Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant som skär i öronen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Diskant som skär i öronen

    Jag lånar tråden lite.

    Jag har oxå problem med skrikande diskanter i min e36 touring. Jag har fasvänt diskanterna och sänkt dom på filtret vilket har hjälpt lite, men de skriker ändå. Jag har gjort om i dörren så högtalaren sitter i princip på samma plats som original diskanten, men tyckte att det blev trångt o lite för mycke problem att montera filtret inne i dörren då. Så jag gjorde så jag kunde placera diskanten på istrumentet iställe.

    Jag har provat att placera diskanten på flera ställen och tycker som lite synd är att jag får bättre ljudbild där som diskanten blir skrikande. Diskanterna sitter nära fläktutblåset vid framrutan, pekande upp mot rutan med ca 14 cm avstånd från A-stolpen.

    Comment


    • #17
      Re: Diskant som skär i öronen

      I möjligaste mån kan du prova att rikta dom så gott det går mot lyssnaren istf rakt upp emot rutan. Det kan bli en del reflexer som bygger om ljudbilden en bunt.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #18
        Re: Diskant som skär i öronen

        Originally posted by Palicuse View Post
        Jag lånar tråden lite.

        Jag har oxå problem med skrikande diskanter i min e36 touring. Jag har fasvänt diskanterna och sänkt dom på filtret vilket har hjälpt lite, men de skriker ändå. Jag har gjort om i dörren så högtalaren sitter i princip på samma plats som original diskanten, men tyckte att det blev trångt o lite för mycke problem att montera filtret inne i dörren då. Så jag gjorde så jag kunde placera diskanten på istrumentet iställe.

        Jag har provat att placera diskanten på flera ställen och tycker som lite synd är att jag får bättre ljudbild där som diskanten blir skrikande. Diskanterna sitter nära fläktutblåset vid framrutan, pekande upp mot rutan med ca 14 cm avstånd från A-stolpen.
        Vad är det för högtalare vi pratar om ?
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #19
          Re: Diskant som skär i öronen

          Originally posted by Mikka View Post
          Vad är det för högtalare vi pratar om ?
          Det är diskanten och 4" miden från ett 3 vägs MB Quart Reference kit.

          Har placerat diskanden mot mig oxå, men det skriker fortfarande lite grann...

          Comment


          • #20
            Re: Diskant som skär i öronen

            MB Quart är rätt kända för att ha "stark" diskant.

            Comment


            • #21
              Re: Diskant som skär i öronen

              Originally posted by jimmy s View Post
              MB Quart är rätt kända för att ha "stark" diskant.
              Jo, det stämmer. Diskanten var inte lika vass i golf 3an när jag fick den på plats där. Men då var den placerad nära miden oxå satt

              Är lite fäst vid MB Quart, men det varit så dumt om ja hade kunnat sänka diskanten lite...
              Last edited by Palicuse; June 3, 2012, 04:23.

              Comment


              • #22
                Re: Diskant som skär i öronen

                Som det är sagt tidigare så är MB Quarts diskanter kända för att vara ljusa och lite essiga. Du skulle kunna prova att dela dom 18dB oktav och leka lite med frekvensen.
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #23
                  Re: Diskant som skär i öronen

                  Den stora grejen med MB QUART är att dessa lär vara byggda för OFF AXIS montering!
                  sigpic

                  Webshop

                  Besöksadress butik

                  Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                  Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                  Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                  Comment

                  Working...
                  X