Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av processor/hu..hjälp..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av processor/hu..hjälp..

    Verkar som att jag tydligen behöver en fungerande hu inom dom närmaste veckorna..

    Så vad ska man välja?
    Valet just nu står mellan pioneer p99rs, mosconi 6to8 eller Alpine h800..

    Fördelar för pioneer är väl att man har allt i ett.
    Nackdelar är väl om jag senare byter bil och vill behålla original hu med tex navi samt att jag gärna slipper signalkabel i bilen pga lathet.

    Mosconi har varit starkast kandidat hittills och kommer isf köras ihop med Sony spelaren eller bara helt fristående och kanske ha ipaden eller iphonen som musikkälla.
    Kommer isf stoppa i alla tillbehör som finns till den såklart.

    H800 har jag inte så stor koll på.

    Så...fördelar/nackdelar?

    Beställer på måndag så har gott om tid
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..


  • #2
    Re: Val av processor/hu..hjälp..

    Jag har stått i presis samma ställe.... Jag här bestämt att jag inte kommer köra box, utan gå på P99 helt enkelt för att jag ska slippa andvända pc för att ställa in något...

    Men annars är väll h800 boxen det jag skulle valt.
    Change is the only constant.




    https://www.facebook.com/groups/massql/

    Comment


    • #3
      Re: Val av processor/hu..hjälp..

      Originally posted by JohanH
      Verkar som att jag tydligen behöver en fungerande hu inom dom närmaste veckorna..

      Så vad ska man välja?
      Valet just nu står mellan pioneer p99rs, mosconi 6to8 eller Alpine h800..

      Fördelar för pioneer är väl att man har allt i ett.
      Nackdelar är väl om jag senare byter bil och vill behålla original hu med tex navi samt att jag gärna slipper signalkabel i bilen pga lathet.

      Mosconi har varit starkast kandidat hittills och kommer isf köras ihop med Sony spelaren eller bara helt fristående och kanske ha ipaden eller iphonen som musikkälla.
      Kommer isf stoppa i alla tillbehör som finns till den såklart.

      H800 har jag inte så stor koll på.

      Så...fördelar/nackdelar?

      Beställer på måndag så har gott om tid
      Som du säger så är det väldigt enkelt att bara montera en P99rs.
      MEN, byter du bil i "morgon" är det inte säkert att du kan använda den.
      Vi har monterat en del maskiner, allt funkar men det tar tid innan man är kompis med systemet.
      Att hoppa fram och tillbaka gör att man ändrar där man inte ska ändra ett flertal ggr.
      En annan sak är att displayen är på tok för liten, den visar info på ett bra sätt och är snygg .... men!!!!

      PXA-H800 har vi inte 100 koll på då vi inte monterat den i olika bilar och med olika konfigurationer.
      Den överlåtes till någon annan som har erfarenhet av boxen, men känns en aning begränsad!

      När vi kommer till 6to8 så är erfarenheten lite bättre.
      Här har man ett väldigt enkelt gränssnitt som gör den lättmanövrerad.
      Vi har inte misslyckats i en enda installation, DSPn har alltid levererat det vi varit ute efter.
      Inställningsmöjligheterna är i stort sett oändliga, många erfarna personer tycker den är på tok för avancerad!?

      För att en funktion finns så säger det inte att den MÅSTE användas, ta tag i denna då du har koll på vad den gör!
      Skulle nu inte en viss funktion finnas, ja då är inte boxen tillräckligt avancerad

      Om en dryg vecka finns den nya AMAS tillgänglig.
      Modulen gör att man kan både streama rätt in i DSPns hjärta och använda DSPn i realtid.
      Samtidigt kommer en ny mer slimmad kontrollenhet för de som är i behov av denna.
      Vi har sett fördelar i bilar som spelar högt att installera en 6to8.
      Dells för snabbvalen samt att man inte överstyr systemet då man kallibrerat till max när en RCD använd!

