Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dls 3väggs kitt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dls 3väggs kitt

    Har detta kitet i fram i min 244

    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...ls-x-sc63.html

    Det jag grumlat lite på är om 6,5tumarna skulle ha setat i en låda på dören? För ljust nu sitter både 4tumaren och 6,5tumaren öpet i dören.

    Undrar även om man skulle göra en låda för 6,5tumaren skulle man få mer middbass eller äre ett slutsteg som skulle hjälpa till med det?

    Har 2 dls 8tums basar bak och skulle vilja få lite mer fart i front systemet specielt middbasen för att möta upp 8tumarna.

    Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor. är ny på detta med stereo men är hyffsat påläst och vet att montering är viktig därför jag undrar på detta med lådor eller ej.

    Mvh Erik

  • #2
    Re: Dls 3väggs kitt

    Har du inget slutsteg på framsystemet så skall du nog börja med det för att få bättre midbas.

    Som jag förstår det av bruksanvisningen är dessa tänkta att monteras utan låda(använder dörrens volym) så sitter dem monterad stumt
    och stabilt samt att det är tätt mellan framsida och baksida på dörren så skall de nog klara att möta upp 8 tummarna.

    Med ett steg så kan du också dela av 6.5orna med HP filtret i steget runt 50-60Hz så
    att de "slipper" spela sub , då kommer de att klara av att spela mer midbas utan att låta dåligt.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Dls 3väggs kitt

      Om nu 6,5orna och 4orna spelar ut i samma utrymme så kan det nog vara en bra idé att göra en låda till iaf 4orna. Behöver nog inte bli så jättestor låda till dom så det borde få plats.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Dls 3väggs kitt

        Som de andra säger; du bör bygga låda till något utav elementen, antingen 6.5orna eller 4tummarna. Jag hade valt 4orna, dels enklare, dels större chans att du får till en volym åt dem än 6.5orna som de trivs i.

        4orna kommer inte spela så bra som de kan om de delar volymen med 6.5orna.

        //Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Dls 3väggs kitt

          Originally posted by Hewi View Post
          Har du inget slutsteg på framsystemet så skall du nog börja med det för att få bättre midbas.

          Som jag förstår det av bruksanvisningen är dessa tänkta att monteras utan låda(använder dörrens volym) så sitter dem monterad stumt
          och stabilt samt att det är tätt mellan framsida och baksida på dörren så skall de nog klara att möta upp 8 tummarna.

          Med ett steg så kan du också dela av 6.5orna med HP filtret i steget runt 50-60Hz så
          att de "slipper" spela sub , då kommer de att klara av att spela mer midbas utan att låta dåligt.
          Okej ett 2 kanals slutsteg med andra ord men hur menar du att jag kan dela så att basen spelar 50-60hz koplar jag bara in kablarna från delningsfiltret in i slutsteget då? och ställer in slutsteget på 50-60hz kommer det funka med resterande högtalare som är koplade till delningsfiltret?

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Om nu 6,5orna och 4orna spelar ut i samma utrymme så kan det nog vara en bra idé att göra en låda till iaf 4orna. Behöver nog inte bli så jättestor låda till dom så det borde få plats.
          Njo det jag funderat på med tycker 4tumarna kan börja låta lite illa vid högre volym.

          Originally posted by jonash View Post
          Som de andra säger; du bör bygga låda till något utav elementen, antingen 6.5orna eller 4tummarna. Jag hade valt 4orna, dels enklare, dels större chans att du får till en volym åt dem än 6.5orna som de trivs i.

          4orna kommer inte spela så bra som de kan om de delar volymen med 6.5orna.

          //Jonas
          Okej låter ju lovande men hur stor låda borde 4tumarna kräva i sånnafall och om jag bygger låda till 6,5tumarna istället hur mycket skulle dom ca kräva i liter?

          en bild på dörsidan kan ni få med satte det såhär för att jag då täpper igen orginal 4tums hålet rätt snyggt och smidigt. finns självklart mer optimala lösningar men är ju helt klart dugligt eller vad tycker ni?



          Har nu galler för 6,5tumarna för att slippa att någon sätter en fot genom högtalarna.

          Har föresten dessa basar http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...08b-8-bas.html

          Drivna av ett dls x-a10 om jag ej minns fel är inget fel på ljudet men man vill ju gärna förbätra så mycket det går för det är roligt att få till ljudet riktigt bra.



          så sitter basarna 'är självklart en låda dom sitter i är så tacksam för era svar hoppas ni kan hjälpa mig med mina nya frågor vilket jag inte betvivlar.

