dela vid 300hz och om det är helt lugnt så kan man prova lägre.
                      verkar va ganska bra slaglängd för att va ett mellanregister på 3".

                      har du någon anong om den funkar i en sluten låda på säg 5dl eller man ska låta den spela ut i hela astolpen?
                      känns som astolpen kommer ge resonans om man låter den spela ut i hela.

                      Comment


                      • #12
                        Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                        du kan nog även dela din Trea lägre än 300hz, jag personligen spelar ett par triusar från en bit under 200hz då dom sitter under originalgallren på brädan i en gammal V40 jag kör då 12 db branthet på högpass och sen upp till 6,3khz där jag kör med 18 db branthet. Låter diskanten möta upp där ifrån vid 6,3khz med en branthet på 24db .

                        Midden lirar upp till 160hz med en branthet på 12db och sen hela vägen ner till 40Hz 12db.

                        Deta funkar helt okej i V40in meddugligt var i midden då det dock är originalmiddar i fram. Resultatet blir ett trevligt och dynamiskt mellanregister med en schenbild ute på huven.

                        Nu kör ju jag även en gammal Alpine 701 aom dsp ihop med en gammal alpine Iva 105 (dvd)

                        Men rent generelt så skulle jag tro att det kommer att fungera för dig med utan att du blir allt för besviken.
                        OTURSFÖRFÖLJD!!!
                        Bara att bryta ihop och komma igen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                          Originally posted by ABZD View Post
                          du kan nog även dela din Trea lägre än 300hz, jag personligen spelar ett par triusar från en bit under 200hz då dom sitter under originalgallren på brädan i en gammal V40 jag kör då 12 db branthet på högpass och sen upp till 6,3khz där jag kör med 18 db branthet. Låter diskanten möta upp där ifrån vid 6,3khz med en branthet på 24db .

                          Midden lirar upp till 160hz med en branthet på 12db och sen hela vägen ner till 40Hz 12db.

                          Deta funkar helt okej i V40in meddugligt var i midden då det dock är originalmiddar i fram. Resultatet blir ett trevligt och dynamiskt mellanregister med en schenbild ute på huven.

                          Nu kör ju jag även en gammal Alpine 701 aom dsp ihop med en gammal alpine Iva 105 (dvd)

                          Men rent generelt så skulle jag tro att det kommer att fungera för dig med utan att du blir allt för besviken.
                          aha okej. jo tanken är att dela lägre kanske 200-250 om det orkar med att lira ganska
                          högt men det märker man. i framtiden får jag nog köpa ett steg till så jag kan köra
                          helt aktiv delning.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                            Du kommer att vinna mkt på att kosta på dig en Dsp, leta rätt på en Alpine Pxa H701 då dom även går att uppgradera med nya kondningar så dom låter lika bra som Alpines F1 box. Och så byter du till en enhet med skärm som kan styra den. Skärmen ger dig bra översikt när du ska ställa filter/eq och tidskomp.
                            Det låg en 701 ute till salu här som han inte skulle ha nå pengar för nästan, sen letar du rätt på ett steg med två kanaler till. Upplevelsen du får efter du kompat in allt första gången är mkt trevlig.
                            Du kommer att få en schenbild så att du kan föreställa dig att dom står ute på huven och spelar för dig. Ditt framsystem kommer att låta sjukt mkt bättre ihop med din subb för att det stämmer tidsmässigt.

                            Köper du en Dsp så är det bara att höra av dig om du behöver hjälp med att få till det. Sen kommer ddu även att få tillgång till 31 bands eq för varje utgång, dvs totalt 186 parametrar till framsystemet.
                            OTURSFÖRFÖLJD!!!
                            Bara att bryta ihop och komma igen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: bygget stannat,behöver hjälp av duktiga SQ-folk!!!

                              Originally posted by ABZD View Post
                              Du kommer att vinna mkt på att kosta på dig en Dsp, leta rätt på en Alpine Pxa H701 då dom även går att uppgradera med nya kondningar så dom låter lika bra som Alpines F1 box. Och så byter du till en enhet med skärm som kan styra den. Skärmen ger dig bra översikt när du ska ställa filter/eq och tidskomp.
                              Det låg en 701 ute till salu här som han inte skulle ha nå pengar för nästan, sen letar du rätt på ett steg med två kanaler till. Upplevelsen du får efter du kompat in allt första gången är mkt trevlig.
                              Du kommer att få en schenbild så att du kan föreställa dig att dom står ute på huven och spelar för dig. Ditt framsystem kommer att låta sjukt mkt bättre ihop med din subb för att det stämmer tidsmässigt.

                              Köper du en Dsp så är det bara att höra av dig om du behöver hjälp med att få till det. Sen kommer ddu även att få tillgång till 31 bands eq för varje utgång, dvs totalt 186 parametrar till framsystemet.
                              jo jag får nog ordna en processor när jag är klar med ljudinstallationen och fått de inspelat.
                              bygger nog baslåda och batteribank/ström före så jag har output hela vägen ner efter framsystemets delning.

                              väntar fortfarande på mina mellanregister och 4kanalssteg
                              innan dess kan jag inte labba med vinklar och bygga stolparna:/

                              Comment

                              Working...
                              X