Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i Pontiac Firebird

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge i Pontiac Firebird

    Hej ska bygga ljud i en firebird, jag vill ha kvar org stereon men ska byta alla högtalare.
    Jag ska ha en ljudprocessor som klarar åtta kanaler men det är högtalarval jag behöver hjälp med.
    I dörrarna ska det vara 6,5" kit, vid baksätet 6,5" basar, och i bagaget 4" kit.
    Stegen som skall driva är ett genesis 5ch och ett stereo60. (finns ett stero60 till om det behövs)
    Det ska inte vara någon separat bas i bagaget, det ska spela SQ.

    Vill ha ett balanserat och välljudande system.
    jag vill lägga mestadels av pengarna till högtalare fram i dörrarna och basar.

    Såhär ser det ut i bilen:




    I denna sitter främre mellanregistret.

    Här ska en av de två 6.5" basarna sitta. Det är 7-8cm djupt in till första plåten, om man kapar bort den så blir det ca 20cm djupt... Jag har funderat på om man kan göra någon sluten låda på något sätt med det ända sätt jag kan komma på är om man gör en av fogskum, några andra förslag?

    Här ska ett 4" kitt sitta. Ljudet som dessa högtalare spelar studsar på bakrutan. (Har testat utan dessa och ljudet känns ej lika fylligt)

    Jag har som sagt slutsteg och letar en ljudprocessor som klarar 8 kanaler. Till högtalare har jag tänkt mig en budget på 2000kr till 6.5" kitt, 2000kr för 2st 6.5" basar och dit bak är jag öppen för förslag.
    budgeten är ej skuren i sten men det får ej bli för dyrt, om det skulle höja min ljud upplevelse så kan priserna ändras. (köper gärna begagnat för att få bättre saker för priset)

  • #2
    Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

    Om det är någon som vill sälja saker är det bara att höra av sig

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

      Jag har letat lite Efter basar som ska sitta bakanför stolarna det jag har hittat är
      Dls rw6. Jl 6w0, finns det något annat som är bättre för ett vettigt pris och vilken är bäst.
      Kommer någon av de här att funka som basar?
      Det sitter slutet så de behöver klara att spela bra i slutet.
      Hur tror ni att det skulle bli att bara sätt dom i sidan utan att bygga en låda?

      Tack på förhand

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

        Jag byggt ett par sådana bilar, en för bara ett tag sedan!

        Vad jag har för mig är att du får trixa lite med framdörrarna för att högtalarna inte ska ta i, e väl 6" original!

        Jag brukar strunta högtalarna vid baksätet för att inte det ska bli helt galet med högtalaren så nära vänster örat.
        Bak kan du montera 5 1/4 i någon "flat" serie om du gör en ny baffel vilket blir betydligt trevligare än 4" dito!

        Sista bilen blev riktigt bra, men det var efter jag monterat en 8" bas vänster bak så targataket gick ner i sitt förvaringsutrymme!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

          Alltid bra med någon som har erfarenhet om bilen man bygger i. Hur stor låda fick du till där bak? Vad monterade ni där?
          Problemet är att jag vill ha kvar det lilla bagage som finns...
          Tror du ej på att ha högtalare vid baksätet?
          Mina första tankar var att det kändes som om att placeringen var mycket bra och att basen skulle kunna spridas genom plåten...Men jag tänkte inte på hur det blir med en mid/bas så nära örat...
          Nu blev det svårt :/

          Comment


          • #6
            Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

            Jag körde en Audio System 8a i HX serien, mycket trevlig bas fast efterföljaren är 7 resor bättre!

            Har för mig det blev runt 10 liter så slutet får det bli.

            Tror inte jag har bilder, ska kolla om jag finner några i morgon!


            Att montera måååånga högtalare är inget bra, färrre och samma budget så är du en vinnare.

            En högtalare = i fas
            Två = ur fas
            Tre = katastrof!

            Lite överdrivet men dock, fast ska du satsa på DSP så får du bra hjälp där att få till det lite bättre.
            MEN, högtalare bak skojjar man inte ihop så där enkelt fast man har DSP!
            Jag har tävlat med 5.1 sedan urminnes tider, så fort det talas om musik så kopplas de där bak ur direkt!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

              Ok, kan vara bra att veta... Om du kopplar ur dem när du spelar musik, när har du dem då inkopplade?
              Jag ska fundera på att sätta en 8" bak...

              Men bara så att jag har ännu mer att fundera på OM jag skulle sätta in 2st 6.5" basar, har du några erfarenheter där?

              Jag har även funderat på att göra om så att jag får platts med 3" i dörrarna fram = 3-Way. Är det också bara onödigt många högtalare eller kan det bli bra? (kanske istället för de bak)

              Annars om man ska montera ett kitt vid baksätet... Men jag antar att det är bättre att sattsa på ett bra fram.

              Tack så länge, bara att kunna diskutera med någon gör att man börjar fundera över hur man ska göra både tre och fyra gånger.