      Feedbacken är att 6to8 låter fantastiskt bra.
      Storleken är magisk om man ser till vad boxen klarar.
      Priset inte minst, 4995:- i grundutförande är inte helt galet!
      6to8 är framtidssäker.
      6to8 kan intergreras med i stort sett alla bilar.
      Otroligt lättanvänd mjukvara, med lite erfarenheter så sparar man många timmars arbete bara på en grundinställning!

      Vi på Ljudbyggaren skulle gärna sett en test mellan marknaden olika lösningar på DSP boxar.
      Vi är helt övertygade att vid jämförelse med pris/prestande/ljud så står sig 6to8 väldigt bra.

      Pioneer ODR har begränsningar!
      Alpine F#1 har begränsningar!
      6to8 har nästan inga begränsningar!

      Blandar man då in prisbilden så är det ganska klart vem som ligger bra till!

      Mer info finner ni om ni klickar på denna LÄNK
      sigpic

      Webshop

      Besöksadress butik

      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

      Comment


      • #4
        Re: Val av processor/hu..hjälp..

        Originally posted by Shidapu View Post
        Men annars är väll h800 boxen det jag skulle valt.
        Av ren nyfikenhet undrar jag VARFÖR?

        Mycket intressant att veta vad som avgör valet av en extern DSP!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Val av processor/hu..hjälp..

          Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
          Vi har sett fördelar i bilar som spelar högt att installera en 6to8.
          Dells för snabbvalen samt att man inte överstyr systemet då man kallibrerat till max när en RCD använd!
          Detta är tyvärr enda gången jag lyssnat på ett system med 6to8,
          i Lundgrens 155dB+ 855a
          Där var skillnaden grym när man bytte mellan de olika presets ni ställt in beroende på om det skulle spela bra med dörrarna stängda eller öppna eller det "bara" skulle spela nåt så sjukt högt.
          Vet inte om det ändrats i nya uppgraderingar men då gick det bara att ändra presets/volym med en android-mobil (förutom dator eller fjärr) inte Iphone?
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Val av processor/hu..hjälp..

            Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
            Som du säger så är det väldigt enkelt att bara montera en P99rs.
            MEN, byter du bil i "morgon" är det inte säkert att du kan använda den.
            Vi har monterat en del maskiner, allt funkar men det tar tid innan man är kompis med systemet.
            Att hoppa fram och tillbaka gör att man ändrar där man inte ska ändra ett flertal ggr.
            En annan sak är att displayen är på tok för liten, den visar info på ett bra sätt och är snygg .... men!!!!

            PXA-H800 har vi inte 100 koll på då vi inte monterat den i olika bilar och med olika konfigurationer.
            Den överlåtes till någon annan som har erfarenhet av boxen, men känns en aning begränsad!

            När vi kommer till 6to8 så är erfarenheten lite bättre.
            Här har man ett väldigt enkelt gränssnitt som gör den lättmanövrerad.
            Vi har inte misslyckats i en enda installation, DSPn har alltid levererat det vi varit ute efter.
            Inställningsmöjligheterna är i stort sett oändliga, många erfarna personer tycker den är på tok för avancerad!?

            För att en funktion finns så säger det inte att den MÅSTE användas, ta tag i denna då du har koll på vad den gör!
            Skulle nu inte en viss funktion finnas, ja då är inte boxen tillräckligt avancerad

            Om en dryg vecka finns den nya AMAS tillgänglig.
            Modulen gör att man kan både streama rätt in i DSPns hjärta och använda DSPn i realtid.
            Samtidigt kommer en ny mer slimmad kontrollenhet för de som är i behov av denna.
            Vi har sett fördelar i bilar som spelar högt att installera en 6to8.
            Dells för snabbvalen samt att man inte överstyr systemet då man kallibrerat till max när en RCD använd!

            Feedbacken är att 6to8 låter fantastiskt bra.
            Storleken är magisk om man ser till vad boxen klarar.
            Priset inte minst, 4995:- i grundutförande är inte helt galet!
            6to8 är framtidssäker.
            6to8 kan intergreras med i stort sett alla bilar.
            Otroligt lättanvänd mjukvara, med lite erfarenheter så sparar man många timmars arbete bara på en grundinställning!

