Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS Iridium 6.5"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS Iridium 6.5"

Hejsan!
    Tänkte höra då jag har ett IRidium 6.3i kit som ska in men blir lite besviken när jag har haft funderingar på att bygga låda i dörrarna och lägger in parametrarna i winisd så kommer inte mina 6.5" spela ens under 100hz?
    Lägger in gothias parametrar och vid samma volym (8 liter) så går dem ner till runt 63 hz. Mina gamla UP6i spelade bra ner till 63hz men för att spela riktigt högt med mitt RA40 så var det 80hz som gällde.
    Har som ni kanske förstår inte prövat mina högtalare ännu då jag plastar om dörrsidorna för högtalarna men känns som att jag ska satsa på ett par gothia för att bli riktigt nöjd?

Re: DLS Iridium 6.5"

Originally posted by Fellow
    Hejsan!
    Tänkte höra då jag har ett IRidium 6.3i kit som ska in men blir lite besviken när jag har haft funderingar på att bygga låda i dörrarna och lägger in parametrarna i winisd så kommer inte mina 6.5" spela ens under 100hz?
    Lägger in gothias parametrar och vid samma volym (8 liter) så går dem ner till runt 63 hz. Mina gamla UP6i spelade bra ner till 63hz men för att spela riktigt högt med mitt RA40 så var det 80hz som gällde.
    Har som ni kanske förstår inte prövat mina högtalare ännu då jag plastar om dörrsidorna för högtalarna men känns som att jag ska satsa på ett par gothia för att bli riktigt nöjd?
    Är du säker på att du har rätt parametrar? Dls rekommenderar ju 6L och om de då inte skulle spela under 100Hz låter väldigt konstigt!
    När jag tidigare var inne på att montera IR6 i bilen så vart jag iofs rekommenderad att montera dem spelandes rätt ut i dörren............
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Ja parametrarna är ifrån dls och använde winisd. Dls rekommenderade att spela ut i dörren också men eftersom jag plastat dörrsidorna tänkte jag att de bör ju bli bättre i låda? Får väl öpnna mer bakom högtalaren i plåten och täta med skummata för att ljudet går ut i dlrren istället då?

Comment

Vad ändrade dig från att köra iridium i bilen förut då?

Comment

Vilka parametrar har Iridiumbasarna?

Jag hittar inga parametrar till Iridium hos DLS, bara till Gothia. Enligt låduträknaren på "ajdesigner.com" så får 8 liter slutet ett Qtc på 0,81 och ca 73 Hz i F-3dB, det skiljer ju litegrann från din uträkning.

12 liter basreflex avstämt till 45 Hz hade varit intressant annars, förhållandevis lång port dock.

Comment

Hmm, de var märkligt att de blev sådan skillnad. Kan ju ha gjort fel jag.
            Här finns alla parametrar,
            http://dls.se/econtent/files/749/mid...specs_2010.pdf

Comment

Oj, jag skrev tydligen fel Qts när jag kollade.

Nu stämde det bättre med dina beräkningar, Qtc blev istället 0,98 och F-3dB hamnade på ca 65 Hz. Men Iridium finns ju inte med i den där listan, vet inte om jag har slarvkikat.

När jag kollar UP6i så hamnar F-3dB på liknande siffror som Gothia, men eftersom Qts hos UP6i är ganska högt så borde den få lite extra tryck vid typ 90-100 Hz och Gothia bör i så fall upplevas som att den går djupare.

Comment

Ja de låter rätt troligt med dem siffrorna. Mina står som UI6i ovanför nobelium på den sidan. Upplevde att kicken från up6i var riktigt vra men hoppas på lite mer djup från dessa och som jag får de till när jag räknar så blir det inte så. Mkt troligt att jag gjort fel någonstans men:P

Comment

Aha, jag var helt inställd på att det skulle stå "IR". Tänkte inte på att de tillhör Ultimate.

Iridium 6 har ju betydligt högre Fs, då blir den teoretiska frekvenskurvan så där. För att den ska gå så djupt som möjligt så måste den nog ha hela dörren som låda kan jag tänka mig (som Hewi skrev).

10 liter basreflex netto med dämpmaterial och 60 mm rör som är 17 cm långt, då borde du teoretiskt sett kunna få en rak återgivning ner till runt 60 Hz (med pålagd kupeförstärkning). Dock blir grupplöpptiden sämre än slutet förstås.

Comment

De blir att använda hela dörren då som rekommenderats. Blir att täta runt bakom baffeln ordentligt bara. Men är det någon som hört dessa och kan yttra sig om deras prestanda? Jag vet ju att de ska vara bra men kommer dröja innan jag får höra dem och vore kul att få höra åsikter om dynamik och bas osv

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                      Vad ändrade dig från att köra iridium i bilen förut då?
                      Jag ändrade mig inte utan det blev ingen midbas installation i den bilen helt enkelt
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okej Har du lyssnat på dem i övrigt och har något intryck av dem?

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                          Okej Har du lyssnat på dem i övrigt och har något intryck av dem?
                          Tyvärr har jag inte det
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Har haft Iridium 6.2 i 4st bilar tidigare. Både gamla och nya versionen och jag tycker väldigt mycket om dom, speciellt om dom får bra med effekt av ett riktigt välljudande steg. Dörrmontering i SAAB 9-3 och golf har spelat riktigt bra. Har i alla installationer spelat rakt ut i dörren med ordentligt förstärkta/dämpade dörrsidor.

Comment

Härligt att höra! Ja dörrarna kommer ju dämpas ordentligt och tätas runt så ljudet går ut i dörren. Är det ett "krav" att skruva fast dörrsidan i plåten runt baffeln? Tycker det sitter bra med bara clips men originalskruvarna som ska sitta längs nederkanten är borta efter ombyggnaden.

Kommer driva mina 6.3i med ett mosconi as 100.4 och köra middarna på kanal 3-4 aktivt och mellanregister/diskant på filtren. Eller tror ni det är bättre driva dem aktivt också då jag har ett Dls ca-21 dock trasigt för tillfället liggandes?

Comment

Working...
                              X