              Comment


              • #8
                Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                Har hittat lådor i USA som är upp till 22L som skulle passa bra, både 8" och 10", har ni några förslag på SQ basar?
                Om jag kör med riktig bas, ska jag då bara ha högtalare i framdörrarna? Eller ska jag montera fler? Mitt mål är bra ljudupplevelse...
                Är det någon mening med 6.5" vid baksätet för de mellan höga frekvenserna?
                Eller blir det inte så bra pga att det inte blir några riktiga lådor?
                Är det bättre med dubbla 6.5" midd och diskant eller 6.5" + 3" + 1"

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                  Det fler högtalare desto mer krångel kan man säga
                  Ett påkostat kit fram och en bra bas bak drivet på ett bra steg.
                  3 vägs fram är knepigare att få till men man kan vinna mkt med lite pillande på processorn
                  Kör du 3 vägs aktivt fram plus sub bak så räcker stegen precis oxå.
                  Dubbla middar är mer ös men verkar vara en mardröm att få till med tidskompet

                  Bas finns det många som passar i den volymen, jag gillar cdt es serien skarpt för sq.
                  Kan nog skaka fram en för bra pris om intresse finns
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                    Originally posted by haapppoooo View Post
                    Har hittat lådor i USA som är upp till 22L som skulle passa bra, både 8" och 10", har ni några förslag på SQ basar?
                    22 Liter är optimalt för en Gladen SQX10.
                    Bättre bas i den prisklassen är svårt att hitta, SQ bas som klarar av att leverera lite stampatackten känsla!

                    Originally posted by haapppoooo View Post
                    Om jag kör med riktig bas, ska jag då bara ha högtalare i framdörrarna? Eller ska jag montera fler? Mitt mål är bra ljudupplevelse...
                    Med färre högtalare är betydligt enklare att få en homogen ljudbild.
                    Med endast högtalare fram är det enklare att få ett större avstånd till scenen, för det är en scen du ska försöka skapa.

                    Har man högtalare bak är det otroligt svårt att inte lokalisera dessa bakifrån, detta fenomen gör att din scen (ljudbild) flyttas bakåt.
                    Du kommer ändå att få en del rumsinformation av din sub, särskilt som din bil är rent akustiskt sett med den gigantiska bakrutan och även hornkonstruktionen av bakpartiet!

                    Originally posted by haapppoooo View Post
                    Är det någon mening med 6.5" vid baksätet för de mellan höga frekvenserna?
                    NEJ!!!

                    Originally posted by haapppoooo View Post
                    Eller blir det inte så bra pga att det inte blir några riktiga lådor?
                    Är det bättre med dubbla 6.5" midd och diskant eller 6.5" + 3" + 1"
                    Din bilmodell har rätt stora dörrar vilket borde kunna husera dubbla midbasar.
                    Ska detta funka rent tekniskt sett så ska dom ha exakt samma avstånd till lyssningspossition för att inte vara ur fas.

                    Har du DSP, separata lådor, ett 4-kanals steg så ska det inte vara några problem tekniskt sett att få till dom.

                    Ett 3-vägs system har några fördelar, dom har också nackdelar.
                    Men när det lirar som det är tänkt finns det inget bättre!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                      Ok, just nu är vi mest inne på att köpa ett riktigt SQ framsystem (budget då ca 6000 men gärna lägre eller begagnat). Antingen ett två vägs som senare kan uppgraderas till ett tre vägs, eller ett tre-vägs direkt.
                      Samt att köra en 10" SQ Bas i formpassad låda bak. Liknande denna:
                      http://images10.newegg.com/NeweggIma...1_15826556.jpg
                      Last edited by haapppoooo; May 7, 2013, 19:06.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                        Originally posted by haapppoooo View Post
                        (budget då ca 6000 men gärna lägre eller begagnat)
                        Om det är din budget för hela systemet får du satsa på ett 2-vägs med bas och 4-kanals steg.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                          Nej den budgeten är för framsystem! Jag har redan ett genesis series 3 5ch och två genesis stereo 60.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                            Om några veckor kommer det ett 3-vägs system från Gladen Audio.
                            Man har helt enkelt byggt en ny 20mm diskant som ska matcha Zero Pro 80 och Zero Pro 165 PP.

                            5695:- för ett passivt system och 5195:- för aktivt dito!

                            Ett beprövat system är ZERO PRO 165.2 DC

                            Den midden sitter i Koenigsegg och rockar något helt fantastiskt.
                            Diskanterna kännetecknas av mjuk, detaljerad och stor ljudbild.
                            Till detta system kommer också ett lite grymmare filter om några veckor fört de som vill ha ut det mesta av högtalarna passivt.
                            Men som brukligt på den här nivån är att köra aktivt, 4795:- listar detta!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljudbygge i Pontiac Firebird

                              Vad är skillnaden mellan gladen zero PRO 165 DC och PP?

                              Comment

                              Working...
                              X