Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lägga till en 3" mellanregister i ett två-vägskit?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lägga till en 3" mellanregister i ett två-vägskit?

Hej! Kanske lite dumt ställd fråga men har lite funderingar..

Har för närvarande ett Audison AV 6.5 två-vägskit som ska drivas med ett audison av quattro. Ville först ha ett tre-vägs kit, men det finns tyvärr inte i Audisons VOCE serie hos billjudsleverantören jag köper av, så funderade på att köpa ett par 3" lösa mellanregister i VOCE serien, är det då så lätt att jag bara kan koppla in dom på en kanal på steget? Ska dela allt aktivt på HU'n.

Mvh Christoffer

Re: Lägga till en 3" mellanregister i ett två-vägskit?

ja, i princip är det så enkelt.

Det finns dock rätt få huvudenheter som klarar aktiv delning av ett trevägssystem med sub
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      ja, i princip är det så enkelt.

Det finns dock rätt få huvudenheter som klarar aktiv delning av ett trevägssystem med sub
      Ok!

Ja det har ju även oroat mig lite, kör en p88rs nu & såvitt jag vet så klarar väl inte den av det utan då måste jag väl köra p99an?

Men du är ju riktigt kunnig inom billjud så du kanske kan hjälpa mig om jag bara tvåvägs? För det jag funderar över är hur jag ska dela av det?

Tänkte 30hz-80hz på subben, midbasarna tar över från 80hz till 800hz & sen skulle jag vilja ha diskanterna från 1.2-1.3khz & vidare. Men då blir det ju ett "glapp" mellan 800hz & 1.2khz? Därav tanken med 3" paret. Eller är det nåt bättre sätt att dela av systemet på?

Tacksam för svar!

Mvh Christoffer

Comment

Om du har ett steg där man kan välja mellan högpass och lågpassfilter så går det att lösa den biten, men då kommer du få problem med tidskompet istället. Så det vettigaste vore en huvudenhet som klarar av 4-vägsdelning. Men om du nu kör 2-vägs fram så kan du allt låta middarna gå högre än 800Hz.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Du får nog nästan testa var du själv vill dela tror jag, har själv försökt tänka på förhand var jag vill dela men bara högtalarna är inspelade och allt lirar så brukar man ändå vilja ställa in lite till

Comment

Varför vill du inte gå högre än 800hz med middarna? I det filter som följer med voce kittet delas det vid 2.5khz 12db/okt hp/lp
            Så prova där omkring...sen tycker nog inte diskanterna om att spela så mycket lägre än den delningen heller...

Ett annat sätt är att köpa voce 3" samt det delningsfiltret som är ämmat för passiv delning mellan 3rna och diskanterna.
            Filtrena kostar typ 700 har jag för mig och delar vid 4.5khz
            Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Ni har en poäng, middarna har ju faktiskt ett brett register, så om man kör middarna till 1.2khz & låta diskanterna ta över där? Detta är ju lite så jag har en "grund" att gå på, får ju tweaka lite när jag väl har allt installerat

Comment

Ja vill du inte dela högre (vilket jag inte förstår varför men) så är det ju bara att testa.
                Men va försiktig med volymen när du delar diskanterna så lågt bara..
                Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Originally posted by jokko23 View Post
                  Ja vill du inte dela högre (vilket jag inte förstår varför men) så är det ju bara att testa.
                  Men va försiktig med volymen när du delar diskanterna så lågt bara..
                  Av någon anledning så gillar jag inte högt delade middar, men nu har ju inte jag kört audison förut så det blir ju antagligen helt olika ljud, kanske t.o.m köra diskanterna vid 1.8?

Comment

Originally posted by justlikechuck View Post
                    Av någon anledning så gillar jag inte högt delade middar, men nu har ju inte jag kört audison förut så det blir ju antagligen helt olika ljud, kanske t.o.m köra diskanterna vid 1.8?
                    Det är sällan en bra idé att dela i det område där öronen är som mest känsliga, dvs 1-5kHz....
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

För trevägsbruk ihop med treorna delas diskanterna vid 4KHz.
                      Detat filter är avsett för passiv delning mellan treorna och diskanterna:
                      http://audison.eu/index.php?page=product&id=36
                      Det ger en fingervisning iaf.
                      Dock har de inget passivt filter för att dela mellan mid och mellanregister så där blir det aktivt som gäller oavsett vad.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by jonash View Post
                        Det är sällan en bra idé att dela i det område där öronen är som mest känsliga, dvs 1-5kHz....
                        Vänligen förklara, är som sagt ny inom just sq

Vart ska man dela av diskanterna isåfall?

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                          För trevägsbruk ihop med treorna delas diskanterna vid 4KHz.
                          Detat filter är avsett för passiv delning mellan treorna och diskanterna:
                          http://audison.eu/index.php?page=product&id=36
                          Det ger en fingervisning iaf.
                          Dock har de inget passivt filter för att dela mellan mid och mellanregister så där blir det aktivt som gäller oavsett vad.
                          Ok! Men säg att vi skippar treorna, vart då borde jag dela av diskanterna?

Comment

Vänligen förklara, är som sagt ny inom just sq

Vart ska man dela av diskanterna isåfall?
                            För att vid en delningspunkt, så får du alltid en massa "oroligheter", i form av nivåskillnad, fasfel, karaktär på återgivningen etc.

Att ha detta i det mest känsliga området är således inte så bra.

Mitt förslag är att antingen dela vid lägst 4k, eller under 1k. Dilemmat är att det är extremt få, om någon, diskant som klarar delning under 1k och fortfarande kommer hålla i längden och inte låta ansträngt.

//J
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                              För att vid en delningspunkt, så får du alltid en massa "oroligheter", i form av nivåskillnad, fasfel, karaktär på återgivningen etc.

Att ha detta i det mest känsliga området är således inte så bra.

Mitt förslag är att antingen dela vid lägst 4k, eller under 1k. Dilemmat är att det är extremt få, om någon, diskant som klarar delning under 1k och fortfarande kommer hålla i längden och inte låta ansträngt.

//J
                              Örat kommer förstärker alltså dessa oroligheterna vid dom hertzen?

Nej så lågt är ju tyvärr inte min diskant anpassad, för det vore ju annars om man ställer midbasen till 4k, men känns för högt för en mid? Dock är det ju en stor rekfrensomfång på denna.

Comment

Working...
                              X