Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hert HSK165 för SQ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hert HSK165 för SQ?

    Hej!

    Är ny här på forumet och är en glad amatör inom SQ området.
    Så tänkte se om jag kunde få några tips av er veteraner.

    Tänkte nu för första gången ge mig på att bygga ett semi seriöst system i min ny införskaffade Volvo S70.

    Det jag tog med mig från min gamla bil är min HU: CDA-117, PXA-H100.
    Och mitt slutsteg: Alpine MRX-F30. (Som jag tänkt använda för bakdörrar och hatthylla).


    Nu till högtalare, jag fick möjligheten att köpa ett par nya Hertz HSK165 (fram) och två par Hertz HCX165 coax (bak), till ett bra pris.

    1, Är dessa högtalare lämpliga, om det är SQ jag är ute efter?

    2, I sådana fall, vad för steg (2-3000:- ) bör lira bra med framsystemet (HSK165)?
    Tänkt köra framsystemet med medföljande delningsfilter så det blir en passiv delning, som jag tror att det heter?

    De stegen jag själv kollat lite på är:
    Audison SR2
    DLS CA23
    DLS RA25 (dock lite över min budget).


    3, Hur kraftfull bör ett slutsteg vara i förhållande till vad högtalarna klarar av i RMS.
    Tex, HSK165 ligger på 125W RMS. Hur många W RMS bör då steget ligga på?


    Sedan över till en annan fråga.

    4, För tre-fyra år sedan fick jag några MB-Quart högtalare med tillhörande delningsfilter av min gamla granne.
    Tänkte höra om ni vet något om dessa? Är dem något att ha?

    Har två styck 6.5" RWE 160 coax.
    Och två styck 4", där det står QM-100 (i plasten), och sen RCC 110 på en klisterlapp?


    Vill avslutningsvis tacka för ett grymt forum. Har under de senaste dagarna spenderat många timmar här inne och "pluggat".

    Tack på förhand! Hälsningar,
    Christoffer

  • #2
    Re: Hert HSK165 för SQ?

    Bara en liten undran. VARFÖR vill du dela det passivt när du sitter med en PXA-H100 och har förutsättningar att få det riktigt bra ?

    Angående högtalar valet så är det väldigt personligt men jag gillar HSK (lugna,åt det mörkare hållet och bra stamp i midbasen,
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Hert HSK165 för SQ?

      Originally posted by Mikka View Post
      Bara en liten undran. VARFÖR vill du dela det passivt när du sitter med en PXA-H100 och har förutsättningar att få det riktigt bra ?
      ,
      Misstänker att han tänkte köra delning fron/rear och sub med tanke på att han ville ha in högtalare och steg i bakdörrarna.....
      Alpine Audison !GENESIS DLS

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

      Comment


      • #4
        Re: Hert HSK165 för SQ?

        Originally posted by Mikka View Post
        Bara en liten undran. VARFÖR vill du dela det passivt när du sitter med en PXA-H100 och har förutsättningar att få det riktigt bra ?

        Angående högtalar valet så är det väldigt personligt men jag gillar HSK (lugna,åt det mörkare hållet och bra stamp i midbasen,
        Anledning till det är simpel.
        Säljaren som jag köpte sakerna utav gjorde det rätt klart för mig att -"aktiv delning är inget man ger sig på som amatör.."
        Och sedan att om man ska dela det aktiv så behöver man en mycket bättre ljudprocessor..

        Men om det är möjligt för mig att dela det aktiv med PXA-H100, så gör jag självklart hellre det!

        Men det leder direkt till nästa fråga..

        Hur går man till väga för att göra en aktiv delning?
        Och vad behövs för att göra det möjligt?

        Finns det någon tråd ang. Nybörjarkurs i Aktiv delning?

        Glömde nämna att jag även har Imprint kalibrerings satsen med programvaran och mikrofonen. Om det är till någon hjälp..?

        Edit;
        Efter en snabbkoll i manualen så antar jag att det första jag måste göra är att ändra
        "processorn" från Front, Rear, Sub. Till 3-way?
        Last edited by -GV-; July 5, 2012, 02:36.

        Comment


        • #5
          Re: Hert HSK165 för SQ?

