Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koaxial eller kitsystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koaxial eller kitsystem?

    Ska uppgradera högtalarna i framdörrarna på min volvo 945 och funderar på om jag ska köpa koaxial eller kitsystem och placera diskanten i instrumentbrädan Vilket kommer låta bäst tror ni? Har i bakdörrarna JL audios c2 5.25 koaxialer

  • #2
    Re: Koaxial eller kitsystem?

    kitt... middarna i dörrarna och diskanterna i dörrarna så nära midden som möjligt...

    Comment


    • #3
      Re: Koaxial eller kitsystem?

      Originally posted by ville91 View Post
      kitt... middarna i dörrarna och diskanterna i dörrarna så nära midden som möjligt...
      Vilket blir som en koax fast mer fasfel..?
      En koax med vinklingsbar diskant kan funka.

      Ett kit har mer påkostade filter plus att du kan vinkla diskanten dit du vill.
      Därför är dom mer att föredra.

      Det absolut viktigaste är en bra och stabil montering..inte val av element
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #4
        Re: Koaxial eller kitsystem?

        Originally posted by JohanH View Post
        Vilket blir som en koax fast mer fasfel..?
        En koax med vinklingsbar diskant kan funka.

        Ett kit har mer påkostade filter plus att du kan vinkla diskanten dit du vill.
        Därför är dom mer att föredra.

        Det absolut viktigaste är en bra och stabil montering..inte val av element
        Ja tänkte på ljudbilden.. eller middar i dörrarna och bredbandare på brädan

        Comment


        • #5
          Re: Koaxial eller kitsystem?

          Originally posted by JohanH View Post
          Vilket blir som en koax fast mer fasfel..?
          En koax med vinklingsbar diskant kan funka.

          Ett kit har mer påkostade filter plus att du kan vinkla diskanten dit du vill.
          Därför är dom mer att föredra.

          Det absolut viktigaste är en bra och stabil montering..inte val av element
          Var också mest inne på kit då volvo 945 har plats i instrumentbrädan för diskanter, men hur hur blir ljudet om diskanten spelar mot framrutan? Har det någon negativ påverkan på ljudet?

          Comment


          • #6
            Re: Koaxial eller kitsystem?

            Tips på bra montering mottages gärna med Ska dämpa dörrarna och skruva högtalarna i mdf ring som ä skruvad direkt i dörrplåten, duger detta?

            Comment


            • #7
              Re: Koaxial eller kitsystem?

              Originally posted by Lunkan1994 View Post
              Var också mest inne på kit då volvo 945 har plats i instrumentbrädan för diskanter, men hur hur blir ljudet om diskanten spelar mot framrutan? Har det någon negativ påverkan på ljudet?

              Du kan ju vinkla diskanterna lite mer mot dig tex.
              Dom brukar vara rätt känsliga för vinklar så placering kan man lyssna sig fram till.
              Vissa funkar bättre och vissa sämre när det gäller on/off axis.

              Ang val så är det väldigt personligt så ta dig gärna till en seriös butik och lyssna på lite olika.

              Stabilt och tätt så kommer du en bit på vägen, dra fast baffeln i dörrplåten låter vettigt.
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • #8
                Re: Koaxial eller kitsystem?

                Originally posted by JohanH View Post
                Du kan ju vinkla diskanterna lite mer mot dig tex.
                Dom brukar vara rätt känsliga för vinklar så placering kan man lyssna sig fram till.
                Vissa funkar bättre och vissa sämre när det gäller on/off axis.

                Ang val så är det väldigt personligt så ta dig gärna till en seriös butik och lyssna på lite olika.

                Stabilt och tätt så kommer du en bit på vägen, dra fast baffeln i dörrplåten låter vettigt.
                Har ju Jl koaxialer i bakdörrarna så det får bli deras kitsystem isf Kan ju prova på att plasta något snyggt till diskanterna i brädan

                Comment


                • #9
                  Re: Koaxial eller kitsystem?

                  Ja skulle plasta och sätta 1-4 6,5or per framdörr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koaxial eller kitsystem?

                    Originally posted by ville91 View Post
                    Ja skulle plasta och sätta 1-4 6,5or per framdörr
                    Ekonomin styr ljudbygget ganska mycket som student så mer än en 5.25 i varje dörr är inte att tänka på och absolut inte 6.5 i dörrarna då jag inte tänkt att gjort alltför stora ingrepp i bilens inredning

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koaxial eller kitsystem?

                      Originally posted by Lunkan1994 View Post
                      Har ju Jl koaxialer i bakdörrarna så det får bli deras kitsystem isf Kan ju prova på att plasta något snyggt till diskanterna i brädan
                      Jl låter helt ok av dom jag lyssnat på så gillar du dom så är det bara åka och lyssna på ett kit.
                      En bra butik kan även ge dig väldigt goda råd ang montering och inställning av ljudet
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koaxial eller kitsystem?

                        Originally posted by JohanH View Post
                        Jl låter helt ok av dom jag lyssnat på så gillar du dom så är det bara åka och lyssna på ett kit.
                        En bra butik kan även ge dig väldigt goda råd ang montering och inställning av ljudet
                        Tycker dom spelar riktigt fint och högt för att sitta i en helt odämpad 945 Har ett fearless 4000 på dom med så lider ingen brist på effekt heller

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koaxial eller kitsystem?

                          Nu måste jag sticka ute hakan och den e beredd att få en höger eller två

                          Det har VISST betydelse att välja rätt produkter, jag vet inte hur många bilar jag monterat med delade system.

                          Du lyfter ljudbilden med att montera diskanter på brädan, är detta då dessutom någon krona dyrare så får du som regel en lägre delningsfrekvens på diskanten vilket är att föredra samt mjukare ljud från denna!
                          Väljer du då också ett högtalarsystem med ett filter som låter dig trixa med diverse sänkningar, ändra faser blablabla .... så är du en vinnare.

                          Lägg samma summa på ett system vad ett JL kostar så är du i den övre divisionen då det gäller högtalarsystem, jag kan bara säga att JL låter ok men är på tok för dyra!

                          Som sagt, hakan e ute


                          Tips!!
                          http://www.ljudbyggaren.se/index.php...roduct_id=1655
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Koaxial eller kitsystem?

                            Jag instämmer med Nonne, så min haka hänger väl fritt oxå
                            JL låter bra, även om jag tycker det finns annat som låter bättre för pengarna, men som sagts ovan så är val av element väldigt personligt.

                            Visst är monteringen viktig..JA, men det hjälper inte alltid att montera bra när man ändå har dåliga (sämre) element.
                            Givetvis är det likadant åt andra hållet..

                            Tycker du om JL så kör på det.
                            Coax borde funka bra då du ändå har en ganska hög placering i dörren, även fast kit är att föredra.
                            Gå efter plånboken.
                            Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                            --------------------------------------------------------------------------------
                            Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                            PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Koaxial eller kitsystem?

                              Nu har jag inte kört JL's kitsystem men har deras bas.
                              Otroligt bra kvalité och låter underbart.
                              Men alldeles för överprisade. Jag anser inte att det är en 8000:- bas som det är.
                              Jag gick över från JL till DD alldeles nyligen. Mindre pris, lite sämre SQ, spelar otroligt mycket högre och trevlig kvalité.
                              Men visst, man ska köra på det man tycker om. Men jag hade då inte köpt JL saker för ny pris. Som tur var köpte jag min sub begagnad (till salu om du är intresserad ).
                              Lincoln Mark Viii
                              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                              Sub: 4x DD 1508
                              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                              Comment

                              Working...
                              X