          Comment


          • #6
            Re: Dls 3väggs kitt

            Till 4orna duger det gott med säg en liter.

            Om du vill bygga åt 6.5orna så pratar vi bortåt 10-15 för att de skall trivas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Dls 3väggs kitt

              Originally posted by jonash View Post
              Till 4orna duger det gott med säg en liter.

              Om du vill bygga åt 6.5orna så pratar vi bortåt 10-15 för att de skall trivas

              10-15liter går ju att fåtill men att istället göra en på 1-2liter är ju mycket enklare får kolla på detta.

              Sen kanske ett 2kanals slusteg men som sakt hur skulle jag koppla med det då? tänkte på delningsfiltrena ska jag kopla in dom i slutsteget då så att säga?

              Sen ska jag ju setill att dämpa dötren rätt bra med vet sen epan att det gjorde rätt stor skilnad i ljudet.

              Comment


              • #8
                Re: Dls 3väggs kitt

                Originally posted by Djo View Post
                Okej ett 2 kanals slutsteg med andra ord men hur menar du att jag kan dela så att basen spelar 50-60hz koplar jag bara in kablarna från delningsfiltret in i slutsteget då? och ställer in slutsteget på 50-60hz kommer det funka med resterande högtalare som är koplade till delningsfiltret?
                Du kopplar in som du skriver , övriga högtalare kommer inte att påverkas eftersom de inte spelar i det frekvensregistret , med Hp filtret satt på 50-60Hz så klipper man bort det mesta under den frekvensen och midbasarna kommer spela därifrån och uppåt och därmed avlastas från den djupaste basen som du ju ändå får ifrån dina 8 tummare.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Dls 3väggs kitt

                  Ta ur instrumentbrädan och modifiera denna för att kunna ha 4" där uppe. Sedan fäller du in diskanterna i A-stolparna.

                  Med tanke på att det är en 240 kan du o andra sidan relativt lätt hitta A-stolpspanelerna och i-brädor att leka med på kroten

                  Problemet med att få till 1-2l där uppe i dörren är RUTAN som sitter rätt nära dörrpanelen......skenorna går att få undan mer i nederkant (borra loss punktsvetsarna på staget och sedan montera dit distanser och genomgående skruv o mutter).
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dls 3väggs kitt

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Du kopplar in som du skriver , övriga högtalare kommer inte att påverkas eftersom de inte spelar i det frekvensregistret , med Hp filtret satt på 50-60Hz så klipper man bort det mesta under den frekvensen och midbasarna kommer spela därifrån och uppåt och därmed avlastas från den djupaste basen som du ju ändå får ifrån dina 8 tummare.
                    Tackar då vet jag

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Ta ur instrumentbrädan och modifiera denna för att kunna ha 4" där uppe. Sedan fäller du in diskanterna i A-stolparna.

                    Med tanke på att det är en 240 kan du o andra sidan relativt lätt hitta A-stolpspanelerna och i-brädor att leka med på kroten

                    Problemet med att få till 1-2l där uppe i dörren är RUTAN som sitter rätt nära dörrpanelen......skenorna går att få undan mer i nederkant (borra loss punktsvetsarna på staget och sedan montera dit distanser och genomgående skruv o mutter).
                    Denna montering jag har nu är för att jag ville kunna täppa igen orginal 4tums hålet.

                    Vet hur tajt det är där uppe men tror det borde gå endå på någe viss.
                    vist gåre att bygga om instrumentpanelen men ljust nu har jag total renoverat bilen med för att hinna få den klar till körkortet så gjorde jag ingen massiv stereo instalation.

                    Börja göra egna dörsidor och grejer skulle Jag iallafal göra om man ska få till allting helt hundra och bygga om instrumentbrädan men detta är inget jag har tid med ljust nu då jag vill ha inredningen enhetlig. och ja göra en hel inredningning nu när man är som kör kåtast är ju inte så smidigt men vist skulle man kunna ta en instrumentbräda från skroten och testa på vist går det.

                    Är verkligen tacksam för era svar och ideer får kika runt på slutsteg nu och se om man hitter något passande. bygga låda för 4tumaren och dämpa dörn men som vanligt äre endel måste kostnader först som kylaren och lite annat men man får ta saker vartefter man har råd.

                    Mvh//Erik

                    Comment

                    Working...
                    X