          Originally posted by jokko23 View Post
          Misstänker att han tänkte köra delning fron/rear och sub med tanke på att han ville ha in högtalare och steg i bakdörrarna.....
          Jap precis! Det var min tanke!
          Men om jag nu kan dela det aktivt, så ger jag det ett försök.

          Comment


          • #6
            Re: Hert HSK165 för SQ?

            Originally posted by -GV- View Post
            Säljaren som jag köpte sakerna utav gjorde det rätt klart för mig att -"aktiv delning är inget man ger sig på som amatör.."
            Och sedan att om man ska dela det aktiv så behöver man en mycket bättre ljudprocessor
            Detta var ingen bra ursäkt om du köpt av butik.
            Jag har sålt ganska många PXA-H100 till nybörjare.
            Har man som motto att hjälpa sina kunder så är det support som gäller då man ska köra igång en sådan setup!

            Det viktigaste i aktiva system är att man börjar med delningsfrekvensen, detta för att inte skada diskanterna.
            Lite enklare grejor har som regel en lite högre delning på diskanten för att skona högtalaren, eller så är systemet helt tyst tills man sparat/aktiverat filterfunktionen.

            Nu var det ett tag sedan jag skruvade ljud med en PXA-H100 så jag kommer inte ihåg exakt vad det står då du arbetar i filter sektionen.

            Exempel

            LOW 60Hz
            MID LOW 60HZ
            MID HIGH 3200
            HIGH 3200

            Där har du en början så inte produkterna går i sönder.
            Sätt alla filter på 12db branthet.
            Efter detta är det just erfarenheten som säger vad eller var man drar isär eller ändrar branthet!

            Lycka till!
            sigpic

            Webshop

            Besöksadress butik

            Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

            Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


            Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

            Comment


            • #7
              Re: Hertz HSK165 för SQ?

              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
              Detta var ingen bra ursäkt om du köpt av butik.
              Jag har sålt ganska många PXA-H100 till nybörjare.
              Har man som motto att hjälpa sina kunder så är det support som gäller då man ska köra igång en sådan setup!

              Det viktigaste i aktiva system är att man börjar med delningsfrekvensen, detta för att inte skada diskanterna.
              Lite enklare grejor har som regel en lite högre delning på diskanten för att skona högtalaren, eller så är systemet helt tyst tills man sparat/aktiverat filterfunktionen.

              Nu var det ett tag sedan jag skruvade ljud med en PXA-H100 så jag kommer inte ihåg exakt vad det står då du arbetar i filter sektionen.

              Exempel

              LOW 60Hz
              MID LOW 60HZ
              MID HIGH 3200
              HIGH 3200

              Där har du en början så inte produkterna går i sönder.
              Sätt alla filter på 12db branthet.
              Efter detta är det just erfarenheten som säger vad eller var man drar isär eller ändrar branthet!

              Lycka till!


              Tackar så mycket för infon!
              Ja säljaren i butiken var väll inte så jätte hjälpsam..

              Men om jag har förstått detta rätt nu, så skall jag ha två stycken 2-kanals steg för framsystemet?
              Steg 1 driver midbasen, och steg 2 diskant?
              Front out = Mellanregisterutgång,
              Rear out = Diskantutgång.

              Hur mycket effekt pallar ett par diskanter?
              Det står ju att HSK165 står pall för 125W RMS.
              Gäller detta både midbasen och diskanten?
              Känns lite väl mycket att pumpa in tex. 100W RMS rak i diskanterna utan något mellan steg och diskant?
              Eller är jag helt ute och cyklar?

              Sen vad gör jag med högtalarna i dörr och hatthylla? Ingenting?
              För om jag kör aktivt (3-way?), så får jag väll inget ljud ut där bak?

              Känner mig just nu allmänt förvirrad.. Men tack för hjälpen hittills!
              Last edited by -GV-; July 5, 2012, 08:39.

              Comment


              • #8
                Re: Hert HSK165 för SQ?

                Ett 3-vägs system arbetar i 3 områden, typ 2-vägs system + sub "vanligast i våra bilar".

                Ett 4-vägs system arbetar i 4:a områden, trevägs fram + sub!

