Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

    Hejhej tänkte kolla om nÅgon har låd förslag till en jbl 1500 gti den från 90talet

    Hade då tänkt toppa den i en volvo 745 en 90a så bara ni ger förslag och gärn tipps osv på ritning


    Med vänlig hälsning, Tobias

  • #2
    Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

    130 liter netto med 6" port, röret kapas till 10 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. Det är ett förslag som jag har räknat åt en annan person som hade sedanbil, men jag vet dock inte hur resultatet blev.

    Comment


    • #3
      Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

      Låter som ett rimligt förslag. Jag hade nog börjat med några cm längre rör och kortat om det kändes som för mycket djupbas,

      Hade 2 st i en 770 liters hornlåda en gång i tiden. Skapligt klipp i den...
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

        Originally posted by Robsarve View Post
        Låter som ett rimligt förslag. Jag hade nog börjat med några cm längre rör och kortat om det kändes som för mycket djupbas,

        Hade 2 st i en 770 liters hornlåda en gång i tiden. Skapligt klipp i den...
        100g moving mass 15" i ett horn, mmm.

        Jag hade kört med JBLs förslag om ~80L stämt till ~40Hz. Större låda ger mer djupbas, för mycket i mitt tycke. Men det är en smaksak. En kombi får väldigt mycket stöd i djupbasen av kupén.

        Comment


        • #5
          Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

          Det var egentligen två basreflexlådor som hornladdades. Kom över en hög med 35mm spånskiva och den var ju tvungen att användas.

          Spelade inte så högt på mätaren som vi önskade men den var rätt intressant att sitta i. (med proppar och hörselkåpor) När man andades in slog det lock för näsborrarna, det gick inte att se tydligt och det var tungt att andas. -Jag har inga behov av att spela högre än så.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

            Originally posted by Robsarve View Post
            Det var egentligen två basreflexlådor som hornladdades. Kom över en hög med 35mm spånskiva och den var ju tvungen att användas.

            Spelade inte så högt på mätaren som vi önskade men den var rätt intressant att sitta i. (med proppar och hörselkåpor) När man andades in slog det lock för näsborrarna, det gick inte att se tydligt och det var tungt att andas. -Jag har inga behov av att spela högre än så.
            Påminner om upplevelsen från en viss 855a med ett par 15" i

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

              Jag hade 200-240L och 2st 6" portar till 2st sånna bakom baksätet i min gamla golf Spelade apgött då!
              SM 2a, Street 2K 2015.
              SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
              SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
              SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

              Comment


              • #8
                Re: Låd förslag till en jbl 1500 gti (dom gamla!)

                Jeg bruker 1 stk JBL 1500GTI gamle typen i min bil. Proff bygd kasse på 65liter lukket etter utregning / simulert fra JBL høyttaler dataprogram fra han som bygde basskassen for meg..

                Syns den funker BRA jeg.. NB! bassen spiller igjennom ski luka.

                Får vel enda bedre dyp-bass med portet kasse til disse "gamle" GTI elementene, sa byggeren sa det til meg.
                Jeg var ute etter ei kasse som skulle være liten som mulig, men kunne forsatt spille BRA..
                MB W212 Harman kardon Logic 7
                BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                Comment

                Working...
                X