            Vi på Ljudbyggaren skulle gärna sett en test mellan marknaden olika lösningar på DSP boxar.
            Vi är helt övertygade att vid jämförelse med pris/prestande/ljud så står sig 6to8 väldigt bra.

            Pioneer ODR har begränsningar!
            Alpine F#1 har begränsningar!
            6to8 har nästan inga begränsningar!

            Blandar man då in prisbilden så är det ganska klart vem som ligger bra till!

            Mer info finner ni om ni klickar på denna LÄNK


            Nya delar igen?
            Hmm..känns kanske dumt att köpa en med alla tillbehör nu om det ändå kommer nya?
            Eller är det mjukvaran bara?

            99.9% av tiden vill jag kunna streama via telefonen då bilen mest går till och från jobbet.
            Slipper gärna kablar då..plus att telefonen kräver laddning jämt och ständigt
            Just styrning via iPhone vore oxå trevligt även om remoten kan sköta den biten.

            Enda nackdelen jag ser med den är ju att man inte kan köra en cd skiva om man vill..men kan ju ha Xes till det om de kniper...och att en dator måste användas.
            Hade man kunnat ställa in den med ipaden så hade det redan suttit en i bilen då jag inte ens har en dator..
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

            Vw up -12
            På gång..
            New car, hi end old school..

            Comment


            • #7
              Re: Val av processor/hu..hjälp..

              Ladda ner och testa mjukvaran så ser du hur enkel den är att hantera.

              http://www.gladen-audio.com/DSP/down...8-4to6V108.zip
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Val av processor/hu..hjälp..

                Originally posted by JohanH View Post
                Nya delar igen?
                Hmm..känns kanske dumt att köpa en med alla tillbehör nu om det ändå kommer nya?
                Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med nya tillbehör!
                AMAS har aldrig funnits tidigare och det är detta tillbehör man behöver för att streama högupplöst!
                Tänker du på kontrollenheten så är det bara storleken som skiljer, och normal volymkontroll

                Originally posted by JohanH View Post
                Eller är det mjukvaran bara?
                Mjukvaran uppdateras med jämna mellanrum för att få en så stabil kontroll så möjligt, eller om det kommer ett nytt språk tex.

                Originally posted by JohanH View Post
                99.9% av tiden vill jag kunna streama via telefonen då bilen mest går till och från jobbet.
                Då krävs ett SP_DIF_MULTI "digitalt instickskort" + AMAS

                Originally posted by JohanH View Post
                Just styrning via iPhone vore oxå trevligt även om remoten kan sköta den biten.
                Det handlar om licenser, för att detta ska ske måste appel bli inblandat.
                Kostnaden på boxen hade säkerligen blivit en hel del dyrare då!

                Originally posted by JohanH View Post
                Enda nackdelen jag ser med den är ju att man inte kan köra en cd skiva om man vill..men kan ju ha Xes till det om de kniper...och att en dator måste användas.
                Vad hindrar dig att koppla in en cd-spelare?

                6to8 = 6st ingångar och 8st utgångar
                Har du sen ett digitalt kort har du 9st ingångar att tillgå!

                Originally posted by JohanH View Post
                Hade man kunnat ställa in den med ipaden så hade det redan suttit en i bilen då jag inte ens har en dator..
                Har du ingen dator ska du definitivt satsa på Alpine, fast då kan du inte streama musik direkt till boxen utan måste köpa en kompatibel spelare!
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: Val av processor/hu..hjälp..

                  Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                  Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med nya tillbehör!
                  AMAS har aldrig funnits tidigare och det är detta tillbehör man behöver för att streama högupplöst!
                  Tänker du på kontrollenheten så är det bara storleken som skiljer, och normal volymkontroll



                  Mjukvaran uppdateras med jämna mellanrum för att få en så stabil kontroll så möjligt, eller om det kommer ett nytt språk tex.



                  Då krävs ett SP_DIF_MULTI "digitalt instickskort" + AMAS



                  Det handlar om licenser, för att detta ska ske måste appel bli inblandat.
                  Kostnaden på boxen hade säkerligen blivit en hel del dyrare då!



                  Vad hindrar dig att koppla in en cd-spelare?