                Är man på någon av de här nivåerna och kör aktivt bör man inte använda högtalare bak, det ställer bara till det med fler fasfel.

                EN HÖGTALARE = I FAS
                2 HÖGTALARE = UR FAS
                3 HÖGTALARE = KATASTROF

                Jag har försökt i flera år med att få till det med lite rearfill "högtalare bak" utan att lyckas.
                Då ska man veta att det är inte produkterna som satt gränsen, kanske min okunskap eller tålamod ..... vem vet?

                Ett 3-vägs system får man till rätt hyfsat på minuter eller någon timmes tweak.
                Ett 4-vägs system tar veckor, om inte månader innan det sitter där det ska.
                Lägger du då till bakhögtalare så förstår du kanske vart jag vill komma!

                Alla de som säger, men polarna ska också ha musik där bak!!
                Ändra då planerna och bygg en partybil och få glädjen av stampatackten i stället för korrekt!!
                sigpic

                Webshop

                Besöksadress butik

                Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                Comment


                • #9
                  Re: Hert HSK165 för SQ?

                  Tycker att Ljudbyggaren gav dig ett bra svar och lämnar det där.

                  Det jag skulle ha gjort i din sits är att kolla efter ett beg 4-kanals steg på köp o sälj här på forumet och använda ditt befintliga steg som du har till en liten lätt driven sub.
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hert HSK165 för SQ?

                    Jag tycker som ovannämnda att du ska skippa bakhögtalarna och köra aktivt.
                    Sen vad gäller h100 så är den väldigt basic manövrering då man kommer åt allt snabbt och enkelt via stereon.
                    Har sj kört den kombon innan bytet till h800.
                    Men börja med dem delningar och branthet ljudbyggaren föreslog sen när det känns rätt är det bara syälla nivå och tidskomp....

                    Lycka till
                    Alpine Audison !GENESIS DLS

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hert HSK165 för SQ?

                      Tack för tipsen, det uppskattas!

                      Ska ta en ordentlig titt på det nu under helgen, och sen får jag se hur det slutar!

                      Har ni något tips på en shysst sub, som inte behöver så mycket kräm och som inte behöver en stor låda?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hert HSK165 för SQ?

                        Originally posted by -GV- View Post
                        Tack för tipsen, det uppskattas!

                        Ska ta en ordentlig titt på det nu under helgen, och sen får jag se hur det slutar!

                        Har ni något tips på en shysst sub, som inte behöver så mycket kräm och som inte behöver en stor låda?

                        En hertz es serie borde funka bra för småpengar
                        Hx är väldigt trevliga men kräver effekt
                        Audi A4 B5 -98
                        Pioneer P90 + DEQP90
                        Sinfoni amplitude 50.4x
                        Sinfoni shadow 100.2
                        Sinfoni S165W x4
                        Sinfoni S100M
                        Sinfoni S25T

                        Vw up -12
                        På gång..
                        New car, hi end old school..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hert HSK165 för SQ?

                          Jag har själv ett HSK163 (3-vägs kit) i en av bilarna och är mycket nöjd med det. Vill man köra passivt så är filtren väldigt fina. Men aktivt är ju givetvis at rekommendera, men kräver då som sagt fler slutstegs kanaler.
                          Tanken men bygget var att bygga ett välljudande system för "normal" peng.


                          Som sub till systemet finns en liten 10" HX250.
                          Allt drivs av ett ynka EP4X, och visst skulle basen vilja ha mer effekt, men det lirar riktigt bra.
                          En sub för SQ behöver inte alltid matas med 1 kilo
                          Last edited by xciso; July 6, 2012, 23:11.
                          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hert HSK165 för SQ?

                            HSK 165 is pretty good choice in their priceclass. Midbass is doesn't sound muddy, tweeter sounds crisp and clear.

                            If someone are intrested about HSK 165, then i have few pairs to sell. Brand new boxes with warranty, 1500SEK
                            Last edited by Moshhh; July 8, 2012, 20:22.
                            Need excellent sounding at good price?

                            | HERTZ | AUDISON | MOREL | ALPINE | PIONEER | CLARION | GAS | ROCKFORD FOSGATE | CONNECTION | SUPRA | STP |


                            Send PM!

                            Comment

                            Working...
                            X