Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg i BMW E39 530D ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutsteg i BMW E39 530D ??

    Bassiehof...

  • #2
    Re: Slutsteg i BMW E39 530D ??

    Min erfarenhet är att dessa låter nog sämst på marknaden, kan fajtas med Saabs HU om jumboplatsen!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Slutsteg i BMW E39 530D ??

      Hade exakt samma system i min original , håller med Nonne om att de har kasst ljud men jag känner inte igen din beskrivning om att signalen skulle vara olinjär.

      Det är inga inbyggda filter i huvudenheten utan endast passiva filter ute vid originalhögtalarna.

      Kan det vara GAL dvs den automatiska volymjusteringen som höjer/sänker volymen beroende på hastighet som kanske stör dig? Den går att ställa i en meny som man får fram genom att trycka och hålla inne MODE eller om det var MENY knappen.

      Annars så tror jag det är din bas/baslåda som kanske inte är linjär.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Slutsteg i BMW E39 530D ??

        Originally posted by kickassford
        Enligt denna sida bla: http://forums.bimmerforums.com/forum...ub-amp-install
        Så sägs det att bakhögtalarna inte har en full Range signal, om det innebär att det inte är linjärt eller att vissa frekvenser är klippta vet ja inte.

        Samtidigt sägs det att BMW har en signal till originalslutsteget som ligger nånstans mellan en "normal" lågnivå och högnivå.
        Den är på 5v och balanserad vilket gör att den ska närmare betraktas som en högnivåsignal men när jag läser specifikationerna på mitt Kicker steg så klarar dess lågnivå upp till 5v och stöder dessutom balanserad signal så det vore perfekt om man kunde hitta igen dessa signaler nånstans för det är förmodligen samma radiodel med och utan slutsteg...

        Ett elschema hade varit guld värt just nu...
        Det de diskuterar i den tråden gäller ett system med DSP steget där utgångarna mkt riktigt delas aktivt i steget , det har inte du i din bil och gäller alltså inte för dig.

        Signalen som nämns är högtalarutgångarna från radiomodulen i bagaget som i de systemen som har originalsteg matar dem med signal och i de systemen utan steg är kopplade direkt till högtalarna , om signalen ändras på ngt sätt via I-Bus om systemet känner av att där finns ett originalsteg eller inte skall jag låta vara osagt men jag tror inte det.

        Du kan ju alltid prova att plocka högnivån ifrån utgångarna till framhögtalarna men jag tror inte det kommer att göra ngn skillnad.

        Prova att gå in i "hemliga" menyn som jag beskrev , det kan finnas ngn typ av loudness funktion där som går att justera , jag kommer inte riktigt ihåg.

        Läs här hur du gör: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=24969
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Slutsteg i BMW E39 530D ??

          Har för mig att det finns en loudnessfunktion i huvudenheten. Är den inkopplad borde du få sådana effekter.
          /tycker Erik.

          Comment

          Working...
          X