                  6to8 = 6st ingångar och 8st utgångar
                  Har du sen ett digitalt kort har du 9st ingångar att tillgå!



                  Har du ingen dator ska du definitivt satsa på Alpine, fast då kan du inte streama musik direkt till boxen utan måste köpa en kompatibel spelare!
                  Du skrev att det skulle komma nått i veckan..trodde att streamingkortet fanns redan?

                  Jag tänkte såhär: box+multikort+streamingkort+bt adapter+fjärr..alltså allt jag hittat till den.
                  Lika bra att ta hela skiten på en gång
                  Sam kommer ringa dig på måndag ang just detta.

                  Men när kommer nya fjärren och så?
                  Det är ju ingen nackdel om den är mindre för mig..föredrar nog det.

                  Så vill ju ha allt som finns till den..behöver dock ha den rätt snart om jag ska hinna ratta lite.
                  Är ju nån som anmält mig till tävling om en månad..men han glömde fråga mig först så nu blir det riva halva bilen och fixa.

                  Ang cd så är det lite kostnadsfråga..vore ju om jag skulle slå till på det paketet du har med Alpine spelaren och sen köpa till dom tillbehör som saknas till boxen..går det att lösa?
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av processor/hu..hjälp..

                    Originally posted by octan View Post
                    Ladda ner och testa mjukvaran så ser du hur enkel den är att hantera.

                    http://www.gladen-audio.com/DSP/down...8-4to6V108.zip
                    Ska jag ladda ner den till min iPhone eller ipad?

                    Fick en demo av mjukvaran på elmia förra året och den klarar vem som helst av
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av processor/hu..hjälp..

                      ja nån måste ju ta tag i trådarna och tvinga ut dig i tävlingarnas värld :-)
                      saab 9000 pioneer-

                      www.garaget.org/micke999

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av processor/hu..hjälp..

                        Originally posted by micke999 View Post
                        ja nån måste ju ta tag i trådarna och tvinga ut dig i tävlingarnas värld :-)
                        Ja men fan va du ska få jobba för att få ihop bilen din jävel
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Val av processor/hu..hjälp..

                          Originally posted by JohanH View Post
                          Ja men fan va du ska få jobba för att få ihop bilen din jävel

                          misstänker de jag med:-) men nu back on topic

                          ingen som har nått att säga om h800?
                          saab 9000 pioneer-

                          www.garaget.org/micke999

                          Comment


                          • #14
                            Re: Val av processor/hu..hjälp..

                            Originally posted by JohanH View Post
                            Du skrev att det skulle komma nått i veckan..trodde att streamingkortet fanns redan?

                            Jag tänkte såhär: box+multikort+streamingkort+bt adapter+fjärr..alltså allt jag hittat till den.
                            Lika bra att ta hela skiten på en gång
                            Sam kommer ringa dig på måndag ang just detta.

                            Men när kommer nya fjärren och så?
                            Det är ju ingen nackdel om den är mindre för mig..föredrar nog det.

                            Så vill ju ha allt som finns till den..behöver dock ha den rätt snart om jag ska hinna ratta lite.
                            Är ju nån som anmält mig till tävling om en månad..men han glömde fråga mig först så nu blir det riva halva bilen och fixa.

                            Ang cd så är det lite kostnadsfråga..vore ju om jag skulle slå till på det paketet du har med Alpine spelaren och sen köpa till dom tillbehör som saknas till boxen..går det att lösa?
                            Vi har ett par ess i rockärmen, be Sam kontakta oss så ska det säkert ordna sig!
                            sigpic

                            Webshop

                            Besöksadress butik

                            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Val av processor/hu..hjälp..

                              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                              Vi har ett par ess i rockärmen, be Sam kontakta oss så ska det säkert ordna sig!
                              Låter kanon de
                              Audi A4 B5 -98
                              Pioneer P90 + DEQP90
                              Sinfoni amplitude 50.4x
                              Sinfoni shadow 100.2
                              Sinfoni S165W x4
                              Sinfoni S100M
                              Sinfoni S25T

                              Vw up -12
                              På gång..
                              New car, hi end old school..

                              Comment

                              Working...
                              X