Announcement

Collapse
No announcement yet.

en annan 8-tums fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • en annan 8-tums fråga

    Har en låda på ca 35x35x35 (35-40l?)med plats för två 8"or på olika sidor och ett rör på ytterligare en sida. Kommer inte alls ihåg hur det var kopplat för jag har inte använt den på 10 år
    Den hade dock passat bra i min nya bil storleksmässigt så jag tänkte återanvända den om det gick.

    Behöver hjälp med följande;
    1. en bra SQ-bas som helst ska ta vid efter mina 6.5" subbar (är det ens lönt/möjligt?)
    2. hur ska jag koppla dem? ska en vara bara en slav eller hur kan man göra?

    Kan säga att det hela är bara på planeringsfasen just nu, framsystemet finns och ev steg, men inget installerat.

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: en annan 8-tums fråga

    Gladens SQX bas X 2 passar finfint i den storleken på låda.
    Sen e det ju frågan hur den är avstämd.

    Jag hade parallellkopplat basarna, drivit dom med ett monoblock på runda slängar 500 watt.
    Vill du ha bättre kontroll köper du ett något kraftigare steg.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: en annan 8-tums fråga

      trodde nästan du skulle rekommendera den, tyvärr har jag inte riktigt 500w över men det är väl bara att bita i gräset o köpa ett monosteg.

      kan man kolla avstämningen på något sätt?

      Comment


      • #4
        Re: en annan 8-tums fråga

        Enklaste sättet är att skriva rörets innerdiameter och längd, då kan man i ett beräkningsprogram få fram ungefär vilken avstämning det är med den volymen. Sedan kan man med utgångspunkt ifrån rörets och basarnas storlek dra av lämpligt mycket lådvolym för att mer noggrannt få en slutlig teoretisk avstämning när allting sitter monterat.

        Det man kan säga redan nu är att om dina måttangivelser är innermått och att du har 4" rör utan vinkling och minst 10 cm från motstående vägg så borde avstämningen hamna runt 44-45 Hz när 2 st basar sitter monterade. Har du 3" rör så blir avstämningen lägre, men då tycker jag att portarean känns i underkant.
        Last edited by Optima; May 27, 2013, 18:03.

        Comment


        • #5
          Re: en annan 8-tums fråga

          tack, ska mäta nästa gång jag är i garaget.

          /T

          Comment


          • #6
            Re: en annan 8-tums fråga

            Det finns inte mycket till info på er webbshop, men jag gissar att det är en singel-spole på 4 ohm? så steget bör då klara 500-700w i 2ohm ifall jag parallellkopplar dem?

            /T

            Originally posted by Nonne View Post
            Gladens SQX bas X 2 passar finfint i den storleken på låda.
            Sen e det ju frågan hur den är avstämd.

            Jag hade parallellkopplat basarna, drivit dom med ett monoblock på runda slängar 500 watt.
            Vill du ha bättre kontroll köper du ett något kraftigare steg.

            Comment


            • #7
              Re: en annan 8-tums fråga

              Originally posted by hylsan View Post
              Det finns inte mycket till info på er webbshop, men jag gissar att det är en singel-spole på 4 ohm? så steget bör då klara 500-700w i 2ohm ifall jag parallellkopplar dem?

              /T

              Jag är ledsen att det saknas info på en hel del produkter, men nu är SQX08 uppdaterad.
              Vi har haft riktigt stora problem att synka våra 4 olika plattformar, men nu påstås det att allt fungerar och då vågar vi fortsätta att uppdatera med nya produkter samt bilder och info!

              Skulle något saknas finner du info på

              gladen-audio.se
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: en annan 8-tums fråga

                Mätte röret igår, 3", ca 7.5cm långt.
                Tyvärr provade jag att sätta låda i bilen och det felade på nån cm

                Så nu undrar jag mer om lådförslag
                Har en hatchback, så det är fritt blås i hela kupén.
                Dock lite utrymmet för låda + slutsteg, så ju mindre desto bättre.
                Max höjden på hela är inte mer än 30cm, sen är det kanske 1 meter brett.
                På denna yta vill jag få plats med då både låda o steg (ev. 2 steg)

                Sluten låda blir väl minst, och jag borde klara mig på en 8" men om ni säger att det är avgörande med två så kan jag ge mig
                Kommer köra ett 3-vägs framsystem med 6.5" subbar som går rätt lågt.

