Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flera slutsteg på en remote.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flera slutsteg på en remote.

    Originally posted by electronaut View Post
    Men där är väl inte speciellt vanligt med mekaniska reläer i ett slutsteg på remotingången?
    Det har jag ingen aning om, men det steg jag mätte på hade ett "klick" när det slogs på och då tänkte jag att remoten styrde ett relä. Fast det var kanske fel.

    Originally posted by Jonhny View Post
    Hur mycket ström drar spolen i ett relä? Det är nog mer än ett par slutsteg?
    Om du menar exempelvis ett "extraljusrelä" så har jag mätt på 3 st olika relän, 2 st var på 30 A och 1 st var på 40 A. Strömmen varierade mellan 120-150 mA beroende på märke och matningsspänning (provade 12,13,14 V).

    Sedan kollade jag även Nagares RL/180-12 (skiljerelä, heter bla Autoleads PC4-30), det drog 300 mA vid 14 V och 280 mA vid 12,5 V. Alla relän fick vara i draget läge i några minuter innan jag noterade mätvärdet.

    Comment


    • #17
      Re: Flera slutsteg på en remote.

      Originally posted by Optima View Post
      Det har jag ingen aning om, men det steg jag mätte på hade ett "klick" när det slogs på och då tänkte jag att remoten styrde ett relä. Fast det var kanske fel.

      Om du menar exempelvis ett "extraljusrelä" så har jag mätt på 3 st olika relän, 2 st var på 30 A och 1 st var på 40 A. Strömmen varierade mellan 120-150 mA beroende på märke och matningsspänning (provade 12,13,14 V).

      Sedan kollade jag även Nagares RL/180-12 (skiljerelä, heter bla Autoleads PC4-30), det drog 300 mA vid 14 V och 280 mA vid 12,5 V. Alla relän fick vara i draget läge i några minuter innan jag noterade mätvärdet.
      Ja klickar det i steget så är det säkert ett relä som låter.

      Comment


      • #18
        Re: Flera slutsteg på en remote.

        Jag läste ngnstans om att en del enkla "helljusreläer" kan lämna ngn form av "backström" eller liknande tillbaka mot startkällan.. och i sina värsta varianter skulle det kunna steka en remote output. Därav kunde man montera ngn form av motstånd(?) diod (?) som kunde hindra den här läckströmmen/spänningspeaken från att åka baklänges. Det såldes även reläer på ebay som specifikt skulle lösa den här problematiken.

        För egen räkning har jag aldrig hört om en bränd remoteutgång på grund av något liknande. Kanske kan någon mer elektronikkunnig sprida ljus på det här?

        Surk

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: Flera slutsteg på en remote.

          När magnetfältet i en spole kollapsar (spänningen bryts) så blir det en väldigt kort "spik", det är den som i värsta fall kan knäcka känslig elektronik. Jag har heller inte hört någon som har råkat ut för bränd remoteutgång, men risken finns alltså.

          Tändspolens funktion bygger väl på den principen, dvs att det bildas en kortvarig "spik" när spänningsmatningen bryts. Den transformeras dock upp så att den blir kraftigare. Om jag är ute och cyklar i detta påstående så får folk rätta mig i så fall.

          Comment


          • #20
            Re: Flera slutsteg på en remote.

            Originally posted by Optima View Post
            När magnetfältet i en spole kollapsar (spänningen bryts) så blir det en väldigt kort "spik", det är den som i värsta fall kan knäcka känslig elektronik. Jag har heller inte hört någon som har råkat ut för bränd remoteutgång, men risken finns alltså.

            Tändspolens funktion bygger väl på den principen, dvs att det bildas en kortvarig "spik" när spänningsmatningen bryts. Den transformeras dock upp så att den blir kraftigare. Om jag är ute och cyklar i detta påstående så får folk rätta mig i så fall.
            jo så är det. Det är motemk:n som kan slå tillbaka.

            Comment


            • #21
              Re: Flera slutsteg på en remote.

              Värt att kolla är spänningen ut på remoten när alla steg är påkopplade.

              Den kan nämligen sjunka en del trots att inte max Ampere är uppnått på utgången.

              Vissa steg har problem med för låg remotespänning och stänger av vid tex bastransienter som suger ström ur hela anläggningen och remoteutgången har aldrig lika hög spänning ut som inspänning från batteriet.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #22
                Re: Flera slutsteg på en remote.

                Originally posted by Optima View Post
                Det har jag ingen aning om, men det steg jag mätte på hade ett "klick" när det slogs på och då tänkte jag att remoten styrde ett relä. Fast det var kanske fel.

                Om du menar exempelvis ett "extraljusrelä" så har jag mätt på 3 st olika relän, 2 st var på 30 A och 1 st var på 40 A. Strömmen varierade mellan 120-150 mA beroende på märke och matningsspänning (provade 12,13,14 V).

                Sedan kollade jag även Nagares RL/180-12 (skiljerelä, heter bla Autoleads PC4-30), det drog 300 mA vid 14 V och 280 mA vid 12,5 V. Alla relän fick vara i draget läge i några minuter innan jag noterade mätvärdet.
                Så man kan antagligen koppla minst 10 slutsteg på en remoteutgång utan att de drar mer ström än ett relä.

                Comment


                • #23
                  Re: Flera slutsteg på en remote.

                  Detta med relä och allting gör mig förvirrad. Hur kopplar man egentligen en remote till låt säga två slutsteg som jag skall ha i min bil sen.
                  Jag trodde man bara kopplade till slusteg 1 och sedan från den vidare till slutsteg 2 och så var det klart.
                  Lincoln Mark Viii
                  Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                  Sub: 4x DD 1508
                  Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                  Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                  Comment


                  • #24
                    Re: Flera slutsteg på en remote.

                    Originally posted by Tim View Post
                    Detta med relä och allting gör mig förvirrad. Hur kopplar man egentligen en remote till låt säga två slutsteg som jag skall ha i min bil sen.
                    Jag trodde man bara kopplade till slusteg 1 och sedan från den vidare till slutsteg 2 och så var det klart.
                    Slutsatsen av diskussionen ovan är att det fungerar det med..

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Flera slutsteg på en remote.

                      Originally posted by zrken View Post
                      Slutsatsen av diskussionen ovan är att det fungerar det med..
                      Haha okej

                      Återgå till eran diskussion, ska inte störa något mer då
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • #26
                        Re: Flera slutsteg på en remote.

                        Om man inte har ett flertal steg som drar mycket ström på remoten och en huvudenhet som har en klen remoteutgång, då kan ett relä behövas för att få igång stegen.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Flera slutsteg på en remote.

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          Så man kan antagligen koppla minst 10 slutsteg på en remoteutgång utan att de drar mer ström än ett relä.
                          Risken att få låg spänning från remoteutgången är ju större än att bränna den. Med relä vet man iallafall att man har nära batterispänningen till remoten och inte är beroende av utgången i stereon/processorn som oftast är någon volt lägre än vid batteripolen.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment

                          Working...
                          X