Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd audison vs focal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd audison vs focal

    Någon som har har Lyssnat på audison avk6 eller Focal ps165? Står lite i valet & kvalet..

    Voce kitet har en bredare frekvensomfång, men är lite intresserad av focal konstruktion av diskanten & se hur dom låter

  • #2
    Re: Köpråd audison vs focal

    Även jag är intresserad av intryck på detta temat... (är på jakt efter 3")

    För egen del har jag hittils kört 2st Focal diskanter. VRS serien och från ett äldre 165W kit. De har spelat väldigt ljust, sprött, luftigt och detaljerat. De är ej överdriet "dova" eller "metalliska", ej heller indränkta i någon lummig "värme". De har en rätt säregen karaktär.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd audison vs focal

      Vart iallafall audison kitet! Hann små testa lite & riktigt nöjd! Spelar klart & detaljrikt & har denna mysiga "värmen" i ljudet!

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd audison vs focal

        De intryck jag fått till mig är att Voce är mer mysig hifi medans Focal överlag är mer detaljerad hifi.

        De nyare diskanterna låter för övrigt bättre och inte lika vasst och sprött än de gamla men de har fort. en bra hög upplösning zrken... Iaf sedan 2009-2010 när de fick en nu chefsingenjör...(tror det var Erik som nämnde just den biten)
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd audison vs focal

          Originally posted by Lonefox View Post
          De intryck jag fått till mig är att Voce är mer mysig hifi medans Focal överlag är mer detaljerad hifi.

          De nyare diskanterna låter för övrigt bättre och inte lika vasst och sprött än de gamla men de har fort. en bra hög upplösning zrken... Iaf sedan 2009-2010 när de fick en nu chefsingenjör...(tror det var Erik som nämnde just den biten)
          Jag har ett Voce kit liggandes här hemma och är nyfiken på hur de låter, vad menas med "mysig hifi"? Antar att de är mindre detaljrika?

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd audison vs focal

            Originally posted by Jimma72 View Post
            Jag har ett Voce kit liggandes här hemma och är nyfiken på hur de låter, vad menas med "mysig hifi"? Antar att de är mindre detaljrika?
            Det är bara intryck jag fått till mig....
            Men jag tror han menar att de inte spelar lika "på" som tex. Focal gör utan är lite mjukare i ljudet.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd audison vs focal

              Provar att utveckla tråden lite..!
              (edit: Titeln motsvarade så bra vad jag sökte

              Jag är på jakt efter 3". ordentliga skruvhål framifrån är att föredra!
              De jag hittat av intresse är:
              Hertz HL 70 - 900 kr. ...styck? par?
              Audison AV 3.0 - 1300kr paret
              Focal - Oklart namn men finns för 2800kr att köpa löst:

              Sist då, för sin vansinniga hype trots mindre tacksam montering -
              Gladen 80 1800kr paret.

              Vad tror någon?
              Last edited by zrken; October 27, 2012, 12:50.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd audison vs focal

                Sitter själv med audison 3" men har inte installerat dem än, varför inte testa med med några 3" till hemmabruk som fått bra kritik? De kanske inte klarar fukt i många år men priset brukar vara riktigt bra.

                Kanske någon av dessa, fountek 298:- st och vifa 198:- st. Vifa spelar fantastiskt fint och den andra har jag inte lyssnat på men den har fått ännu bättre omdöme av div experter.

                http://byggdinbas.jetshopfree.se/bre...t-c-168-1.aspx
                Attached Files
                Last edited by Jimma72; October 28, 2012, 12:39.

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd audison vs focal

                  Heeelt klart intressant!
                  Dock bli man en smula nervös på powerhandling.. men för penningarna får det väl provas.!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd audison vs focal

                    Jag kör vifa 3orna i brädan delat från 180hz och dom rockar på bra, delar man lite lägre så öser dom som fan men effektåligheten sjunker markant. Vågar påstå att de är de bästa jag hört, skulle behövas en diskant för att nå ända upp men absolut inget måste.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpråd audison vs focal

                      Vifa TG9 är väl 3,5" sist jag kollade?

                      Bästa treorna jag hört är de som jag själv kör, ODR. Mén de listar 6000:- styck.

                      Peerless har ett par treor som är väldigt prisvärda, fungerara mycket bra med en diskant, men kan inte delas lägre än 220 Hz om man spelar på lite.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpråd audison vs focal

                        Helt riktigt Erik, självklart är det 3,5. Tips på diskant som lirar bra ihop med dom?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpråd audison vs focal

                          Vi körde ju våra trius som byggde på TG9 gärna med banddiskanter, men saken är att eftersom man kan lägga delningen uppe vid 7-8 kHz så är inte ljudfundamentalen i själva diskanten så viktig, utan det är mest övertonsåtergivningen som är intressant. Alltså kan man använda en diskant som normalt är lite "på" och "aggresiv2 utan att den låter vasst.

                          Så en liten högupplöst diskant. Tex Seas 27TFFNC är en bra kombo.
                          /tycker Erik.

                          Comment

                          Working...
                          X