                Tacksam för hjälp

                Comment


                • #9
                  Re: en annan 8-tums fråga

                  inga tips på låda?

                  Hur ska elementen riktas för bästa resultat?
                  Satsar nog på sluten låda, ska de vara riktade mot ryggstödet?
                  Ifall de är riktade uppåt, funkar det att ha en tunn "bagage-gömmare" (ni vet man drar för så man inte ska se vad som finns under )?

                  1-2 element...vad gör det för skillnad?

                  andra SQ-element?
                  Eller är det Gladen som gäller för hela slanten?
                  Har tyvärr inte så många ställen att provlyssna på utan jag får ta det när man är ute på vift...men man vill ju veta lite vad som finns (en butik har ju oftast bara några få märken).
                  Last edited by hylsan; June 3, 2013, 14:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: en annan 8-tums fråga

                    Originally posted by hylsan View Post
                    Eller är det Gladen som gäller för hela slanten?
                    Har tyvärr inte så många ställen att provlyssna på utan jag får ta det när man är ute på vift...men man vill ju veta lite vad som finns (en butik har ju oftast bara några få märken).
                    Gladenbasarna ÄR bra, så för nästan hela slanten.
                    Skåne-Helsingborg-Hyllinge-Ljudbyggaren, åk dit(eftersom det är för långt hit. )

                    Förslag på setup har du redan fått ovan, 2xSQX08(eller1x10)+steg.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: en annan 8-tums fråga

                      jo jag sticker nog inom ljudbyggaren vid tillfälle.

                      blir 2st 8or då jag får ut 700w i 2 ohm på steget som är på g.
                      frågan är ifall mitt lilla insynsskydd gör något med ljudet?

                      och räcker 35mm2 ström eller?

                      Comment


                      • #12
                        Re: en annan 8-tums fråga

                        Originally posted by hylsan View Post
                        jo jag sticker nog inom ljudbyggaren vid tillfälle.

                        blir 2st 8or då jag får ut 700w i 2 ohm på steget som är på g.
                        frågan är ifall mitt lilla insynsskydd gör något med ljudet?

                        och räcker 35mm2 ström eller?
                        Är det en vanlig rullgardin du drar över gör det inte så mycket, är det en tjockare variant som i saab 9-5 gör det en del skillnad när den täcker för bagaget men du kan ju enkelt testa huruvida det är lönt att dra bort det vid färd eller det kan va fördraget hela tiden utan du mår illa av det.
                        35mm2 strömkabel räcker gott till ditt steg.
                        Spela basarna bakåt mot bakluckan är vanligaste varianten i kombi.
                        Lycka till med bygget!
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #13
                          Re: en annan 8-tums fråga

                          Kan man koppla 2 basar parallellt även ifall de är i två olika lådor (en på var sida om bilen)?

                          ..och hur blir det rent ljudmässigt, eller spelar det inte något större roll?
                          Tänker jämfört med att ha en låda längs med hela skuffen där båda elementen sitter i samma låda.

                          Comment


                          • #14
                            Re: en annan 8-tums fråga

                            Originally posted by hylsan View Post
                            Kan man koppla 2 basar parallellt även ifall de är i två olika lådor (en på var sida om bilen)?

                            ..och hur blir det rent ljudmässigt, eller spelar det inte något större roll?
                            Tänker jämfört med att ha en låda längs med hela skuffen där båda elementen sitter i samma låda.
                            Om du har 2 högtalare som inte har samma förutsättningar så kan du få stora problem om du pressar dessa till sitt yttersta.

                            Det jag menar är om den ena låter skräp, ställer du då denna så den låter okej så går den andra på tom gång och presterar nada.

                            Mitt råd är att ge dom lika förutsättningar eller ge dom var sin låda.
                            Kan du bara få en bas att prestera max så kör bara en bas och spara dina pengar till nått annat.

                            Skulle nu båda basarna trivas i sin miljö så kör på två stycken.
                            Sen att det skiljer lite i tid och basen inte blir lika tajt som om dom var i fas så är det inte hela världen till vardags.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: en annan 8-tums fråga

                              hum, intressant.
                              Men kan detta även gälla med två identiska högtalare i två identiska lådor?

                              Comment

                              Working...
                              X